Gå til innhold

Hva anbefaler du : auto-backup?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå gått igjennom en 2 dagers prosess med å få min bærbare PC tilbake på rett kjør. Til tross for at jeg hadde backup, så måtte jeg gjennom ny-installeringer osv.

Jeg hadde også en "utgått" backup på C: (Kun programmer og deres innstillinger, ikke andre filer - de ligger på annen partisjon.)

Nå tenker jeg å sette opp en auto-backup som kjører om natta, slik at jeg til enhver tid har en backup som kun er 1 døgn gammel. Har et backup program som følger PC'en (en Acer), og som kan kjøre inkrementell backup (samme som speiling?)

Her er mine tanker, hva tror du om dette?

1) Jeg har bærbar PC som koples trådløst til hjemmenettverk. Har en stasjonær PC som hovedsaklig er for backup-bruk. Til denne stasjonære har jeg tilkoplet ekstern harddisk, og hele disken er delt med nettverket.

2) Jeg setter opp backup programmet til å "dumpe" backup til ekstern harddisk (via stasjonær pc) hver natt kl 4 (Jeg jobber ofte til ca 2, av og til 3 på natta).

3) Setter opp backup programmet til å ta full backup av hele C: og D: partisjonen (en disk på 120 GB). - Inkrementell..

Vil programmet da ta backup av alle "skjulte filer og mapper" ?

Vil jeg siden, ved ny HD krasj, kunne hente den fulle backup'en fra min eksterne harddisk, og legge inn på en ny HD (etter recovery CD er kjørt), og oppleve at alle ting kjører som normalt? - Dvs programmer, drivere osv - selv om de ikke er ny-installerte? - Er det dette som kalles "speiling"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville innstallert PC'n med de programmene som trrengs/du ønsker. Inkl alle oppdaateringer av alle slag. Lag et HDD speil av installasjonen din med f.eks Norton Ghost eller lignende. Denne imagefila brennes på en oppstarts DVD/CD for hurtig gjennopretting av systemet. Kjør deretter backup av brukerfilene dine som du beskrev over. Du kan gjennskape systemet ditt på under 2 timer (med OK maskinvare), inkl HDD skifte.

Lenke til kommentar

OK, takk for innspill og råd!

Bare for å få avklart dette:

Hvis jeg tar FULL backup av hele C: (systemdisken), og siden legger alle filene over på en tom men formatert HD og bytter HD fysisk i maskinen - vil da maskinen fungere som den gjorde da backupen ble tatt?

Muligens dumt spørsmål, men finnes det noen programmer som er gratis og gjør en speiling slik som foreslått over her?

BTW: På min bærbare medfølger NTI backup NOW programvaren, man den brukes til full backup av systemet?

Endret av Norgesannonser
Lenke til kommentar

Jeg bruker nå Norton Save & Restore.

http://www.symantec.com/home_homeoffice/pr...cid=br&pvid=nsr

Det er en utgave av den kjente Norton Ghost, altså et image (speiling) program. Det legger automatisk backup hver natt til en nettverksdisk.

Hvis disken går i dass så kan man sette inn en ny disk, starte Norton og gjenopprette disken på kort tid.

Det finnes også andre program som gjør omtrent det samme.

Det finnes noen gratis speilingsprogram, men tror ikke de er så veldig avanserte. Backup er viktig, og man kaster fort bort mye tid hvis disken går ned. Da er ikke de hundrelappene dette koster noe å tenke på.

Det finnes mange vanlige backup programmer, men de kan ikke brukes til speiling. Da har man backup av data men må installere alt av programmer på nytt.

Lenke til kommentar

Bare for å få avklart dette:

Hvis jeg tar FULL backup av hele C: (systemdisken), og siden legger alle filene over på en tom men formatert HD og bytter HD fysisk i maskinen - vil da maskinen fungere som den gjorde da backupen ble tatt?

8053169[/snapback]

Nei. Ikke uten videre, du vil få noe klabb med å få bootet. Det går sikkert å få til, men speil av bootpartisjonen er enklere. Vet dessverre ikke av gratisprogramvare som fikser det nei.

Lenke til kommentar

Dermed forstår jeg det slik at speiling er en avansert form for backup, med "innebygget" mulighet for å bygge opp en tom HD til å både ha innhold OG operativsystem med drivere etc ferdig til tut-og-kjør så snart den står fysisk på samme plassen som disken den erstatter?

Er det da slik at jeg må gjøre følgende: (?)

1) Installere speilings-programvaren

2) Kjøre full speiling første gangen

3) Kjøre inkrementell speiling neste gang (?) / Eller må programmet skrive over mine 120 GB (når fullt vel og merke) hver gang?

Takk for svar!

(Innmari hjelpsomt forum dette her)

Lenke til kommentar
Dermed forstår jeg det slik at speiling er en avansert form for backup, med "innebygget" mulighet for å bygge opp en tom HD til å både ha innhold OG operativsystem med drivere etc ferdig til tut-og-kjør så snart den står fysisk på samme plassen som disken den erstatter?

Er det da slik at jeg må gjøre følgende: (?)

1) Installere speilings-programvaren

2) Kjøre full speiling første gangen

3) Kjøre inkrementell speiling neste gang (?) / Eller må programmet skrive over mine 120 GB (når fullt vel og merke) hver gang?

Takk for svar!

(Innmari hjelpsomt forum dette her)

8053418[/snapback]

Speiling eller image som det heter, er en enkel form for backup av hele systemet. Det gjør du egentlig bare 2-3 ganger. 1. gangen når du har installert hele systemet, og fått det slik du vil ha det. 2. og/eller 3. gangen når det har gått et lite halvår, og du har lagt til alle programmene du glemte :D Dette bildet brukes til å gjenskape "systemet". Partisjoner disken din, slik at systemet kommer på en egen partisjon.

Den andre partisjonen inneholder alle datafilene dine. Wordfiler, excelark, videoer, bilder, ponosamlinga di osv. Denne tar du backup av med det programmet som fulgte med pc'n din, eller brenner på cd, eller speiler til en server eller lignende.

Lenke til kommentar
Nei. Ikke uten videre, du vil få noe klabb med å få bootet. Det går sikkert å få til, men speil av bootpartisjonen er enklere. Vet dessverre ikke av gratisprogramvare som fikser det nei.

Ok, så speiling gjør at backupen blir bootbar også?

8053425[/snapback]

Ja

Lenke til kommentar

Flott!

Takk for all hjelpa med å forstå hvordan dette henger sammen.

Så at Norton Ghost koster 70 USD, og det kan jeg spandere på å få et system som fungerer - og sparer meg for masse tid hvis disken skulle ryke en gang til...

Siste spørsmål (tror jeg):

Vil jeg kunne speile/ ta image av hele min HD (delt i 2 partisjoner), eller må jeg ta en HD om gangen?

Hvis jeg siden må gjenopprette disken på ny HD, vil da hele disken med 2 partisjoner komme på plass med en gang, eller må jeg gjøre operasjonen 2 ganger?

EDIT:

Det jeg prøver å få frem er følgende:¨

min HD er delt i 2 partisjoner orginalt, og i hovedsak er C: for meg bare systemdisk. Hva må jeg gjøre i tilfelle jeg må bytte ut HD fysisk? Tar speiling hensyn til partisjoner?

Endret av Norgesannonser
Lenke til kommentar
Flott!

Takk for all hjelpa med å forstå hvordan dette henger sammen.

Så at Norton Ghost koster 70 USD, og det kan jeg spandere på å få et system som fungerer - og sparer meg for masse tid hvis disken skulle ryke en gang til...

Siste spørsmål (tror jeg):

Vil jeg kunne speile/  ta image av hele min HD (delt i 2 partisjoner), eller må jeg ta en HD om gangen?

Hvis jeg siden må gjenopprette disken på ny HD, vil da hele disken med 2 partisjoner komme på plass med en gang, eller må jeg gjøre operasjonen 2 ganger?

EDIT:

Det jeg prøver å få frem er følgende:¨

min HD er delt i 2 partisjoner orginalt, og i hovedsak er C: for meg bare systemdisk. Hva må jeg gjøre i tilfelle jeg må bytte ut HD fysisk? Tar speiling hensyn til partisjoner?

8053650[/snapback]

Da tar du image av c:, og backup av d: (Image er kun av en partisjon ja)

Når/hvis disken ryker, kjøper du ny. Lag to partisjoner, en **SOM HAR NOK PLASS TIL IMAGE FILA DI**, og en partisjon til å kopiere tilbake backupdataene dine.

Lenke til kommentar

Forøvrig:

Nei.

Speiling og/eller RAID er IKKE under noen omstendigheter backup, backup er data som skal ligge fysisk borte fra maskinen backupen tas fra.

Speiler du til CD f.eks så er det greit, men når jeg hører speiling tenker jeg RAID 1 :)

Lenke til kommentar
Speiling og/eller RAID er IKKE under noen omstendigheter backup, backup er data som skal ligge fysisk borte fra maskinen backupen tas fra.

Speiler du til CD f.eks så er det greit, men når jeg hører speiling tenker jeg RAID 1

Ok ;-)

Jeg skal da "speile"/ "lage image" av min C: partisjon til ekstern HD som en backup av systemet... Samt til DVD som kan lagres i annet hus (ekstra sikkerhet). - Ved en eventuell ny HD krasj kan jeg da ta en tom HD, formatere den og opprette de partisjonene jeg vil ha, og legge den "speilede backupen" inn på system partisjonen. Deretter ta den inkrementelle backupen inn på den andre partisjonen. - Deretter skal jeg kunne erstatte den ødelagte HD, og starte maskinen som vanlig. - og vips er man tilbake på det stadiet man var ved sist speiling + sist backup av andre filer...

Til notis: Jeg har bærbar PC og dermed ikke RAID (som jeg har forstått er 2 fysiske HD som tar vare på samme informasjon i realtime).

EDIT:

Hva tror du er best av Norton og Acronis true image?

Endret av Norgesannonser
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...