Steina Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Hei, jeg har drevet å kodet side på jobben en stund nå. (ikke si det til sjefen ) For overskrifter så fant jeg en passende font som jeg valgte å bruke, men denne funker ingen andre plasser har jeg nå funnet ut, fordi at denne fonten har jeg jeg tydeligvis bare på jobb. Jeg har ikke lagt inn noen nye fonter, bevist, så synes det er litt rart. Mulig dette er en font som ble lagt inn når jeg oppdaterte Photoshop CS2 på jobb(?). Men jeg ønsker å beholde denne fonten hvis det er mulig. Er det en måte å laste opp fonten på webserveren, og inkludere den i CSS'en eller noe for at fonten skal virke til alle.. ? Fonten jeg snakker om heter "perpetua" Lenke til kommentar
Runar Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Kan du ikke bare lage et bilde hvor du bruker den fonten? Lenke til kommentar
Steina Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Et bilde? Du mener å lage et transparent bilde, med teksten, og putte bilde inn i siden? Nei, det blir ikke aktuelt.. Det hørtes ut som en løsning for Piczo. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Det er flere kjente sider som benytter seg av bilder som overskrifter, så det er langt fra en Piczo-løsning. Jeg skjønner at du heller vil ha teksten, men du trenger ikke mobbe forslaget mitt likevel Det er flere som har spurt om det samme, så prøv et søk her eller på Google. Jeg husker det var en måte du kunne få til dette på, men jeg husker dessverre ikke hvordan. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Det du kan prøve på, er sIFR. Dette er flash, men er fortsatt ganske så utbredt når folk vil ha andre fonter enn standardfonter på hjemmesiden sin. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Flash!? Nei da får et bilde være å foretrekke! Når man begynner å bruke Flash til overskrifter har man sporet av ganske grundig. Flash har enkelte smarte bruksområder, men overskrifter er ikke en dem. Nei et bilde er nok egentlig den beste løsningen, ellers kan du kanskje bruke @font-face i CSS, men nettleserstøtten er ytterst tvilsom. Info her: http://www.htmldog.com/guides/cssadvanced/atrules/ Lenke til kommentar
attach Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 sIFR fungerer faktisk helt utmerket siden de vanlige overskriftene vises hvis man ikke har Flash installert. Lenke til kommentar
mad2k4 Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Det er ikke mulig å embedde fonten i CSS e.l. Den beste løsningen er som sagt tidligere et bilde eller flash. For førstnevnte finnes det f.eks. PHP script som kan generere overskrifter til bilder on-the-fly, slik at du slipper å fyre opp Photoshop hver gang du trenger en ny overskrift. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 sIFR er den eneste greie løsningen, etter mitt syn. Har fallback for de som ikke har flash, går an å merke/kopiere teksten, fungerer for de aller fleste. For de som eventuelt ikke har støtte for flash, setter du den standardfonten som likner mest mulig. Du slipper å generere nytt bilde for hver overskrift. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Problemet (mitt) er at jeg ikke har lyst til å kjøpe Flash-programvaren bare for å skifte font Er det en annen måte å endre font? Lenke til kommentar
-morten Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Du kan faktisk embedde fonter i nettsider ved bruk av noe suspekt CSS, men du må konvertere fontene til et eget filformat først, og det fungerer bare i IE. Se http://www.webmonkey.com/design/fonts/tuto.../tutorial2.html Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Det er ikke mulig å embedde fonten i CSS e.l. 8055704[/snapback] ikke? Lenke til kommentar
attach Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Det er ihvertfall fullstendig meningsløst når kun IE støtter det. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Jeg kom til å tenke på noe.. Tror ikke fonten fulgte med Photshop, men Office pakken.. Office har jeg ikke hatt installert hjemme på årevis.. Regner med ikke de som har testet siden for meg heller har Word installert. ^^ Men er det noen som kan nevne sider som har tatt ibruk bilder til overskrifter? Lenke til kommentar
fakey Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Du kan ikke utelukke sIFR. En utrolig god løsning, bare ta f.eks. en titt på http://tine.no/page?id=5 der det står "Om tine" er det brukt sIFR. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Du kan ikke utelukke sIFR. En utrolig god løsning, bare ta f.eks. en titt på http://tine.no/page?id=5 der det står "Om tine" er det brukt sIFR. 8060065[/snapback] Hmm, trykker Ctrl++ jeg, blir fonten større? Nei... Prøve igjen, kan jo være jeg trykka feil, nei ikke nå heller. Så mye for "Rich Accessible Typography". Nei, den eneste virkelig gode måten å gjøre det på er måten HTML er designet for. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Det er ikke mulig å embedde fonten i CSS e.l. 8055704[/snapback] ikke? 8058284[/snapback] @font-face { font-family: somerandomfontname; src: url(somefont.eot); font-weight: bold; } p { font-family: somerandomfontname; font-weight: bold; } Ja, denne må testes ut. Det er ihvertfall fullstendig meningsløst når kun IE støtter det. 8058450[/snapback] Hvordan vet du at det bare støtter IE? Det står ikke noe om det på den siden. Og dessuten, om det hadde gjort det, så kan det nok skjedd store endringer på dette siden den teksten ble skrevet.. ? Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Hmm, trykker Ctrl++ jeg, blir fonten større? Nei...Prøve igjen, kan jo være jeg trykka feil, nei ikke nå heller. Så mye for "Rich Accessible Typography". Nei, den eneste virkelig gode måten å gjøre det på er måten HTML er designet for. 8060580[/snapback] Noe må man ofre når man ikke vil bruke fonter som alle har, og ikke bruke bilder heller.. Selv om det kan gjøres i PHP, blir fonten stygg og kantete, uten noen form for AA, så vidt jeg kan huske. Lenke til kommentar
attach Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Hmm, trykker Ctrl++ jeg, blir fonten større? Nei...Prøve igjen, kan jo være jeg trykka feil, nei ikke nå heller. Så mye for "Rich Accessible Typography". Nei, den eneste virkelig gode måten å gjøre det på er måten HTML er designet for. 8060580[/snapback] Gjør det samme en gang til, men denne gangen trykker du på F5 etterpå... Lenke til kommentar
attach Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Hvordan vet du at det bare støtter IE?Det står ikke noe om det på den siden. Og dessuten, om det hadde gjort det, så kan det nok skjedd store endringer på dette siden den teksten ble skrevet.. ? 8060658[/snapback] Sjekk den andre lenka der du: "Support for embedded fonts is patchy at best. Mozilla based browsers don't support them and have no immediate plans to do so. Only Internet Explorer seems to have any kind of decent support and this is by no means straightforward. To embed fonts with IE, you need to use Microsoft's WEFT software, which will convert the characters of a TrueType font into a condensed OpenType font (and this can then only be used on the URI that you specify). Because of this limited (and quite complicated) compatibility, it is best not to use fonts that do not have an adequate alternative system font." Dette opplegget er det ikke noe vits i å satse på, etter min mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå