Gå til innhold

Tråden om solarium. OPPDATERT 28.01.08

Anbefalte innlegg

Hei. Har kjøpt meg Dove - summer glow solkrem og lurer på om hvor ofte kan man bruke den? Hvor farlig er den for huden? Og hvor fort forsvinner brunnfargen?

ps. har merket at jeg ble litt brunere etter første dag jeg tok den på.

Endret av Leasch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg har aldri tatt solarium jeg :ph34r: , men passe ikke denne tråden bedre i den nye katogorien "Mote og Velvære"?

8203298[/snapback]

Det gjør den :) Skal flytte den jeg.

Lenke til kommentar
Hei.  Har kjøpt meg Dove - summer glow solkrem og lurer på om hvor ofte kan man bruke den? Hvor farlig er den for huden? Og hvor fort forsvinner brunnfargen?

8202503[/snapback]

Har ikke prøvd denne, men føler det er viktig å påpeke at det IKKE er en solkrem i ordets rette forstand! Ikke smør denne på deg og legg deg i sola, den gir ingen beskyttelse.

UTenom det tror jeg ikke den er skadelig på noe måte, og er nok ganske mild siden den selges i vanlige butikker og av Dove.

Briller:

Ser mange skipper disse, det vil dere nok angre på om 10-20 år, og du har tross alt flere år å leve etter dette.

Tips for å unngå skillet de ofte kan gi: ta dem av de siste 3-4-5 minuttene, funker for meg.

Kreft:

Mange av dere skriker om kreftfaren ved solarium, og har helt rett, det hjelper i alle fall ikke til å motvirke kreft, men norske solarium er såpass regulert, og de nyere (Brun og Blid er flinke) ligger såpass nært solen i ytelse og fordeling, at du kan si kreftfaren ved soling utendørs og i solarium er lik. Om du våger deg til å sole deg i det heletatt er ett valg du tar selv, hvor du så gjør det gir ikke det helt store utslaget på kreftfronten.

Trådstarter:

Føy gjerne til at eldre solarium med de typiske firkantede ansiksolene ikke gir både UVB og UVA, og vil meget ofte resultere i en mer gul\grå farge, som tidligere ofte ble referert til som "typisk solariumsbrun".

Nyere steder med nyere senger har ofte god fordeling, og her er det ingen fare, selv om de kan være noe dyrere.

Kviser:

Rimelig plaget selv av dette i perioder, og hos meg påvirker solingen ikke direkte mengden.

Har lest litt om dette, og de lærde strides. Oppsumert kan man si at kvisene SYNES langt mindre på brun hud og det er jo en fordel. Men sol tørker ut huden, og irriter dermed, og på mange kan dette føre til kviser, mens andre med kviser pga fet hudtype kan oppleve nedgang.

Unngå at huden utsettes for mye kulde, varme eller sollys. Sollys lindrer acne for en tid men kan ikke holde det nede. Langvarig utsettelse for sol kan dessuten gi solskadet hud og hudkreft.

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/kviser.php

Myte 1: Sol hjelper

Mange unge lever i troen om at solbrun hud kan forebygge kviser. Sannheten er at sol og solarium faktisk kan bidra til å gjøre problemet enda verre.

Brunfargen i huden kan maskere litt av den irriterte røde fargen i kvisene. Men ulempen er at solen tørker ut huden og kan øke irritasjonen i hudcellene. Risikoen for tidlig aldring og hudkreft øker også når du ligger i solen eller i et solarium.

Det er spesielt viktig å unngå sol om du bruker medikamenter mot kviser. Flere slike medikamenter kan gjøre huden ekstra ømfintlig og mer utsatt for skader ved stråling. Vårt råd er å bruke lette klær og hatt i solen og finne en solkrem som ikke tetter til porene i huden.

http://www.mozon.no/php/art.php?id=348449

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Hei.  Har kjøpt meg Dove - summer glow solkrem og lurer på om hvor ofte kan man bruke den? Hvor farlig er den for huden? Og hvor fort forsvinner brunnfargen?

8202503[/snapback]

Har ikke prøvd denne, men føler det er viktig å påpeke at det IKKE er en solkrem i ordets rette forstand! Ikke smør denne på deg og legg deg i sola, den gir ingen beskyttelse.

UTenom det tror jeg ikke den er skadelig på noe måte, og er nok ganske mild siden den selges i vanlige butikker og av Dove.

Briller:

Ser mange skipper disse, det vil dere nok angre på om 10-20 år, og du har tross alt flere år å leve etter dette.

Tips for å unngå skillet de ofte kan gi: ta dem av de siste 3-4-5 minuttene, funker for meg.

Kreft:

Mange av dere skriker om kreftfaren ved solarium, og har helt rett, det hjelper i alle fall ikke til å motvirke kreft, men norske solarium er såpass regulert, og de nyere (Brun og Blid er flinke) ligger såpass nært solen i ytelse og fordeling, at du kan si kreftfaren ved soling utendørs og i solarium er lik. Om du våger deg til å sole deg i det heletatt er ett valg du tar selv, hvor du så gjør det gir ikke det helt store utslaget på kreftfronten.

Trådstarter:

Føy gjerne til at eldre solarium med de typiske firkantede ansiksolene ikke gir både UVB og UVA, og vil meget ofte resultere i en mer gul\grå farge, som tidligere ofte ble referert til som "typisk solariumsbrun".

Nyere steder med nyere senger har ofte god fordeling, og her er det ingen fare, selv om de kan være noe dyrere.

Kviser:

Rimelig plaget selv av dette i perioder, og hos meg påvirker solingen ikke direkte mengden.

Har lest litt om dette, og de lærde strides. Oppsumert kan man si at kvisene SYNES langt mindre på brun hud og det er jo en fordel. Men sol tørker ut huden, og irriter dermed, og på mange kan dette føre til kviser, mens andre med kviser pga fet hudtype kan oppleve nedgang.

Unngå at huden utsettes for mye kulde, varme eller sollys. Sollys lindrer acne for en tid men kan ikke holde det nede. Langvarig utsettelse for sol kan dessuten gi solskadet hud og hudkreft.

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/kviser.php

Myte 1: Sol hjelper

Mange unge lever i troen om at solbrun hud kan forebygge kviser. Sannheten er at sol og solarium faktisk kan bidra til å gjøre problemet enda verre.

Brunfargen i huden kan maskere litt av den irriterte røde fargen i kvisene. Men ulempen er at solen tørker ut huden og kan øke irritasjonen i hudcellene. Risikoen for tidlig aldring og hudkreft øker også når du ligger i solen eller i et solarium.

Det er spesielt viktig å unngå sol om du bruker medikamenter mot kviser. Flere slike medikamenter kan gjøre huden ekstra ømfintlig og mer utsatt for skader ved stråling. Vårt råd er å bruke lette klær og hatt i solen og finne en solkrem som ikke tetter til porene i huden.

http://www.mozon.no/php/art.php?id=348449

8216739[/snapback]

Oioioi...Ja nå er det rett og slett to fronter av eksperter som står mot hverandre her tror jeg.... Når noen sir det stikk motsatte av det folk har sagt i mange år , gjør vel bare hele greia mer usikker. Nå får man hvertfall ikke noe konkret svar....

Lenke til kommentar
Jeg tar 16 minutter sol hver uke, er det da lurt og bruke en fuktighetskrem for at huden ikke skal eldres tidligere?

Hvordan krem burde jeg i så fall bruke? er det uansett hvilken?

8226851[/snapback]

Når du utsetter huden for sol/solarium tørker du den ut, derfor er det viktig å bruke fuktighetskrem både med tanke på å stoppe for tidlig aldring, og å stoppe den ekstra talgproduksjonen som eventuelt kan komme hvis en ikke tilfører fuktighet etter soleksponering.

Effekten av bruk av fuktighetskremen kommer av kvalititen på produktet du påfører. Betjeningen der du kjøper fuktighetskrem har nok mer peiling enn de fleste her på forumet, spør dem.

Oioioi...Ja nå er det rett og slett to fronter av eksperter som står mot hverandre her tror jeg.... Når noen sir det stikk motsatte av det folk har sagt i mange år , gjør vel bare hele greia mer usikker. Nå får man hvertfall ikke noe konkret svar....

8227946[/snapback]

Jeg kan bare snakke ut fra egne erfaringer, men de tilsier at sol/solarium tar knekken på kviser. Men dette er vel en ting som varierer fra person til person. Endret av Kalinken
Lenke til kommentar
Hvordan krem burde jeg i så fall bruke? er det uansett hvilken?

I første omgang bør du unngå krem med tingle og kanskje også hemp. Du må også vurdere om du er villig å bruke en krem som smitter av eller ikke.

Denne selges i små porsjonspakker på flere solarier og er en god begynnerkrem. Den er veldig mild, lukter godt, smitter ikke av og fungerer bra. Spør du betjeningen ett sted hvor de selger Australian gold kommer de til å anbefale den. Selger de ett annet merke vil de selvfølgelig anbefale det. PM meg hvis du trenger informasjon om hvor å anskaffe Australian gold for en god pris og hvor det er trygt.

Men hvordan i huleste skal man påføre de tanning kremene på steder hvor man ikke rekker å dekke 100%, eksempelvis rygg?

Er det gode kremer så trekker de inn i området rundt også. Dvs at du får ikke noe flekker der du ikke smører inn. Hele ryggen er temmelig umulig for de aller fleste å smøre inn bortsett fra hvis man får en annen til å gjøre det.

Påvirker luftstrømmen fra viften bruningsprossesen?

Noen som skrur den helt av?

Nei dette har ingenting og si. Mange som tror man blir brunere hvis man skrur av viften, men dette stemmer ikke. I starten vil de fleste synes at viften er nødvendig og uten den er det skikkelig ubehagelig. Derimot når en har tatt endel sol synes noen at det er deiligst å ligge uten vifte.

De kremene du har listet opp, Lambada, smører man seg inn med de før man tar sol? Er dette veldig viktig?

Ja alle de smører man seg inn med før du tar sol ja. Vitsen med kremen er omtrent borte hvis man ikke tar sol rett etterpå en har brukt de kremene. Det finnes selvfølgelig kremer uten at man trenger sol. Altså selvbruningskremer (sunless), er dette mer interessant for deg?

Lenke til kommentar

Oppdatert førstepost med produktomtale om flere av AG produktene og karakter på flere av webshoppene som du kan bestille fra!

Jeg anbefaler dere som er i tvil om hvilken krem dere skal bruke til å lese da første posten for å finne en krem som passer deg. Har skrevet litt om erfaringer om de forskjellige webshoppene jeg har bestilt fra også.

Hei. Har kjøpt meg Dove - summer glow solkrem og lurer på om hvor ofte kan man bruke den? Hvor farlig er den for huden? Og hvor fort forsvinner brunnfargen?

http://sigrid.webblogg.se/190606111559_sig...ummer_glow.html

Blogger som tester den :p Har ikke prøvd den selv så kan ikke si noe. Likevel etter litt søk på nettet så ser jeg at det er veldig mange som er fornøyd med denne. Er dette en brun krem? Selvbruning?

Det er likevel så enormt individuelt så en krem som funker for en, trenger ikke bety at den fungerer like bra for en annen. Prøv litt forskjellige kremer så finner du ut en som passer for deg.

Når det kommer til hvor fort brunfargen forsvinner så er dette veldig forskjellig fra hudtype til hudtype. Hvis kremen er brun så har hvor ofte du dusjer ett innspill også.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...