Gå til innhold

Forholde meg til produsent eller komplett.no?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå har min Linksys WRT-300n router som jeg kjøpte fra komplett.no i høst, tatt kvelden. Jeg har prøvd ALT (firmware oppgradering, reset osv, endre frekvens osv), men den trådløse delen av routeren vil bare ikke fungere, men det er annen sak.

 

"Problemet" oppstod når jeg ringte Komplett for å klage. Mannen på kundeservicen sa at dette måtte jeg ta dette opp med Linksys/Cisco. Noe jeg mener er helt feil?

 

For jeg har lest om mange episoder der kunden har blitt en "kasteball" mellom produsent og forhandler. Og det har endt med den konklusjonen at kunden bare skal kunne trenge å forholde seg til forhandler! I dette tilfellet komplett.no.

 

Kan jeg stå på mitt med loven i bakhold? Eller må jeg virkelig ta opp dette med Linksys/Cisco?

 

Forresten: Alltid vært fornøyd med komplett, men den servicen jeg fikk på telefonsupporten var ikke mye å være stolt over komplett :(

 

Takk :love:

Endret av loozet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Omtrent som jeg sa i en annen tråd.

 

Du kan stå hardt på prinsippene, sende routeren til Komplett som så vil bruke 1-2 uker på feilsøking og behandling, ordne med bytte av varen for deg og sende tilbake.

 

Eventuelt kan du kontakte produsenten, ta et par minutter med feilsøking på telefon og få ordnet bytte med en gang. Det er faktisk ikke verre enn det, hvertfall ikke på garantisaker.

 

Men det er jo helt opp til deg om du skal stå på krava uansett og sørge for at Komplett tar den lovpålagte jobben sin, eller om du vil ha løst problemet kjappest mulig.

Lenke til kommentar

Komplett er lovpålagt og ta seg av varen din.

At komplett har et dårlig forhold til Linksys/Cisco, som gjør at det kan bli problemer med reperasjon dem imellom, er ikke ditt problem, det er komplett sitt (hvis det hadde vert et tilfelle da). Men send den inn til komplett, de kan ikke nekte deg det, siden du kjøpte den der.

Lenke til kommentar
Poenget er jo heller at slike saker skal behandles raskt.

Da linksys faktisk har en serviceavdeling som står til disposisjon for oss kunder så er det vel greit å benytte seg av den?

Om de så begynner å bli vanskelig kan jo komplett hjelpe deg :)

8052427[/snapback]

kan jo være at linksys fikser det raskere enn komplett, så en mail eller tlf, skader sikkert ikke.

 

Vet at logitech er flinke på det, musa mi funka ikke ordentlig, så jeg sendte en mail, og jeg fikk en ny mus i posten helt gratis.

Lenke til kommentar

Noen produsenter tilbyr en egen support tjeneste. Selv om vi på Komplett kan en god del om de produktene vi selger, er det ingen som kjenner produktene bedre enn produsenten selv. Derfor anbefaler vi å ta kontakt med produsentens support tjeneste før man går videre med å søke retur. På denne måten kan du spare mye tid og krefter.

 

Vi har laget en liste over de produsentene som tilbyr egen support. Ta kontakt med den aktuelle produsenten og se om de kan bidra til å løse ditt problem. Hvis du ikke finner produsenten du leter etter på listen, eller produsenten ikke kan hjelpe deg kan du kontakte Kompletts support.

 

 

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=custserv&topic=step2 ;)

Lenke til kommentar

Takk for mange og raske svar :thumbup:

 

Da er det bekreftet. Det er en feil på routeren(snakka med linksys) og routeren skal sendes inn til komplett i retur. Fikk også snakka med en annen på kundeservicen som var MYE mer serviceinnstilt og faktisk ville hjelpe meg :)

 

Så får vi se hva som skjer. Kan nok ta litt tid dette ja. Den skal vel feilsøkes osv først..

Endret av loozet
Lenke til kommentar

Min erfaring er at produsenten ofte ordner opp mye raskere.. Oppdaget en pixelfeil på min NEC flatskjerm for noen år siden, og sendte mail til komplett. Dem var ikke akkurat spesielt medgjørlige, så jeg ringte NEC i Sverige direkte istedet. To dager etter kom en budbil med ny skjerm til meg..

 

Mulig jeg hadde flaks med hvem jeg traff på, men det var iallfall svært nyttig å ringe produsent/importør direkte.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil det enkelte ganger være lurt å ta direkte kontakt med produsenten, men ikke alltid.

 

Uansett de rettighetene du har i følge forbrukerkjøpsloven er det selgeren som skal oppfylle, du kan velge å sette det mot selgeren, som så får fikse opp i ting, og eventuelt velge å dekke kostnadene selv eller ta det vidre til sin levrandør.

Lenke til kommentar
Må vel nesten påsta, ja det er litt bastant, at 90% av gangene vil det lønne seg å gå rett til produsent, da slipper du ett mellomledd, noe du vil spare en god del tid på.

8060216[/snapback]

Helt enig.. Så lenge komplett har telefonnummeret til produsenten lett tilgjengelig for deg er dette det beste. Og komplett må fremdeles behandle saken dersom man ikke når fram med produsent, så da får man faktisk to sjanser også.

Lenke til kommentar

Du kan ikke forvente at butikker skal hjelpe deg med support på alt av varer de selger. De selger varer thats it. Angående Routere så har Linksys en veldig bra supportavdeling på dette som er spesialister. Hvorfor skal du da ringe butikken ? Pga prinsippet ? Mannen på support var bare grei mot deg, ville du sittet i 30min og hørt på at han har mumlet seg fram til ett svar ? Eller få svar på 1 minutt hos Linksys ? Ditt valg !

Lenke til kommentar
Du kan ikke forvente at butikker skal hjelpe deg med support på alt av varer de selger. De selger varer thats it. Angående Routere så har Linksys en veldig bra supportavdeling på dette som er spesialister. Hvorfor skal du da ringe butikken ? Pga prinsippet ? Mannen på support var bare grei mot deg, ville du sittet i 30min og hørt på at han har mumlet seg fram til ett svar ? Eller få svar på 1 minutt hos Linksys ? Ditt valg !

8084395[/snapback]

seff skal du vente deg det, selv om du i enkelte tilfeller bruker supporten til selve produsenten.

Butikken er også pålagt å ha support på de de selger.

Lenke til kommentar
Butikken er også pålagt å ha support på de de selger.

8084419[/snapback]

Hvor blir de pålagt support? Mener du f.eks. at enhver Spaceworldbutikk er pålagt å ha support for installasjon og bruk av alle spillene de selger? Da vil jeg gjerne se noe dokumentasjon på påstanden din.

Lenke til kommentar
Hvor blir de pålagt support? Mener du f.eks. at enhver Spaceworldbutikk er pålagt å ha support for installasjon og bruk av alle spillene de selger? Da vil jeg gjerne se noe dokumentasjon på påstanden din.

Butikker er pålagt support på den måten at de er pliktig til å håndtere reklamasjon i henhold til Forbrukerkjøpsloven på alle produkter de selger.

 

Å henvise videre til produsent for raskere support kan væe en ytelse utover Forbrukerkjøpsloven, men de er fortsatt pliktig til å ta inn reklamasjoner direkte selv hvis kunden krever det. Om de da fikser tingen lokalt eller sender den videre er selvsagt opp til butikken, så lenge de holder seg til Forbrukerkjøpslovens krav om behandlingstid, erstatningsvare etc.

 

Men selvsagt kan det være greit å følge butikkens råd om å kontakte produsent direkte. Den store ulempen med dette er hvis noe går galt. Produsenten har få eller ingen lovpålagte plikter i forhold til kunden, mens butikken som har pliktene kan skylde på produsenten som foretok support.

 

F.eks. hvis produsenten roter og bruker laang tid, så er det butikken som har plikt til å låne deg erstatningsvare i mellomtiden, evt. heve kjøpet når behandlingstiden har blitt urimelig. Men butikken kan finne på å bare skylde på produsenten som jo har rotet.

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

Det beste er nok at du kontakter linksys, og spør om de har noen råd og gi der over tlf. Vist de ikke har det så kontakter du komplett igjen og sier at routern er defekt og ønsker og sende den inn til rep.

 

De kan ikke nekte og ta den inn til seg selv vist du ønsker det.

 

De sa nok mestsannsynlig at du skule kontakte linksys pga de ikke hadde noe erfraring med routern, og da er det jo greist og snakke med de som produserer produkte selv.

Lenke til kommentar
Butikker er pålagt support på den måten at de er pliktig til å håndtere reklamasjon i henhold til Forbrukerkjøpsloven på alle produkter de selger.

 

Å henvise videre til produsent for raskere support kan væe en ytelse utover Forbrukerkjøpsloven, men de er fortsatt pliktig til å ta inn reklamasjoner direkte selv hvis kunden krever det. Om de da fikser tingen lokalt eller sender den videre er selvsagt opp til butikken, så lenge de holder seg til Forbrukerkjøpslovens krav om behandlingstid, erstatningsvare etc.

 

8088914[/snapback]

 

Du må ikke blande support og reklamasjon her. Butikker er ikke pålagt å gi support men reklamasjon. Kunden har faktisk en del plikter de også som å lese bruksanvisnigen noe ikke veldig mange gjør (jeg sier ikke at det har skjedd her)Hvis man ikke finner svar i bruksanvisningen så er steg 2 å ta kontakte support. Hvis support kommre frem til at produktet er defekt blir kunden henvist til butikken.

 

Jeg har jobbet i butikk før og generelt sett kan jeg si at kundende var veldig late. Det var ikke mange som hadde lest bruksanvisning. Når man spurte var det alltid ja det hadde de gjort og mange påsto at de hadde kontaktet support. Er du helt sikkert på at det er defekt? verkstedet tar et undersøkelsesgebyr hvis de tester produktet og ikke finner feil! og hva tror dere alle svarte?. Så sender vi produktet til verksted og den kommer tilbake fra service med et undersøkelsesgebyr på 400,- ingen feil funnet. Hva var feilen jo kunden hadde glemt å sette inn skrivehode i den nye printern f.eks. står liksom på side 2 i bruksanvisingen. Eller at de ha dratt ut iPoden uten å trykke på "utløs" knappen i iTunes, den fryser og må resetes, tar 10 sek. å resete hvis man hadde giddi å lest bruksanvisnigen. Så står de der og krangler med deg, ramser opp en hel del lover som kun eksisterer i hodene deres.

 

Det var utrolig mange sånne episoder, det betyr ikke at alle kundene var sånn men de fleste ikke hadde gjort jobben sin før de kom til oss. Buttikkene har ikke plikt å gi support. Kjøper du et produkt er du pliktig å lese bruksanvisningen og sette deg inn i produktet og bruke den riktig. Husk neste gang en selger tar seg tid med å gi deg support, da burde du takke pent for det er ekstra service :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...