Gå til innhold

Vannkjøling og eventuelle faremomenter med det?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å gå til anskaffelse av Kandalf LCS Thermaltake kabinett med vannkjøling.

https://prisguiden.no/product.php?productId=61197

Kan det være farlig å ha vannkjøling, eller er det sjanser for at vannet eller kjølevæsken plutselig kan sprekke å renne ut i hardware og skape kortslutning? Eller er det rimelig trygt hvis det gjøres skikkelig? Er helt ny på vannkjøling, men har hatt lyst å prøve det lenge, setter pris på noen gode råd. :)

Endret av Yidaki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det er alltid en sjangs for at det går gærlig, men i 99% av tilfelene er det brukeren sin feil at det skjer så følger du bruksanvisningen og gjør det på rett måte og ikke alltid stramer for hardt så går det som regel bra.

Det er også lurt å test kjøre det i en dag i strekk for å skjekke omd et evnt. er noen lekasjer, om du skal være på den aller sikreste siden kjøper du med Tygon slanger fra microplex da disse holder lenge og er ofte litt tykkere, emn om du har skru/kleme nipler så må du ha samme dimensjon ID og OD

Lenke til kommentar
Det første man bør gjøre med kandalf (har selv) er å bytte ut alle niplene  ;)  De har liten nippel som man tar en skrue uten på, en sånn datt av for meg og hk sa god natt... Men kan jo ha vært jeg som var uforsiktig også  :p

8059545[/snapback]

Takk til dere begge for svar, beklager den litt sene tilbakemelidng fra meg. Til The Ghost, så skal jeg teste gjennomgående ja for eventuelle lekkasjer..tenker også på å kjøpe nye slanger når kabinett kommer inn. Ble litt bekymret ang det kuldesjokk sa, da hk sa godnatt, det hadde vært ytterst trist. Fikk et tips fra en som sa jeg burde hatt, ( ? ), husker ikke hva det het, men det var slik at du festet en ekstra dings eller noe til psu, slik at det nærmest ble kuldegrader..vet dere hva dette er? Men slik ellers Kuldesjokk, har du fått opp hk igjen eller nytt, og hvordan synes du ytelsen er på Kandalf, anbefaler du det? Gir det bedre kjøling enn hvis du bruker en av de beste cpuvifter normalt?

Lenke til kommentar

har fått opp nytt hk og er fornøyd med støy, men har hatt gpu problemer så kan ikke uttale meg om temps, Men synes det yter bra til nå... Bare vær forsiktig når du monterer slanger... Også det elementet du snakker om, tenker du snakker om Peltier eller TEC element.

Lenke til kommentar

Det er jo alltids en, om enn dog liten, fare for lekkasje når man har vannkjøling. Om så skulle skje trenger heller ikke konsekvensene være fatale.

Selv hadde jeg lekkasje i mitt system, hvor lekkasjen oppstod på GPU og medførte søl på lydkort som satt under. CPU'en stengte da ned systemet grunnet oppheting (hadde satt grensen på 60 grader) og fikk ingen skade - den lot seg fremdeles overklokke heftig i etterkant.

Jeg tok kontakt med Komplett, hvor jeg hadde kjøpt settet (selvbygg) som ga meg en ny kobling til skjermkortet, og sa at de ville erstatte lydkortet om det ikke fungerte, hvilket det dog gjorde og det ble da ikke returnert. Kudos til komplett ! Man kan selvsagt ikke regne med at alle webshopper er like imøtekommende*, men det indikerer ihvertfall at man ikke er rettsløs som selbyggende vannkjøler hvilket jo også er noe man må ta med i risikobetraktningen.

*Hvilket ikke nødvendigvis betyr at man står svakere rettslig sett, men man har ihvertfall litt motbakke i praksis om man ikke møter velvilje hos butikken.

Lenke til kommentar

Det høres jo litt beroligende ut at nettbutikker KAN være behjelpelig å erstatte utstyr hvis det skulle gå galt, jeg mener, hvis en følger bruksanvisning på hvordan sette et vannkjølingssytem opp, og dette følges slavisk, så er det nok ikke nødvendigvis grunnet uforsiktighet hvis noe skulle begynne å lekke.

Til Kuldesjokk, så var det peltier ja. Er dette noe essentielt i et kjølesystem? kan en peltier kobles til det kjøleanlegget i Kandalf, eller må det være et spesialtilpasset vannkjølingssystem..beklager alle spørsmål, har pløyet gjennom forum men ikke funnet spørsmål ang dette.

Lenke til kommentar

Husker jeg rett så kjøper du et peltier element med vannblokk under som er klart til bruk så ja det kan passe i kandalf, grunnen til bruk av peltier er lavere temperatur enn romtemperatur, men da kommer kondens faren i tillegg... Håper noen som har mer erfaring enn meg kan forklare dette med peltier mer utfyllende..

Lenke til kommentar
Det første man bør gjøre med kandalf (har selv) er å bytte ut alle niplene  ;)  De har liten nippel som man tar en skrue uten på, en sånn datt av for meg og hk sa god natt... Men kan jo ha vært jeg som var uforsiktig også  :p

8059545[/snapback]

Å ta av niplene på et ferdigsett er nok noe av det dummeste du kan gjøre! Nipplene på TT vannkjøling er festet med noe form for vanntett lim, pg skrur du ut de gamle nipplene og setter inn nye, så er risikoen for at det begynner å dryppe veldig stor.

Skal du bytte de, så trenger du ivertfall noe gjengetape, og pakninger!

BTW, de niplene som er på TT vannsettet et noe av de sikreste som er, sålenge du skrur de godt på.

Lenke til kommentar

Enig at slangene som følger med er stive, så jeg bruker noen klare slanger som jeg fant på microplex.

Men jeg klarte med et uhell å skru ut nippelen på radiatoren litt, så jeg bare skrudde den godt tilbake igjenn, og da begynte det å lekke, så jeg skrudde den helt ut igjenn og la på noe gjengetape rundt.

Lenke til kommentar

Jeg vet enda ikke helt om jeg skal oppgradere kabinett..har et Thermaltake Xaser3 fra før, og det er vel og bra det altså, men det samler seg en del støv til tider og skulle ønske kjølingen var mer effektiv..dessuten er det ikke 120mm vifter..jeg kunne selvsagt laged noe som gjorde plassering av 120mm mulig, men er vel enklere å kjøpe nytt kabinett, dessuten ser Kandalf bra ut..ang det vannkjøling, virker det fra noen av dere som det ikke er helt 100%, som om jeg tar en risk...enkelt og greit; hvis, (anatagelig gjør jeg det), kjøper Kandalf, er vannkjøling settet slik det er der greit nok å sette opp hvis en er forsiktig, uten å måtte kjøpe masse ekstra stash eller skifte ut enkelte deler? anbefaler dere bruk av peltier, eller vil kondens bli et problem i lengden?

jeg er svært gira på vannkjøling, men vil starte i det små, da er kanskje Kandalf et greit startsted?

Endret av Yidaki
Lenke til kommentar

Ja, vil anbefale deg å kjøpe det, du får et stort kabinett og vannkjøling til en grei pris.

Det er så å si ingen risk med vannkjøling, så lenge du er forsiktig.

Om du syntes det er gøy med vannkjøling, og liker å klokke, så kan du nok også gå til innkjøp av et peltlier element, men da kan du risikere kondens om du ikke isolere godt nok

Lenke til kommentar

Ok, dere har overbevist meg, skal ha meg 1 stk Kandalf :) det ser flott ut samtidig som jeg tror kjølingen blir noe HELT annet enn mitt gamle ThermaltakeXaser3..bare 1 siste spørsmål: Dere ser hvilken hardware jeg har, når jeg kjøper Kandalf, vil en Aspire 550w være for lite? (https://prisguiden.no/product.php?productId=43112)

Trenger jeg kraftigere Psu? tenker da spesielt på om vannkjølingsettet krever en del strøm? tusen takk for alle svarene, setter kjempestor pris på det, gleder meg til å starte med vannkjøling :)

Kuldesjokk, ser ganske romslig og lækkert ut ja de bildene..

Endret av Yidaki
Lenke til kommentar
Ok, dere har overbevist meg, skal ha meg 1 stk Kandalf :) det ser flott ut samtidig som jeg tror kjølingen blir noe HELT annet enn mitt gamle ThermaltakeXaser3..bare 1 siste spørsmål: Dere ser hvilken hardware jeg har, når jeg kjøper Kandalf, vil en Aspire 550w være for lite?  (https://prisguiden.no/product.php?productId=43112)

Trenger jeg kraftigere Psu? tenker da spesielt på om vannkjølingsettet krever en del strøm? tusen takk for alle svarene, setter kjempestor pris på det, gleder meg til å starte med vannkjøling  :)

Kuldesjokk, ser ganske romslig og lækkert ut ja de bildene..

8065290[/snapback]

du vil ikke ha noe som helst problem med en 550w PSU :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...