Gå til innhold

RIAA skifter taktikk

Anbefalte innlegg

synes RIAA er banslige hvis de sender mail til "studenter" på universitet om advarsel siden dem har lastet ned, da skulle heler disse "universitetene" ha sperret nette for dem så dem ikke kunne laste ned fra bittorrent, osv osv,(hvis dette er skolens nett selvfølgelig da)

Et spørsmål ISPer kan bare finne ut hva man surfer på eller kan de bare finne ut hvilken ip det nettstedet har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

USA har jo privatisert rettsforførgelsen i disse saker, og derfor ser du resultatene. De prøver alt de kan for å tjene litt raske penger hos oss vanlige folk.

Lenke til kommentar

Jeg så en artig dokumentar for et års tid siden, jeg husker desverre ikke hva den heter, om det de i USA kaller 'The Beast'. Det det refereres til er bedriftene og det private markedet derover. I USA har bedrifter sterkere rettigheter en privatpersoner. Dette har utviklet seg over flere tiår og nå ser vi resultatene. Personvernet og rettsvernet er praktisk talt ikke eksisterende i dagens USA.

Lenke til kommentar

Det er helt utrolig at USA har gitt tillatelse for at et privat selskap skal få lov til å dele ut bøter/forelegg på linje med politiet. Snakk om å sette bukken til å passe havresekken! Jeg er glad jeg ikke bor i det syke syke landet.

Lenke til kommentar
Jeg klarer også å photosjåppe et "skjermbilde" som viser at statsminister Jensemann og Kong Harald har delt ut samtlige Britney Spears album. Putt dem i kasjotten sporenstreks  :D

8056806[/snapback]

Nettopp, noe sånt kan neppe regnes som bevis. Ellers er det vel logging av IP og nett-trafikk, men dett er nok også begrenset.
Lenke til kommentar

Langbein og efikkan: ja, det var det jeg tenkte og: Hvordan kan man godta et screenshot som bevis? Selv hvis de filmet skjermen sin med et videokamera burde det vel ikke kunne regnes som bevis. Dette høres altfor lettvint ut.

Er det noen som vet hvilke metoder advokatfirmaet Simonsen (og noe) som er leid inn av IFPI & co i Norge til å jakte på pirater (og fikk innvilget tillatelse av Datatilsynet til å overvåke deg/samle på IP-adressen din fra fildelingsnettverk!) benytter for å dokumentere sine påstander (~bevis)?

Lenke til kommentar
Langbein og efikkan: ja, det var det jeg tenkte og: Hvordan kan man godta et screenshot som bevis? Selv hvis de filmet skjermen sin med et videokamera burde det vel ikke kunne regnes som bevis. Dette høres altfor lettvint ut.

Er det noen som vet hvilke metoder advokatfirmaet Simonsen (og noe) som er leid inn av IFPI & co i Norge til å jakte på pirater (og fikk innvilget tillatelse av Datatilsynet til å overvåke deg/samle på IP-adressen din fra fildelingsnettverk!) benytter for å dokumentere sine påstander (~bevis)?

8058867[/snapback]

Akkurat det der skjønner jeg ikke helt problemet med, må man virkelig få innvilget tillatelse for å samle IPer? Må jeg få innvilget tillatelse til å slå opp adresser i telefonkatalogen og skrive de opp også?

AtW

Lenke til kommentar
synes RIAA er banslige hvis de sender mail til "studenter" på universitet om advarsel siden dem har lastet ned, da skulle heler disse "universitetene" ha sperret nette for dem så dem ikke kunne laste ned fra bittorrent, osv osv,(hvis dette er skolens nett selvfølgelig da)

Et spørsmål ISPer kan bare finne ut hva man surfer på eller kan de bare finne ut hvilken ip det nettstedet har?

8053990[/snapback]

Det har lenge vært et slags prinsipp blant universiteter at deres nett skal være mest mulig åpne. Jeg er ikke spesielt glad om de begynner å kaste det prinsippet på båten.

AtW

Lenke til kommentar
Det er helt utrolig at USA har gitt tillatelse for at et privat selskap skal få lov til å dele ut bøter/forelegg på linje med politiet. Snakk om å sette bukken til å passe havresekken! Jeg er glad jeg ikke bor i det syke syke landet.

8056767[/snapback]

Det spørs vel hva de kaller fakturaene de sender ut, jeg oppfatter som deg dette som bøter, men RIAA mener nok det er en regning på ubetalte "lisenser"(eller hva de kaller det for). Uansett kan det ikke oppfattes som annet enn utpressing og ett forsøk på å få løst saker uten dyre rettsaker som de antageligvis ikke har bevisgrunnlag for å vinne. Jeg antar da at de saksøkte er såpass at dersom noen evnt konfiskerer maskinene ikke finner noe.

edit: dvs jeg tror ikke det er stort å tape på å nekte å betale her.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
[...] må man virkelig få innvilget tillatelse for å samle IPer? Må jeg få innvilget tillatelse til å slå opp adresser i telefonkatalogen og skrive de opp også?

Jeg var kanskje uklar, denne artikkelen hevder i hvert fall at man Datatilsynet regner IP-adresse som en sensitiv personopplysning, så når den settes i sammenheng med andre data (som tid, "sted" og andre opplysninger om brukeren) så kreves det tillatelse -- hvilket de i dette tilfellet har fått midlertidig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
RIAA fortsetter å ture fram...

RIAA Going After a 10-Year-Old Girl

8232715[/snapback]

Hvor ofte har de egentlig gjort dette? De har saksøkt døde personer, barn, småbarnsmødre, gamle damer, personer uten internett m.m. Problemet er at siden det er et sivilt søksmål, har de lov til å gjøre stort sett hva de vil, nesten uten konsekvenser. Burde ikke noen smarte amerikanere få med seg alle saksøkte og saksøke tilbake for trakassering, trusler og injurier?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...