Gå til innhold

Nytt brukerstyrt modereringssystem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Godt at jeg er for sent ute, eller at prøveperioden er over? ...

9059267[/snapback]

Godt at du er sent ute ja...

Neida, tror nok ikke du skal ta det personlig. Hvis man leser litt i starten (eller også midten og slutten for den saks skyld :p ) på tråden vil man ganske raskt oppdage at PencilCase ikke var av de som med glød og entusiasme ønsket dette hobbymoderator- systemet hjertelig velkommen...

Så er ganske sikker på at jeg har oppfattet kommentaren riktig når jeg tolker den dithen at han er lykkelig over at prøveperioden er over, og systemet borte ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, du sier ikke det du :p

Systemet virket interresant, men jeg var motstander av "siling" av hjelpemods. Og det fordi at forumet består som helhet ikke bare av "rettenkende", men like mye av individer som "sjanser litt" (noe de forøvrig blir arrestert godt nok av synlige mods for, når de av en eller annen uforklarlig :whistle: grunn "tipper" litt over) :D Så hvis dette stuntet var en spasme som var ment å kvalitetsforhøye helheten, så mener jeg den planen var amatørmessig, og geniene som klekket ut forsøket bør fratas muligheten til flere idiotiske fremstøt ala dette.

Det skal sies at for undertegnede, som er til tider vel aktiv, men da ikke bare ved at det tipper over, som like gjerne ved å yte konstruktive bidrag, har denne perioden vært litt frustrerende. Så kan man spørre seg: Hva kan gå galt så lenge bare veloppdragne "svin" passer på de usual suspects. Det er jo nærliggende å tro at det burde bli det perfekte knull, men har du skulle sett? Disse rettenkende, tyggegummislafsende moralistene var kanskje ikke lederemner likevel ...? De var kanskje heller den ufordragelige drittungen i barnehagen som du pælma bøtta i huet på (og det med rette), og mått stå til rette for ...? Tviler på at det ble noe bedre i barnehagen, og jeg vet at forumet ikke har hevet kvaliteten, heller tapt seg merkbart ... :hmm:

Noe av det verste jeg "husker" fra tiden hvor rettenkende nerderumper ridde på gyngehester som ikke hadde tilpasset polstring, var at innlegg forsvant uten en jævla forklaring. Husker også att Dottefjerten sutret om at undertegnede dro frem Stazi/Nazi ganske tidlig.

Til slutt vil jeg spørre dere andre: Har Forumet dalt i originalitet i det siste, eller er det bare meg? Og i så fall, kan dere kalle meg Susan :p

Lenke til kommentar

Joda Susan, jeg finner det i alle fall underholdene å lese innleggene dine :D

Og jeg syns du har en hel del gode poenger også. Dog våger jeg kalle deg Susan fordi jeg personlig ikke har merket så veldig mye til dette for å være ærlig.

Men jeg tror kanskje det kan skyldes at jeg for det meste deltar i de mer teknisk- faglige delene av forumet, der det vel kanskje er noe mindre temperatur og kontroverser (nå som Intel og Nvidia er best...) Og det som blir slettet er da stort sett dårlige emnetitler eller ekstremt of-topic og denslags, slik det "alltid har vært". ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Javel, og Susan er ikke det verste navnet dog ... :D

Skjønner at oss geriljapostere, og med hang til koftekledning ala Nokas, eller enda bedre: Al Quida, ikke skal høres i ett og alt, men "noe" skjer med dette forumet ... :hmm:

Så kan det jo hende at jeg er litt skitso, men det er sannsynligvis bare ønsketenkning ... :ohmy:

Lenke til kommentar

Det må jo nevnes at innlegg forsvant bare forsvinner som før uten en forklaring før mod har sagt ordet.

Her om dagen rapporterte jeg en trådstarters innlegg, og da hadde tydeligvis to andre også gjort det, og da forsvant hele trådstarters innlegg automatisk. Så tråden lå der fremdeles men var helt tom.

:p

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke lengre moderere innlegg, har ikke noen advarsler, og jeg har prøvd og fjern/gi meg tilgang, flere ganger men linja man kan moderere fra kommer ikke opp....

Så nå at betastadiet var over :innocent:

Endret av csViRuS
Lenke til kommentar
Kjempegøy. Alt var til for slikk og ingenting.

8979704[/snapback]

Det ble gjort noen nyttige erfaringer i det her systemet, så det var ikke for slikk og ingen ting :-)

Hmm... Overraskande konklusjon, bossmop. Eg trudde faktisk dette systemet kunne hatt noko føre seg som eit supplement til det vanlege rapporteringssystemet...

Men men, det er no positivt at dei moderatorane me har er såpass effektive! ;)

8980626[/snapback]

Overraskende trodde jeg også at det her skulle ha noe suprnyttig for seg ;-) Det er fortsatt mange tweaks av løsninger som er mulig å få til, de to moderasjonsteknikkene som eksisterer i dag er ikke som olje og vann, det er i alle fall bevist. Jeg har ikke fått sett på resulatene til hybridløsningen enda, så det blir spennende å se hvor godt den har fungert. Men de meldingene jeg har fått har vært positive.

Forresten Bossmop:Vil vi få se masteroppgaven din bli lagt ut her?

8985273[/snapback]

Jeg håper på å kunne publisere den som "Public domain", men det er vel noe rettigheter jeg må forhandle meg fram til med skolen og diverse. Får jeg slippe den helt gjør jeg det og da vil det komme lenke her.

Mener du ikke $up3|?/\/0|) ?

9054435[/snapback]

hehe $ er så kjipt for de som jobber med PHP å ha i tekst, den skiller seg så ut. Selve konseptet heter "multi dimensional moderation", SuprMod var bare et emne på en epost jeg sendte til Ueland en natt jeg hadde tegna sekvensdiagrammer og whatnot etter høyt inntak av koffein. :-P

Endret av bossmop
Lenke til kommentar
Nei, du sier ikke det du :p

Systemet virket interresant, men jeg var motstander av "siling" av hjelpemods. Og det fordi at forumet består som helhet ikke bare av "rettenkende", men like mye av individer som "sjanser litt" (noe de forøvrig blir arrestert godt nok av synlige mods for, når de av en eller annen uforklarlig :whistle: grunn "tipper" litt over) :D Så hvis dette stuntet var en spasme som var ment å kvalitetsforhøye helheten, så mener jeg den planen var amatørmessig, og geniene som klekket ut forsøket bør fratas muligheten til flere idiotiske fremstøt ala dette.

Det skal sies at for undertegnede, som er til tider vel aktiv, men da ikke bare ved at det tipper over, som like gjerne ved å yte konstruktive bidrag, har denne perioden vært litt frustrerende. Så kan man spørre seg: Hva kan gå galt så lenge bare veloppdragne "svin" passer på de usual suspects. Det er jo nærliggende å tro at det burde bli det perfekte knull, men har du skulle sett? Disse rettenkende, tyggegummislafsende moralistene var kanskje ikke lederemner likevel ...? De var kanskje heller den ufordragelige drittungen i barnehagen som du pælma bøtta i huet på (og det med rette), og mått stå til rette for ...? Tviler på at det ble noe bedre i barnehagen, og jeg vet at forumet ikke har hevet kvaliteten, heller tapt seg merkbart ... :hmm:

9061230[/snapback]

Prosjektet er godt forankret i teori samt tidligere praksis og eksperimenter. Jeg kan forklare ganske kort hvorfor det var en siling av hvem som fikk være med og ikke, det her blir veldig overfladisk men jeg skal gjøre et forsøk.

Det beste vernet mot et community som går over styr er en god netikette (Jenny Preece). Brukere som benytter et community ofte er bedre kjent med de interne reglene som er på et forum, noe det her prosjektet har vist i en bi-settning er at det ikke er konsens mellom de nedfelte regler og hva brukerne oppfatter som regler. Brukerne vet altså stort sett hva som er lov og ikke, men benytter seg av en annen taksonomi enn de som står i reglene og har derfor problemer med å koble dette sammen. (noe som også er sett hos blandt annet SlashDot)

Uansett, for å få en slik løsning mest mulig effektiv uten for mange poster som blir fjernet av brukere på feil grunnlag er det normalt fra andre prosjekter at brukere som ut i fra visse variabler viser at de kjenner til netiketten får delta. De har tross alt bevist at de kjenner til hva som er rett og hva som er galt. Slike algoritmer blir derimot aldri "fool proof".

Poenget er at det ville vært dumt å la brukere som absolutt ikke kjenner til reglene håndheve dem.

Målet har heller ikke nødvendigvis vært at SuprMod skulle ta MER, men at den skulle ta bort det som allerede skulle ha blitt tatt bort av moderatorene RASKERE ved help av "Collective Effort" som er en sosial modell. To eksempler som er mye brukt er Wikipedia og "New York Anti-graffiti campaign" hvor "quick removal" har hatt en god effekt på framtidig "anti-social behaviour" og er med på å bygge opp en god netikette på communities. Dette er også noe som ser ut til å stemme ganske bra siden antallet poster som ble slettet (totalt) var lavere i runde 2 enn i runde 1.

Oversight, som er brukt her ved at alle vet at det er flere som ser over at det de skriver er korrekt / ikke bryter med reglene er også kjent å ha en god effekt på senke antallet poster som vil bli slettet.

Lenke til kommentar
Du må være flink på skolen....

9083377[/snapback]

Det er tross alt en masteroppgave. Vent til du evt. ser hele oppgaven, så skal du se hvor mye mer detaljert bossemop kan det, hvor mye referanser som må til osv osv.

9083702[/snapback]

Han må være _veldig_ flink på skolen...

Hehe. Gleder meg selv til min masteroppgave. Da får man jo virkelig vist hva man kan og hva man står for. Men jeg skjønner også hvor mye arbeid det er nødt til å være! :)

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Heisann! Her hadde jeg gjort en glipp ser jeg. Jeg var sikker på jeg hadde mumlet noe om endringene vi planla her inne men det må ha vært en drøm.

Det brukermoderasjonssystemet vi hadde her inne inntil i dag er nå tatt bort. Som det står i starten av tråden var dette et eksperiment i forbindelse med en master oppgave. Jeg har nå fått fullført 2 måleperioder og konklusjonen var at dette systemet ikke fungerte helt som det var tiltenkt her på diskusjon.no. Selv om det var veldig nærme å fungere her var dagens praksis alt for effektiv. Andre forum som har en litt annen flyt av informasjon fungerte den derimot helt ok på.

Hvorfor?

Dere som brukere er rett og slett for bekvem med den enkle måten å rapportere innlegg på. Samtidig er det side opp og side ned med tilbakemeldinger i den her tråden om at de valgene bare var skikkelig dust. Og det forstår jeg. Det hele ble rett og slett for komplisert samtidig som designet på løsningen (ikke det man ser designet, men hvordan den fungerte) hadde noen feil.

Det er nemlig slik at det at når alle brukerne kan rapportere innlegg til moderatorene, så tar de og sletter det er så utrolig mer effektivt en jeg (og resten av verden, tydeligvis) var klar over.

Men vi har ikke gitt opp! Vi har nemlig kommet fram til en Hybridløsning, hvor vi har tatt noe av mekanikken fra SuprMod (1337 navn ;-)) og bakt det inn i det eksisterende rapporteringsssytemet.

Nå fungerer det altså slik at om to brukere rapporterer samme innlegg, så blir det gjort en sjekk som ser etter hvor mye av rapportene de to brukerne har sendt inn som har blitt tatt til følge av moderatorene. Om dette er nok blir posten låst som den ble tidligere. Om noen forsøker å herje rundt for å få poster slettet vil det miste effekten når de samme brukerne forsøker å rapportere poster senere.

Og det beste av alt. Ingen mister noen privilegier når de får en post slettet ;-)

Takk for all hjelpen så langt. Ikke minst alle de gode tilbakemeldingene :D

8957212[/snapback]

Heihei!

Hvordan gikk det med oppgaven din? Levert inn og greier?

Synes det var morsomt å få en god konklusjon på dette, samt et bevis på hvor effektive moderatorene allerede er :)

God sommer.

Lenke til kommentar
Du må være flink på skolen....

9083377[/snapback]

Det er tross alt en masteroppgave. Vent til du evt. ser hele oppgaven, så skal du se hvor mye mer detaljert bossemop kan det, hvor mye referanser som må til osv osv.

9083702[/snapback]

En masteroppgave varer tross alt et helt år (MTech) og året i forveien lærer man jo alt om de ulike teknikkene, det er tross alt et håndtverk, ikke noe mer.

Hehe. Gleder meg selv til min masteroppgave. Da får man jo virkelig vist hva man kan og hva man står for. Men jeg skjønner også hvor mye arbeid det er nødt til å være! :)

9083951[/snapback]

Jeg har aldri gjort det noe bra på skolen, men når jeg startet på master kunne jeg fordype meg i mine interesser. Det gjør alt mye morsommere og da legger man inn ekstra innsats. Kjenner jeg har blitt en pirkete faen av å gå på master, men nå rydder jeg i allefall leiligheta til samboerens store fornøyelse. :-P

Heihei!

Hvordan gikk det med oppgaven din? Levert inn og greier?

Synes det var morsomt å få en god konklusjon på dette, samt et bevis på hvor effektive moderatorene allerede er :)

God sommer.

9091767[/snapback]

Oppgaven er enda ikke helt ferdig, den leveres 6 september, så det er en innesommer for min del. Men jeg skjønner at det ikke er så pent vær ute at det gjør noe :-P

Jeg har vel igjen drøyt 4000 ord av 14000 å skrive, så jeg har ikke så mye igjen når jeg nå får evaluert resultatene av hybridløsningen.

Og nettop hybridløsningen løste jo også noe som var PencilCase's frustrasjon, nemlig at det kun var noen få som fikk si i fra. Ved hybridløsningen får alle si i fra helt i fra starten, og det har på kvinneguiden (eneste stedet jeg har fått evaluert så langt) vist seg å fungere utmerket.

Lenke til kommentar

Bossmopp: Så lenge du skriver oppgaven egenhendig uten å basere deg på nettartikler og annet men fra hodet så har du opphavsretten selv om du innleverer oppgaven din.

Hvis jeg tar et bilde av fuglen min og legger det ut på nettet og 1000 folk laster det ned da kan ikke jeg akkurat saksøke de for piratkopiering...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...