aplus Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Sikkert ett dumt spørsmål, men; Vil man få høyere ytelse (mer fps) i spill med ett eget lydkort vs. onboard lyd? Har ett gammelt SB Live! 5.1 og lurer på om jeg like godt kan bruke det integrerte lydkortet på mitt MSI 865PE... Endret 1. mars 2007 av aplus Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 fps: Frames(bilder) Per Second. Tror hverken du får mer bilder eller lyd gjennom høytalerene dine med nytt Lydkort. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg har lest i mange tester at i enkelte spill har man oppnådd helt opp i 15 FPS ekstra ved bruk av eget lydkort. Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) fps: Frames(bilder) Per Second. Tror hverken du får mer bilder eller lyd gjennom høytalerene dine med nytt Lydkort. 8054056[/snapback] Det han sannsynligvis lurer på er om bruk av det integrerte lydkortet vil påvirke ytelsen til de andre komponentene. Tviler sterkt på det egentlig, men man kan jo alltids prøve. Endret 1. mars 2007 av nerf Lenke til kommentar
aplus Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 fps: Frames(bilder) Per Second. Tror hverken du får mer bilder eller lyd gjennom høytalerene dine med nytt Lydkort. 8054056[/snapback] Hvor høy iq har du? Les posten! Som kjent kan eget lydkort få spill til å yte bedre. Jeg lurte bare på om det var noe å tenke på i mitt tilfelle... Lenke til kommentar
aplus Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg har lest i mange tester at i enkelte spill har man oppnådd helt opp i 15 FPS ekstra ved bruk av eget lydkort. 8054071[/snapback] Takker for seriøst svar.. :!: ( kremt todda7) Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) De fleste lydersystemer som brukes for å rendere lyden du hører i f.eks et spill benytter seg av CPU'en. Det vil si det er prosessoren som lager lyden. Da er det ingen teoretisk forskjell om lyden kommer ut av en DAC integrert på hovedkortet eller et eget PCI-lydkort. Noen spill støtter EAX og lignende effekter, men disse effektene kalkuleres av en egen prosessor på PCI-lydkortet, og muligens på integrert lydkort om disse har slike lydprosessorer. Men EAX brukes svært lite, og den største bulken av spill benytter seg av den klassiske teknikken hvor CPU'en renderer lyden. Dagens prosessorer har blitt utrolig regnesterke, samtidig slike effekter er svært ressursfattige. Eksempelvis har Propellerheads demonstrert hvor ressursfattige man kan lage effekter som i tillegg låter utrolig flott! Konklusjonen min er at det marginalt hva man kan tjene på å enten skru av lyd i det hele tatt, installere PCI-lydkort eller bare benytte integrerte løsninger. De fleste kjøper jo PCI-lydkort for å unngå støy som følger av dårlig skjerming på mange integrerte løsninger framfor å prøve og øke ytelsen på noe vis. Endret 1. mars 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå