Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Luktet svidd også slo maskina seg plutselg av

Anbefalte innlegg

Hei.

I dag merka jeg at det lukta litt svidd fra maskina, også et par sekunder etterpå slo den seg av helt uten forvarsel. Jeg har prøvd å starte den igjen bare for å se om det er en vifte eller noe som ikke går, men den er helt død. Absolutt ingen reaksjon når jeg trykker på powerknappen.

Hva kan være galt? Det første jeg kan tenke meg er at strømforsyninga er gåen. Eller kanskje CPU-vifta streika, og CPU'en ble svidd. Hvilke av disse to alternativene er mest sannsynlig?

Ville jeg ikke fått noen slags reaksjon når jeg prøver å slå den på om det hadde vært CPU'en? I så fall er det vel mest sannsynlig strømforsyninga som er gåen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg skiftet strømforsyning og... Ingenting. Den er fortsatt helt død.

Noen forslag hva som er galt?

Når jeg slår den på hører jeg en slags lyd i et brøkdels sekund... Ikke en pipelyd, men mer en slags høyfrekvent "hvinelyd", som om at den gjør seg klar til å slå seg på. Men det er en veldig lav lyd. Kan tyde på at den i hvert fall får strøm fra veggen og inn i PC'en.

Jeg har null peiling på hva jeg bør sjekke nå. Jeg vet i hvert fall at det ikke er strømforsyningen det er noe galt med.

Lenke til kommentar

Ja, det kan hende. CPU-vifta hadde begynt å bråke litt mer enn vanlig, men jeg tenkte ikke så veldig mye over det, bare det at den var gammel og slitt.

Men burde jeg ikke få noen slags indikasjon på at det er noe galt med CPU'en i det minste? En slags pipelyd eller blinkesignaler eller noe fra hovedkortet? Eller har kanskje både hovedkortet og CPU'en tatt kvelden? :(

Lenke til kommentar

kast hele sjaisen..

kjøper du ny cpu og det er hovedkorte som er føkka dør den den og..

samme om det er cpuen...

har gjort sånn før.. da ødelag jeg HELE pc`n .. inkludert viftekontroll... pga psu seff...

så det kan hver hvilken som helst del nesten...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke råd til å kjøpe en helt ny PC nå :p

Jeg lurer på hvilke deler dere tror det kan være noe galt med. Det eneste jeg kan tenke meg er hovedkort, CPU og strømforsyning. Minne, skjermkort og harddisk ville vel gitt noe slags feilmelding, og ikke bare gjøre at hele PC'en dør fullstendig?

Finnes det noen måte jeg kan teste srømforsyninga på? Regner nesten med å måtte kjøpe nytt hovedkort og CPU, men ville vært fint å finne ut om en av strømforsyningene, om ike begge, fortsatt er brukbare...

Lenke til kommentar

skjekk rundt på hovedkortet om det ikke er noen sorte "flekker" på noen av komponentene på det, ellers kan du demontere hele dataen og sniffe litt på alle delene til du finner den som lukter svidd :tease:

er altid kjedelig når en pc ryker :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hm, tror jeg satser på å bestille nytt hovedkort og ny CPU.

Denne CPU'en og dette hovedkortet er vel brukbart? Ble ikke så ille heller, totalt 800 kroner, pluss frakt.

8058264[/snapback]

Fungerer vel helt greit til kontorarbeid.

Du har vel og merke ingen oppgraderingmuligheter med det hovedkortet, men har jeg fortått det rett er dette en midlertidig løsning?.. :)

Lenke til kommentar

broren min har lignende oppsett, kommer ann på ditt skjrmkort da, men han kjører samme cpu med ett x1600pro og kjøre oblivion på medium og det spillet krever jo en del.

så det er fult brukbart til spill ol. på lavere oppløsninger og medium grafikk

(broren min kjører foresten 1024*768 i spill)

Lenke til kommentar

Ja, er bare midlertidig. Så lenge det kjører wow og wc3 greit er jeg egentlig fornøyd, og det gjorde det gamle oppsettet uten problemer.

Men jeg bare lurer på en ting... Noen som vet hvor lang reklamasjonstid det er på PC-deler? 2 eller 5 år?

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg lurer litt på det samme jeg og.

Maskina mi stoppet på samme måte som din, og jeg håper for min del at det er psu, for den hadde jeg snart tenkt til å skifte uansett.

Hvis jeg må skifte både hovedkort og cpu så høres det dyrt ut. Hvordan er det også da med Wivdows og godkjenning da?

M.

Lenke til kommentar

Om du skal teste psu så må du ha de som heter for ampmeter, fåes kjøpt på alle jernvarehandler ca 150-250 kr.. så finner du en tegning over psu`en der står det hvordan du vil få starta den uten å vere kobla til en pc.. så stikker du disse nål greierne

inn i kontakten der vil du se hvor mye watt /amp søm er der..!!

enkelt faktisk..!!

tar hjerne mot innvendinger mot min geniale mtode.!! :-p!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bumper denne jeg. Viste seg faktisk å være skjermkortet som var kaputt. Maskina starter helt fint med et annet skjermkort, og når jeg testet det defekte skjermkortet på en annen maskin, var den også helt død.

Rimelig merkelig at et skjermkort fører til at hele maskina nekter å starte opp da :huh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...