Gå til innhold

Instille for best lyd ved ekstern mikrofon

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har altså kjøpt meg en Røde VideoMic, og bruker den nå på mitt NV-GS180 (Panasonic). Det jeg lurer på er hvordan jeg setter opp kameraet samt mikrofonen for best mulig lyd? Innstillinger liksom. Kan jo blant annet velge mellom 12 og 16 bit lyd. Har ikke helt forstått forskjellen, og håper noen kan hjelpe. Hvilke innstillinger bør jeg ha for godt resultat ved opptak med ekstern mikrofon? Noen smarte triks der eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyere bit= høyere kvalitet=tar større plass.

Når gjelder lydinstillinger ellers, så er det som oftest ikke så mye annet å stille på. Gain er en viktig justering. Kalles også innspillingsvolum. Men denne stiller man ned følsomheten på opptaket. Denne bør ikke stå på for høyt, siden signalet da lett kan peake. Da får du en slags matpapirlyd, som ikke er å trakte etter. Bedre å justere litt lavt, og etterjustere i software. Jeg stiller som oftest slik at bakgrunnsstøyen forsvinner. Det ser man som oftest o displayet. Dersom jeg skal gjøre et intervju/samtale i en støysone - kan jeg feks justere gain veldig lavt, slik at den ikke tar inn støyen. Holder så kic helt inn til munnen. Det beste er å prøve seg frem, samt bruke headphones.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...