Gå til innhold

Aviser må spørre om lov til og bruke bilder?

Anbefalte innlegg

Hallo, i går dukket bildet mitt opp i avisen, trolig tatt av nettet eller noen har sendt det til dem, må de ikke spørre eieren om lov før de publiserer dette? eller har de egne regler for knabbing av bilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok de som jeg tok bilde av som har sendt de, men de hakke spurt meg, kom som et slag i trynet at det var i avisa... Hvordan går jeg fram nå? kreve erstatning eller honorar?? er på krigsstien idag :hmm:

Lenke til kommentar
Det er nok de som jeg tok bilde av som har sendt de, men de hakke spurt meg, kom som et slag i trynet at det var i avisa... Hvordan går jeg fram nå? kreve erstatning eller honorar?? er på krigsstien idag  :hmm:

8055148[/snapback]

I hvilken sammenheng er bildet ditt brukt? Så lenge du har tatt bildet, er det ditt åndsverk = Ditt bilde.

Edit: Synes selv dette er en veldig interisang (kukete ord, kan ikke stave det.) I følge det jeg har lært så tilhører bildet han som laget dett, ergo er rettighetene dine. Dog litt usikker siden det er de som du tok bildet av, som har sent det inn. Hva slags avtale har dere hatt på det?

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
At de skulle få ha det på nettsiden sin..

8055276[/snapback]

Du må ta det opp med med dem (ikke avisen) og be om honorar for feilaktig bruk av bildet. Dette forutsetter at du ikke har overdratt dine rettigheter som fotograf til de du tok bildet for.

Lenke til kommentar

Nja, i en tilsvarende tråd på foto.no var mange klar på at dette er redaktørens ansvar. Det er han sitt ansvar å sjekke rettighetene til et bilde, så normalt burde dette vært fakturert VG eller du kan be dem om å fjerne bildet.

En link til bildet, eller var det kun i papirutgaven? I hvilke forbindelse ble bildet brukt?

Lenke til kommentar

Det ble brukt i avis, skal se om de har nett adresse og se om jeg finner noe der, det ble brukt i forbindelse med konsert reklame..

Men det står (privat foto) under :S kan jeg kreve honorar fra avisa?

EDIT: her kan dere se, bildet ligger ikke der men artikkelen gjør HER

Det var ganske stort artikkel også, bilde fylte nesten en halv Vg format side!

Endret av cmi
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor jeg trodde dette var i VG. :blush:

Uansett er dette bruk av et bilde som avisen skulle betalt for, men.......... dersom noen har sendt inn bildet og skrevet en reklamesnutt om dette, og dette er en lokalavis som tar opp ungdomsarbeid og reklamerer for det da ville jeg nok gått litt stille i dørene.

Ta en prat med redaktøren så bør du få noen kroner for det. En modell eier ikke rettighetene til et bilde så sant du ikke har gitt dem disse.

Lenke til kommentar

Trenger ikke kjøre så hard på mot denne lille avisen. Lokalaviser og den slags er jeg med på å støtte :roll: Jobber du som fotograf derimot, og lever av bildene dine bør du ringe til de og høre hva de har å si. Sikker mange hobbyfotografer som ser på det som noe positivt å få bildet sitt i avisa.

Lenke til kommentar
Trenger ikke kjøre så hard på mot denne lille avisen. Lokalaviser og den slags er jeg med på å støtte :roll:  Jobber du som fotograf derimot, og lever av bildene dine bør du ringe til de og høre hva de har å si. Sikker mange hobbyfotografer som ser på det som noe positivt å få bildet sitt i avisa.

Det blir omtrent som å si at det er greit at Redd Barna stjeler klær fra Fretex-kontainerne fordi Redd Barna er jo veldig greie folk og gjør mye bra.

Nei, det at det er en lokalavis gir de ikke rett til å bryte loven. Hvis trådstarter ikke står på krava her, hvor lang tid tar det før halve avisen er fylt med "piratkopierte" bilder?

Lenke til kommentar

Greit nok at jeg vil støtte lokalavisen, men at de fullstendig driter i og finne ut hvem som eier bildet gjør meg bare irritert. Vil iallefall ha noe for bilde, hadde de spurt skulle de fått det gratis, hadde ikke jeg sett i avisa hos bestemor og bestefar hadde ingen fortalt meg dette.

Skal ta en mail til redaktøren.

Lenke til kommentar

Hei

Det er klart du har krav på honorar. Send et krav til avisa. Jeg gjorde det da avisa brukte et bilde jeg hadde tatt til å illustrere en sak. Bildet var sendt til avisa i en annen forbindelse, og jeg hadde ikke gitt dem tillatelse til å bruke det til noe annet. Dessuten hadde de ikke kreditert meg for bildet i artikkelen (var både i papir- og nettutgaven). Pengene kom raskt på konto, og de krediterte meg på nett.

Her er bildet og artikkelen:

http://web3.aftenbladet.no/innenriks/polit...ticle217360.ece

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...