Jellyfisk Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Dette med gamle filmer: Film (altså lagringsmediet de fleste filmer fortsatt tas opp på, som navnet kommer av) har langt høyere oppløsning enn alskens DVD skit, og til og med Laserdisker (som de fleste har glemt, men som var DVD totalt overlegen). Å påstå at eldre filmer har dårligere bilde blir da ganske feil, ettersom film på kino i flere tiår har vært bedre enn det beste man får servert av ett hjemmekinoanlegg. Oppfatningen om at gamle filmer har dårlig bilde bunner sikkert ut i at folk forbinder gamle filmer med VHS. Fysjomfyogfysj. Flerkanalers lyd er oppskrytt, masete og stort sett totalt unødvendig for filmopplevelsen. Det kan være festlig på actionfilm, men ett godt lydbilde og utspekulert lyd er mye viktigere. (forresten, om man vil imponeres av lydsporet i en film, se Francis Ford Coppolas "The Conversation" fra 1974. Mer elegant kan det ikke gjøres.) Klassikere man bør ha sett(fir ytterligere å understreke at gammel film på ingen måte er dårligere enn ny): * "Citizen Kane", Orson Welles 1941 (selvfølgelig) * Det meste av Hitchcock, men min favoritt er "Rear Window" * "Syv samuraier (Shichinin no samurai)", Akira Kurosawa, 1954 * Apocalypse Now, Francis Ford Coppola, 1979 (bedre enn redux versjonen) * Blade Runner, Ridley Scott, 1982 * A Clockwork Orange, Stanley Kubrick, 1971 Vel, det var de jeg kom på i farta. Se dem! Lenke til kommentar
Eispeis Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Vil bare legge til et par andre: Selvsagt den mye omtalte The Shining. - Broen over Kwai (utrolig kul film, særlig den totale mangel på bakgrunnsstøy gjennom store deler av filmen) - Gjøkeredet. - 2001: A Space Oddisy(?) var jo en klassiker den og, men egentlig litt kjip. Er ikke helt sikker på når Gjøkeredet er fra, men vi snakker vel pro 1985 her? PS! A Clockwork Orange kan være en klassiker så mye den vil. Det er noe av den sykeste form for søppel jeg noensinne har sett, but hey: That's me. Lenke til kommentar
Ac-Cobra Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 "The Thing" så jeg på kino som 14-åring, og den var bare helt utrolig. Tror nesten ikke jeg er blitt skremt mere enn det siden. Bare noen ganger før. Da du fikk leid hva som helst på video (zobies osv.) Og seff. da jeg var 12 år i 80, med lånte platåsko, falsk skolelegitimasjon, dro med 2 eldre kammerater, på 18-årsgrense på Alien. Blei brått kjempetøff, men kom raskt ned på jorden igjen. Skal love dere jeg vart skræmt ja..og redd..mildt sagt sjokkert.:smile: Man må jo tenke på når filmen var laget også. Mange av klasikkerene som blir nevnt her ville helt sikker de fleste falt tværss igjennom (rett på video) hvis de hadde hatt premiere i dag. Selv har jeg sett dem og klart liker dem for sin kunst. For det er jo det vi snakker om her. Ta f.eks. 2001. Et mesterverk filmtitter ikke hadde sett maken til og satt lammslåtte tilbake, men jeg forstår også godt at 15-20åringer som ser filmen i dag synes den er drit kjedelig film som de bare orker se halve av, og han stakkaren som anbefalte'n for gjennomgå. I dag overøses filmer av dataproduserte spesialeffekter, lydeffekter osv. som er imponerende, men jeg blir jo ikke noe mere skremt av den grunn, mere enn som så skal til for å lage en genial skrekkfilm. Fortell meg sist en film du ble skremt av da? For min del var det Seven. (noen som har anbefaling til meg?, savner nemmelig litt høy puls) Hilsen @c-Cobr@ Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Spillet er en fortsettelse av filmen. :razz: Lenke til kommentar
Ratatosk Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 12:06, skrev Ac-Cobra:Fortell meg sist en film du ble skremt av da? For min del var det Seven. (noen som har anbefaling til meg?, savner nemmelig litt høy puls) Den jeg kan komme på i farta er Nattevagten. Må sees hvis man setter pris på skrekk som pirrer hjernen framfor øynene. Ellers skal Les Diaboliques være bra, men jeg har ikke sett den ennå. Noen som har vært borti den? Lenke til kommentar
kaka12 Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Spillet er jo drit-tøfft da! Bare noen få feil.. Lenke til kommentar
Espen F Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: kaka13 Registrert:2002-10-07Meldinger: 205 Postet: 2002-12-09 20:03 ID: 20 --------------------------------------------------------------------------------OI! det var ikke meningen, tenkte bare at jeg måtte spørre om det var riktig.. men slutten er ikke bare det da... =) det er litt mer!!+at spillet er litt mer annerledes enn filmen =) [oppfordring til privatkopiering] Brukeren er utestengt i 14 dager for dette + gjentatt overdrevent bruk av caps. _________________ Gla i kyllingvinger? Min hjemmeside: http://home.no/kyllingvinger Bruk gjesteboka flittig =) ..::Anders::..[ Denne Melding var redigert av: SirHartge på 2002-12-09 20:06 ] kaka. må si du har baller.. når du bare skifter til et nytt nick og logger deg rett inn igjen etter en utkastelse. lukter jeg en lengre pause for deg nå? Lenke til kommentar
TST Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 15:56, skrev Fake:kaka. må si du har baller.. når du bare skifter til et nytt nick og logger deg rett inn igjen etter en utkastelse. lukter jeg en lengre pause for deg nå? Hva mener du? Har han logget seg inn igjen med nytt brukernavn? Hvor? Lenke til kommentar
Espen F Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 kaka12 Registrert: 2002-07-23 Meldinger: 24 Postet: 2002-12-10 15:06 ID: 26 -------------------------------------------------------------------------------- Spillet er jo drit-tøfft da! Bare noen få feil.. _________________ Gla i kyllingvinger? http://home.no/kyllingvinger Gjesteboka er åpen ..::Anders::.. sjekk denne du. id:26. er ikke det MISTENKELIG likt som id:1? kaka13... kaka12... ring a bell? :smile: Lenke til kommentar
TST Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Okai, jeg så ikke det. Jeg så på den posten du siterte. Utestenger IP-en hans nå. Lenke til kommentar
Espen F Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 bra. lovens lange arm kom og dasket han litt.. flink tst.. fliiiink tst. :smile: Lenke til kommentar
Fuz Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 The Thing er en kjempe film. Ok, en smule søkt konsept - og noe daterte spesial-effekter - men jeg synes den var super rå da den gikk på kino. Åpnings scenen med jakten på bikkja husker jeg den dag i dag: Et norsk UH-1B som suser over isen med riflemann som skyter villt på noe som ser ut som en vanlig hund. Husker også kommentaren fra en av skuespillerene: "Norge? What the hell is Norge?" Norge - uttalt Nåårdsch - sto det på siden av helikopteret... Det råeste var at man ikke visste hvem som var venn og hvem som var fiende. Intenst! Spillet har jeg ikke prøvd... Lenke til kommentar
Fuz Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Quote: Den 2002-12-10 12:06, skrev Ac-Cobra:Fortell meg sist en film du ble skremt av da? For min del var det Seven. (noen som har anbefaling til meg?, savner nemmelig litt høy puls)Hilsen @c-Cobr@ Sist jeg var litt svett på kino, var Michelle Pfeiffer og Harrison Ford i "What lies beneath" - "Skyggen fra fortiden". Meget begrenset bruk av spesialeffekter - zero blod/gørr faktor - men meget høy faktor av oppgiring av egne fobier/forventninger - dvs psykisk thriller. Jeg og min søster tok en tur - og visste ikke hva vi skulle se - det ble denne. Det var en sjokk-opplevelse. Hun krabbet praktisk talt opp i fanget på meg på det verste. Ikke vanlig når begge er i midten av 30-åra... Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Siden tråden går over stokk og stein allerede.. Om jeg ikke har nevnt den allerede, synes jeg "The others" er en vakker og samtidig skremmende film. Mest vakker, og med en særdeles overraskende utvikling :smile: "Dens sjette sansen" fikk meg til å hoppe realt i stolen mange ganger. Har sett den 3 ganger og skvatt skikkelig de to første. Den sabla drittungen spiller så godt at det halve kunne vært nok.. telt scenen skremte nesten livet av meg! Jeg bare hater slike scener hvor stemningen bygges opp, og plutselig popper noe frem.. Book of Evil dead skremte meg en smule. Hell raiser! YAY! Skvetter man ikke av den.. THE FOG Ganske bra den og, snakker om lavt innspillingsbudsjett (må det ha vært). Alien filmene var og er skremmende. Geniale beist. Jeg har en kunstbok av han som designet dem. Snakker om småpervo kunst. HANNIBAL Har den i DVD samlingen og angrer på kjøpet. Middagen måtte stå til dagen etter, appetitten forsvant totalt og ble erstattet av kvalme samt at jeg måtte kjenne på topplokket hele tiden i fler dager etterpå.. den scenen er nifst realistisk. THE OMEN er bra grøss, men bare den første og kanskje toern. Resten er søppel IMO. Lenke til kommentar
machineSin Skrevet 12. desember 2002 Del Skrevet 12. desember 2002 the thing synes jeg er en skikkelig god film, på høyde med de aller beste, selv liker jeg filmer med skikkelig fete effekter, så lenge de er brukt på rett måte (f.eks saving private ryan, lotr1-brorskapetc.., star wars filmene osv, alien(s) (hard sci-fi eier)), men hater det i filmer hvor jeg føler det er missbrukt (som f.eks wingcommnader, id4, xXx.. etc).. og fikk lyst til å si min mening om enkelte som absolutt skal stappe sine meninger ned over hodet ditt om hva som er bra og ikke, det er jo helt opp til en selv, om DU ikke liker en type film, så behøver du ikke fortelle alle andre at de ikke har peiling eller tar feil.... ikke missforstå :smile:, nesten alle postene er jo ok, men så kommer det jo en og annen da.. hehe med en liten ettertanke, jeg er arrogant, sikkert derfor jeg ikke liker andres arrogante meninger.. :razz: og da var min lille besserwisserpost(?) over :wink: Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 I dagbladet for noen måneder siden ble filmen "The Thing" kåret til en av tidenes skumleste filmer. Rettere sagt endte den som hverdens 13. skumleste film. På førsteplass kom selvfølgelig "The Excorsist" Gjett hvem som har begge disse filmene i DVD-samlingen? Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: Man må jo tenke på når filmen var laget også.Mange av klasikkerene som blir nevnt her ville helt sikker de fleste falt tværss igjennom (rett på video) hvis de hadde hatt premiere i dag. Selv har jeg sett dem og klart liker dem for sin kunst. For det er jo det vi snakker om her. Ta f.eks. 2001. Et mesterverk filmtitter ikke hadde sett maken til og satt lammslåtte tilbake, men jeg forstår også godt at 15-20åringer som ser filmen i dag synes den er drit kjedelig film som de bare orker se halve av, og han stakkaren som anbefalte'n for gjennomgå. I dag overøses filmer av dataproduserte spesialeffekter, lydeffekter osv. som er imponerende, men jeg blir jo ikke noe mere skremt av den grunn, mere enn som så skal til for å lage en genial skrekkfilm. Fortell meg sist en film du ble skremt av da? For min del var det Seven. (noen som har anbefaling til meg?, savner nemmelig litt høy puls)Hilsen @c-Cobr@ The Ring, er faktisk en av filmene som har "skremt" meg mest. Har sett det meste av skrekk filmene som har kommet ut paa video/kino i Norge. imdb for The Ring : http://us.imdb.com/Title?0298130 [ Denne Melding var redigert av: bergetun på 2002-12-13 03:00 ] Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 19. desember 2002 Del Skrevet 19. desember 2002 Quote: "Den sjette sansen" fikk meg til å hoppe realt i stolen mange ganger. Har sett den 3 ganger og skvatt skikkelig de to første. Den sabla drittungen spiller så godt at det halve kunne vært nok.. telt scenen skremte nesten livet av meg! Jeg bare hater slike scener hvor stemningen bygges opp, og plutselig popper noe frem.. Jeg bare elsker slike scener, jeg ser jo på skrekkfilm for å bli skremt:) 6thsense er digg, veldig bra stemning. Den og 'IT' (Stephen King) er de beste grösserne jeg har sett, dessverre har jeg ikke sett så mange som jeg hadde hatt lyst til. Boka 'IT' banka jo filmen ned i stövlene btw. Har lyst til å se The Thing, spillet virka bra men lyd virka ikke på PCen min, så jeg har ikke spilt det. Bruttern digga spillet da, men han tör ikke se filmen, ettersom han er redd for skrekkfilmer (det er jo det som er vitsen, menmen). Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 <!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font class=postbody>Quote:</font><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR><TR><TD><FONT class=quote><BLOCKQUOTE>Den 2002-12-08 22:40, skrev covah: Sukk... fjortisser.... The Thing er IKKE ræva. Har Directors Cut på DVD, og det er uten tvil den beste John Carpenter filmen som er lagd (til og med bedre enn Escape from NY). Ratingen på IMDB.com er 7.7/10 </BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End --> Vill ikke si meg helt enig der. Halloween (Michael Mayers) er helt klart John Carpenter's beste filmer! The Thing er også en utrolig bra film! Ser ut som The Thing 2 også kommer i løpet av en stund :smile: Neeeiiii.... Halloween er ikke så bra...Ikke no scary i det hele tatt ... men den var nå ihvertfall MYE bedre enn de patetiske oppfølgerne... angrer sterkt på at jeg gadd å punge ut for Hallowen 20 år etter... Men The Thing er en klassiker! og btw.. Eksorsisten er en drittfilm... men akkurat som Halloween, er oppfølgerne enda verre... Hvis dere vil se bra filmer, så se Braindead og Evil Dead trilogien. Klassikere... Nesten alle skrekkfilmer som blir lagd nå om da'n er ikke engang i nærheten av så gode som de fra 80- og 90-tallet. Alle de spesial effektene blir lagd på pc nå om da'n, ... Som er skikkelig drit.. I klassikere som Braindead, er spesial effektene faktisk oppfinnsomme... Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 Hvis dere vil se bra filmer, så se Braindead og Evil Dead trilogien. Klassikere... Fornøyd! Godt å se at det fortsatt er noen som skriver "trilogi" Syns Thir13en Ghost eller hvordan det nå skrives var skikkelig bra, og the Others var da slettes ikke værst den heller. I mine øyne er det en litt merkelig oppfatning at de bare kunne lage gode skrekkfilmer på <80-tallet, er vel heller det at man har en viss forkjærlighet for å legge på alle mulige effekter som mer skjuler "plottet" eller hva man skal kalle det. Synes det oftest er de scenene uten overflødig bruk av lyd og visuelle effekter ofte er de mest skremmende. Forøvrig var vel the Mothman Prophecies bra? Synes jeg husker det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå