Gå til innhold

Beste kompaktkamera med/uten vidvinkel?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å skaffe meg nytt kompaktkamera. Trenger et kamera til bruk på fest og andre sosiale arrangement hvor det blir for tungvint å drasse rundt med et svært speilrefleks...er fint om det passer i lomma.

Har lyst på et kamera med vidvinkel, men jeg har fått med meg at det er litt problemer med bildekvaliteten på kompaktkameraer med vidvinkel...så foreslå gjerne kamera uten vidvinkel :)

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lyst på et kamera med vidvinkel, men jeg har fått med meg at det er litt problemer med bildekvaliteten på kompaktkameraer med vidvinkel...så foreslå gjerne kamera uten vidvinkel :)

Nå er vidvinkel alt under 50mm, så det blir litt feil å si at vidvinkel gior dårlig bildekvalitet. Men det finnes kamera med god vidvinkel (ca. 28mm) og kamera med mer normal vidvinkel (35mm).

Mange påstår at kamera med god vidvinkel har dårligere bildekvalitet enn kamera med normal vidvinkel. Dette er en myte. De har gjerne noe mindre skarpe bilder på 28mm enn andre kamera har på ca. 35mm. Men på samme brennvidder, er det ingenting som tyder på at kamera som går ned til 28mm har dårligere bildekvalitet.

Så fordelen med kamera med god vidvinkel, er at du har muligheten til å trekke deg lenger unna. Ulempen med uskarpt objektiv er en ikke-ulempe ettersom kamera med mindre vidvinkel ikke har noe sammenligningsgrunnlag.

Canon Ixus 850IS og Panasonic Lumix FX01 og FX07 er alternativer du kan kikke på. Disse har vidvinkel på 28mm, og optikken er like skarp, om ikke skarpere, på 35mm som omtrent et hvilket som helst kompaktkamera uten like god vidvinkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...