Gå til innhold

Tråden om solarium. OPPDATERT 28.01.08

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Betakaroten har liten eller ingen betydning på pigmentdannelse. Det som skjer er at betakaroten farger huden, siden et høyt inntak vil føre til at overskuddet lagres i fettvevet og i leveren – du vil dermed også bli gul ikke bare utenpå, men også innvendig.

Med andre ord: Fargen i huden skyldes betakaroten i underhudsfettet. Og ikke soling, for å bli brun må kroppen utsettes for soling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men er det nødvendigvis en lur ting å gjøre?

Og trenger jeg å smøre meg med solkrem før jeg soler meg for første gang i solarium? Finner jo nada med informasjon på nettet.

Lenke til kommentar

Hvis du pleier å bli brun om sommeren så kan du begynne med 12 min Jeg bruker olje når det er ca 20 grader ute, hvis jeg bruker det. Jeg synes det er stress i solarium. Er jo ikke så altfor dyrt med sol minutter. Men olje har jo diverse filtere for å beskytte kroppen, så kan jo være smart. Solkrem er tull...

Lenke til kommentar

Betakaroten har liten eller ingen betydning på pigmentdannelse. Det som skjer er at betakaroten farger huden, siden et høyt inntak vil føre til at overskuddet lagres i fettvevet og i leveren – du vil dermed også bli gul ikke bare utenpå, men også innvendig.

Med andre ord: Fargen i huden skyldes betakaroten i underhudsfettet. Og ikke soling, for å bli brun må kroppen utsettes for soling.

Man tar jo betakaroten samtidig som man soler seg = Man blir brunere.

Har aldri opplevd å bli gul av betakaroten, men merker klar forskjell når jeg soler meg med og uten.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Da var første time på solarium overstått. Som alt annet en prøver første gang kan jeg vel si at jeg syns det var spesielt. Uvant, litt spennende og lærerikt. Kanskje banalt for noen å lese, men poenget er vel iallefall at jeg trosset et livslagt stigma og har vokst av den grunn. : )

Lenke til kommentar

Hei. Prøvde sol idag jeg også, og har noen spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på.

- bør man ha briller?

- Jeg så at det var et annen slags lys over ansiktet og skuldrene, hvorfor det? blir man mindre brun under de lysene, eller bli man like brun uansett hvordan man ligger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...