Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygd PC finner ikke driver CD men BIOS

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp bygget meg en maskin fra bunnen av og alt er ferdig montert.

Specs

Philips CD-ROM / skulle egentlig vært en SATA DVD brenner med pga manglende ledninger bruker jeg CD romen til SATA ledningene kommer.

HDD: SATAII WD 160GB

HK: ALiveSATA2-GLAN AM2

CPU: X3800+ EE

Skjermkort: X1950 Pro

Minne: Kingston 2x1024MB DDRII 533MHz

Nå skal jeg altså innstalere SATA driverne til min SATAII HDD, men jeg får beskjed om at den ikke finner noen BOOT disk eller BOOT CD. Verken HK CD som jeg fikk med eller XP installasjons CDen. Ifølge HK manualen skal jeg sette SATA Operation Mode fra [RAID] til [non-RAID ] og det er gjort. Og PCIE-SATAII Operation mode til [iDE] eller [AHCI] og så lagre settings og restarte maskinen. Jeg har altså satt HDD til non-RAID ettersom jeg ikke har to SATAII HDD og da skal PCIE-SATAII til enten IDE eller ACHI, hvis jeg setter den til ACHI står det i manualen at jeg må installere SATA driverne fra HK CDen som jeg fikk med ved å restarte maskinen og trykke F11 for å komme inn på Boot Device Selection og der velge CD-ROM som boot device hvis den er satt til IDE skal jeg se bort fra det. Og når den er satt til ACHI skal jeg få et valg om å lage en SATA driver diskett. Og så skal jeg bruke denne disketten ved å trykke F6 på begynnelsen av Windows setup og da velge JMicron JMB36X AHCI Controller. Men når jeg følger ACHI prosdyren finner den ikke noen HK CD med SATA driverne men CD-rom leser CDen, og den finner heller ikke noen form for CD når PCIE-SATA2 er satt til IDE.

CD-Rom er Master

Summering

1. Systemet finner verken Boot Device eller Boot Disk, men den finner CD-ROM og SATA2 HDD i Biosen.(dvs Driver CD til HK og XP inst CDen)

-Har følgt manualen til å sette opp uten RAID funksjoner, PCIE-SATA2 er satt til ACHI og SATA Operation er satt til none-RAID.

2. Alle ledninger sitter i der de skal, HDD i SATAII_1, CD rom i IDE_1

Info

ALiveSATA2-GLAN Manual

Drivere til HK

Vet dere hva som er galt? BIOS settings Trenger mer Info?

EDIT: Jeg testet med å ta SATA kablene fra HDD og sette dem i DVD brenneren og den fant CD med en gang. Så det er CD-romen som jeg tror er problemet.

Takk for all på forhånd :)

Endret av Lush
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...