Gå til innhold

Trenger hjelp til bryter-kobling!

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt et sett med 3-pols brytere på microplex med sånn arm som liksom skal lyse. jeg har laget et opplegg for å styre kalde katoder og neonwires i kassa mi. Under er en tegning av oppsettet. alt funker, men problemet er at det ikke er noe lys i bryterene. kan noen fortelle meg hva jeg har gjort galt? takk!

brytere.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

The Pirate skrev (2002-12-08 19:27):

Jeg har kjøpt et sett med 3-pols brytere på microplex med sånn arm som liksom skal lyse. jeg har laget et opplegg for å styre kalde katoder og neonwires i kassa mi. Under er en tegning av oppsettet. alt funker, men problemet er at det ikke er noe lys i bryterene. kan noen fortelle meg hva jeg har gjort galt? takk!

Høres ut som du har koblet spenning inn på bryteren feil. Det er sikkert noen tegn/bokstaver på bryteren. Følg de :smile: Evt. ta bilde av bryteren (closeup) så kanskje noen kan si noe fornuftig.

Lenke til kommentar

Quote:

DCP skrev (2002-12-08 19:46):

Jeg skal lage en tegning som viser hvordan du skal gjøre det. fordi det der er feil til tusen...

Slik jeg ser det er det ingen feil i tegningen, han kjører felles 12V og Jord inn til hver bryter, og utgangen fra hver bryter vil da skru på/av det som er koblet til.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-08 19:46, skrev DCP:

Jeg skal lage en tegning som viser hvordan du skal gjøre det. fordi det der er feil til tusen...

DEt har du helt rett i! Fordi du skla bare sette på enten 12- eller 12+ på den polen som er i midta på bryteren! Så når du viffer på den velger du hvilken av polene som skal lyse! Jeg har sonne brytere på min viftekontroll. og vist vifta er av! så lyser en Rød diode! :wink:

|------------|

| o | - Når bryteren står oppover

| |

| 0 | - Strøm inn

| |

| |

| 0 | - Når bryteren står nedover

|------------|

Lenke til kommentar

OK det jeg har gjort er helt feil. Kan ikke noen tegne en tegning som viser det slik det skal være. Skjønner ikke så mye av forklaringene (vet ikke forskjell på 12v+ og - osv).

Nei det er helt riktig at jeg ikke vil at alle bryterene skal ha samme funksjon. Jeg vil selvfølgelig ha det slik at jeg kan koble forskjellig ting på hver bryter og slå de av individuelt.

Det jeg har skrevet øverst til høyre (Power, Acc. og ground) er det som står på bryteren. Mer står ikke.

Er som sagt komplett noob. Alt er koblet på bryterene med kabelsko så det er lett å bytte.

Hadde vært flott om noen kunnne tegne og forklare hvordan det skal være for at det skal fungere slik jeg vil ha det (altså en bryter til hver katode med lys i bryteren!)

takk så mye folkens

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-08 22:56, skrev The Pirate:

OK det jeg har gjort er helt feil. Kan ikke noen tegne en tegning som viser det slik det skal være. Skjønner ikke så mye av forklaringene (vet ikke forskjell på 12v+ og - osv).

Nei det er helt riktig at jeg ikke vil at alle bryterene skal ha samme funksjon. Jeg vil selvfølgelig ha det slik at jeg kan koble forskjellig ting på hver bryter og slå de av individuelt.

Det jeg har skrevet øverst til høyre (Power, Acc. og ground) er det som står på bryteren. Mer står ikke.

Er som sagt komplett noob. Alt er koblet på bryterene med kabelsko så det er lett å bytte.

Hadde vært flott om noen kunnne tegne og forklare hvordan det skal være for at det skal fungere slik jeg vil ha det (altså en bryter til hver katode med lys i bryteren!)

takk så mye folkens

Jeg har jo vist deg hva som skal ha 12v og hva som skal ha jord.

Lenke til kommentar

Jepp! det er riktig hjelper'n!

Jeg brukte den til å koble på en Rød led. slik att når ei vifte ikke er på lyser det et rødt lys! :wink:

men dU! jeg vet ikke hvor masse du har på det bryter panelet men! Ikke overbelast PSU'n din!

Jeg lager et bilde til en kobling i mårra! =)

NB! bare et tips! :wink:

Lenke til kommentar

Det er mulig at lysene inni dette er lysdioder, i såfall må du bare skifte om på +(Inngang) og -(Utgang).

I og med at en diode sperrer i den ene retningen, og "lyser" den andre retningen :grin:

Er ikke sikkert at det er dette, men det er vell verdt å prøve :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-09 22:27, skrev jonhs:

Det er mulig at lysene inni dette er lysdioder, i såfall må du bare skifte om på +(Inngang) og -(Utgang).

I og med at en diode sperrer i den ene retningen, og "lyser" den andre retningen
:grin:

Er ikke sikkert at det er dette, men det er vell verdt å prøve :smile:

Hmm....

-------

I og med at en diode sperrer i den ene retningen, og "lyser" den andre retningen

-------

jaja... her kan vi elektro=?

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen gutta, men jeg blir ikke så mye klokere av dette... Det kommer ikke lys i bryterene uansett hva jeg gjør, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal lage en smart katode-styring. Derfor presenterer jeg problemet på en ny måte i en anen post i dette forumet. takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...