Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, etter boka så vil en grei løsning være følgende:

Man melder 2003-serveren inn som domenekontroller i eksisterende domene. Deretter promoter man den til primary domain controller, (da denotes NT4-maskinen til secondary controller) for siden å melde NT4-maskinen ut av domenet.

Endret av HilRam
Lenke til kommentar

hva med å installere den nye paralellt med nt4 serveren? Sette opp begge som domenekontrollere, flytte over tjenester, melde ut nt4 serveren som domenekontroller og ut av domenet, for så å fjerne den når alt er oppe å gå på den nye?

Lenke til kommentar

Flott med svar; keep em coming..

Jeg må altså degradere NT4, og så gjøre 2003 til DC, og deretter fjerne NT4-maskinen?

Det er forresten ingenting annet på NT4-maskinen som er interessant, eller skal spares på, og mailen kjøres ikke på den.

Lenke til kommentar

Du bruker "Server manager" til å promotere domenekontrolleren til PDC, ser det ut til.

LINK

Da skal eksisterende PDC demoteres til BDC (Backup Domain Controller) automatisk. Når NT4-maskinen har status som backup domain controller, kan du demotere den til member server, og så melde maskinen ut av domenet.

(Det blir mao. en del omstarter før du er i mål. :p )

Lenke til kommentar

Men hvis jeg logger av alle pcer på nettverket, skrur av og fjerner den gamle og setter inn den nye, vil det ikke da være greit å gå rundt på alle maskinene (er ikke mer enn 15 stk) og legge de inn på det nye domenet?

Har mest lyst til å få en "cleanest mulig install", det ligger mye gammel skitt og lort og gamle brukere på den NT4-maskina...

Edit:

Fant et "white paper" hos MS: NT4domtoad.doc

edit2: fant en til:

http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=16415

Endret av rockechris
Lenke til kommentar

Husk at skrivebordsbakrgrunn, mine dokumenter, mailbokser etc alt sammen er knyttet til brukerprofil. Dersom du fjerner en maskin fra domenet, fjerner du også profilen knyttet til brukeren på domenet.

Så, nei. Ingen god løsning.

Det er uansett lett å rydde opp i gamle brukere når du har fått migrert til Windows 2000-plattform.

Lenke til kommentar

bare for å få det på det rene: det er 2 fysiske servere vi snakker om ja? I såfall er det jo ikke noe å bekymre seg over når det kommer til clean install. Skal du ha 2003server over på samme boks som NT4 blir det hakket verre.

For å få en mer eller mindre sømløs overgang MÅ du så vidt jeg vet ha 2 fysiske bokser (virtualisering er jo en fin ting, men lite gunstig til DC?).

Da skal det gå å følge rådene til meg og HilRam.

Gjorde det samme selv ved overgang fra 2000 DC til 2003.

Lenke til kommentar
Husk at skrivebordsbakrgrunn, mine dokumenter, mailbokser etc alt sammen er knyttet til brukerprofil. Dersom du fjerner en maskin fra domenet, fjerner du også profilen knyttet til brukeren på domenet.

Så, nei. Ingen god løsning.

Det er uansett lett å rydde opp i gamle brukere når du har fått migrert til Windows 2000-plattform.

8061872[/snapback]

Du har selvfølgelig rett..

Ingenting er så enkelt som man ønsker..

Lenke til kommentar

Det med brukerprofiler kan kanskje løses ved å sette opp roaming profile først. Men er litt usikker på dette. Sett så opp ny server med DC osv osv osv ... som jeg har skrevet tidligere.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Det med brukerprofiler kan kanskje løses ved å sette opp roaming profile først. Men er litt usikker på dette. Sett så opp ny server med DC osv osv osv ... som jeg har skrevet tidligere.

8097254[/snapback]

Joda, men det betinger jo fortsatt at man beholder eksisterende domene. ;)

Hvis ikke så har brukerne roaming profiles på det kasserte domenet dersom man kjører "clean start" på nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...