Gå til innhold

Doggie style bilde

Anbefalte innlegg

Har nylig skaffet meg et EOS 10D og en Canon EF 50mm f/2.5 compact macro som et tillegg til min fujifilm S5000 (som tar utrolig bra bilder). Vil gjerne ha tilbakemeldinger på et hundebilde her.

Edit: Jeg ser at bildet har blitt noe "kornete". Dette er noe som det teite lille programmet jeg brukte for å resize har gjort. Orginalbildet er ikke kornete på samme måte.

IMG_4719.JPG

OT: Jeg føler meg ikke helt fornøyd med det nye kameraet. Fargene er rett og slett ikke bra. Innendørsfoto har en lei tendens til å bli gule og difuse uansett lysforhold og jeg tok en haug med bilder på en vakker vinterdag rundt sogsnvann og ble meget skuffet over resultatet. Blåskjær (ikke unormalt i snø men dog) og alle bildene så ut som de falmede barnebildene mine som har ligget i en eske i 25 år. Er klar over at jeg har vært bortskjemt når det gjelder farger på fujifilm kameraet. Men har dere noen tips?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OT: Jeg føler meg ikke helt fornøyd med det nye kameraet. Fargene er rett og slett ikke bra. Innendørsfoto har en lei tendens til å bli gule og difuse uansett lysforhold og jeg tok en haug med bilder på en vakker vinterdag rundt sogsnvann og ble meget skuffet over resultatet. Blåskjær (ikke unormalt i snø men dog) og alle bildene så ut som de falmede barnebildene mine som har ligget i en eske i 25 år. Er klar over at jeg har vært bortskjemt når det gjelder farger på fujifilm kameraet. Men har dere noen tips?

8051595[/snapback]

Høres ut som feil hvitbalanse :)

Prøv RAW format hvis du ikke bruker det allerede :)

Andreas

Lenke til kommentar

Om muligh kan du stille hvitbalansen manuelt ved å ta bilde av et hvitt objekt (som dekker hele bildet).

Jeg har den muligheten på mitt kamera og bruker den ofte ved inne fotografering uten blits. Veldig enkelt, kjapt og gir bra resultat, bedre enn å måtte justere i raw etterpå, det er iallefall min mening.

Bruker også denne metoden ute i snøen, tar det bildet av snøen som referanse, og overeksponerer gjerne med 0,3-0,7 for at det ikke skal bli undereksponert.

Lenke til kommentar

Takker og bukker. Skal prøve å bruke det trikset neste gang. Ettersom jeg har skjønt så trenger det hvite bare å dekke lysmåler sirkelen i søkeren, ikke hele bildet?

Får stille inn kameraet til å ta både raw og jpeg neste gang, så har jeg en backup løsning i tilfelle det skjer igjen. Problemet var at bildene så veldig bra ut på kameraet, men utrolig dårlig etterpå.

Hva syns dere om bildet? Hunden er en type søt liten fluffy sak, og jeg hadde som mål å få den til å se litt skummel ut, så da ble fokus på tennene.

Lenke til kommentar

Er usikker på hvor stor del av bildet som må dekkes, mitt kamera gir beskjed om det er ok eller ikke, men jeg dekker hele søkeren så godt jeg kan.

Men jeg vet jo ikke om dette er mulig på ditt kamera, sjekk manualen.

Ang. bildet så hadde jeg likt litt mer dybdeskarphet, slik at iallefall nesen hadde blitt skarp.

Hva med å fikse litt på fargene?

En kjapp justering bare, ikke helt optimalt:

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar

Er mulig å gjøre det på det kameraet ja. Har gjort det en gang før, bare for å teste funksjonen. Tror jeg må begynne å gjøre det hver gang.

Angående dybeskarphet: Er helt enig. Jeg prøvde faktisk nesten samme bildet for å få mer dybdeskarphet, men da ble lukkertiden for lang og bildet ble uklart (den hunden klarer ikke være stille et sekund om den ikke sover)

Farger: Likte hva du hadde gjort når jeg så det på skjermen. Men orginalfargene passet faktisk best (flaks) til printet. Har fått trykket opp bildet og sett det i en brun ramme. Det står på peisen på et mørkt rom med tunge røde vegger og mye jordfarge. Det ser faktisk utrolig bra ut.

Lenke til kommentar

fargene i rom og ramme har mye å si for hvordan man oppfatter bildet, blir litt mer "varme" i bildet slik det er orginalt og høres ut som det passer bra i rommet der du har det.

Btw. så sliter vel de fleste kameraer med hvitbalansen innendørs, stort sett alle dSLR jeg har sett tester av failer på auto WB innendørs.

Heldigvis skal det ikke mye til å fikse det:D

Lenke til kommentar

Har nå testet ut dette. Og jeg må bare takke dere igjen. Forskjellen mellom automatisk og manuell wb er som natt og dag. Kompaktkameraet mitt har alltid tidligere klart dette kjempebra, så jeg hadde aldri gjetta dette var et problem med slr.

Et spørsmål. Autofokus funker utrolig dårlig på et hvitt ark. Er det noen smart måte å komme rundt dette på, eller må jeg rett og slett bruke manuell fokus?

Lenke til kommentar
jeg pleier å låse fokusen på kanten av arken og bakgrunnen for så bare å flytte kamera/arket så det dekker hele søkeren mens jeg holder utløseren nede (da holdes fokusen).

Bare hyggelig å kunne være til hjelp :thumbup:

8054644[/snapback]

Evt å ta et "tomt" bilde med bare arket for siden å paste hvitbalansen til det virkellige bildet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...