Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows kan ikke starte fordi...

Anbefalte innlegg

..denne filen mangler eller er skadet: <windows root>\system32\hal.dll

Installer en kopi av filen ovenfor på nytt.

Joda.. Skulle gjerne installert en kopi av filen, hadde det ikke vært for at jeg ikke får startet maskinen en gang.

Dette skjedde etter at jeg hadde skjekket at alle kabler var skikkelig festet i hovedkortet osv. Har nemlig en tendens til å miste kontakt med hardiskene mine.

Noen som har en idè om hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det første du gjør er å kontrollere boot.ini file.

Du starter fra Cdplare og velger å reparere, da vil du komme til recovery consolen.

8055758[/snapback]

Du kan gjøre det enkelre da..

Prøv å tilbakestill windows til før problemet oppstod...

Start ---> Tilbehør ---> Systemverktøy ---> Systemgjennoppretting

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

Han kommer ikke så langt at han får tilgang til sikkerhetsmodus. Jeg har akkurat samme problemet selv. Maskinen henger seg sansynligvis i forbindelse med ntdetect.exe, hvis jeg ikke tar helt feil, dvs. før boot menyen kommer. Å starte fra winXP CD fungerer heller ikke, så lenge den skadde windows installasjonen er fysisk tilgjengelig. Mao får man ikke fiksa problemet på noen enkel måte. Jeg har prøvd en del howtos for å fikse det, men ingen har funka ennå.

Min løsning ble å installere Ubuntu (funker fett som f.) istedenfor Windows, men det spørs om det er et akseptabelt alternativ for Skvikke. :p

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar
Han kommer ikke så langt at han får tilgang til sikkerhetsmodus. Jeg har akkurat samme problemet selv. Maskinen henger seg sansynligvis i forbindelse med ntdetect.exe, hvis jeg ikke tar helt feil, dvs. før boot menyen kommer. Å starte fra winXP CD fungerer heller ikke, så lenge den skadde windows installasjonen er fysisk tilgjengelig. Mao får man ikke fiksa problemet på noen enkel måte. Jeg har prøvd en del howtos for å fikse det, men ingen har funka ennå.

Min løsning ble å installere Ubuntu (funker fett som f.) istedenfor Windows, men det spørs om det er et akseptabelt alternativ for Skvikke.  :p

8055845[/snapback]

Setter du i Bios å starte fra Cdrom, så starter den fra cdrom ,uansett hvor mye du har på harddisken. Slik er det, ellers du hadde ikke klart å installere Ubuntu en gang, eller tar vi feil?

Får håpe at du skifter ikke ovet til Windows igjen når du får problemer med Ubuntu da. Du må nemlig lære å bruke det som er------uansett---..hva du velger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk løst problemet på min PC; det viste seg at det var feil i partisjonstabellen til den ene NTFS partisjonen, og dette fikk windows til å gi opp. Etter at jeg repartisjonerte og reformaterte den harddisken windows var på før fikk jeg reinstallert windows og dualbooter nå helt utmerket. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...