Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Defragmentering en ukes prosjekt?

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid skal en defragmentering ta? Klart det vil variere med størrelse og graden av defragmentering, men på en disk med 160GB så har maskinen holdt på i flere timer, og fortsatt er det bare 1% som er fullført. Den har flyttet samme fil i minst 1 time. Prosessen tar all cpu, og 150MB i minne. Er dette normalt; hvis ikke hva kan være galt? Jeg kjørte chkdsk i forkant av defragmenteringen.

Vennlig hilsen

Jens

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessoren, og hastigheten på disken spiller selvfølgelig inn på hastigheten..

Men hovedsakelig er det vell hvilket defragmenterings program som avgjør både hastighet, og resultat..

For eksempel tar det programmet som følger med i Windows flere år,

hvert fall hvis du ikke har defragmentert på en stund.. Samt det gir labre resultater..

Jeg selv bruker Diskeeper Premier Pro (Perfect Disk er et annet veldig populært og godt alternativ), da kjører jeg først en "Boot-defragmentasjon", hvor diskeeper defragmenterer Pageing File, boot files, kjører CHKDSK osv, alt etter hva du bestemmer at den skal utføre.. Det er også en funksjon som omgjør page file på disken din, til anbefalt størrelse automatisk osv..

Etter "boot-defrag" så kjører du en vanlig defragmentasjon når PC-en på igjen..

For meg tar "boot-defrag" ikke et minutt en gang, men det tar noen minutter, iogmed at jeg har 4partisjoner, og den må starte på nytt for hver partisjon..

Selve defragmenteringen (når PC-en er på igjen) tar maks 5min..

Og gir merkbar bedre ytelse enn med XP sin..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Det er flere ting her som kan påvirke hastigheten på defragmenteringen;

Hvor mye plass er det ledig på partisjonen som blir defragmentert? Windows anbefaler at du har minst 15% diskplass ledig, om du har mindre, vil det påvirke hastigheten.

Skriver/leser du til disken samtidig som du defragmenterer? Det vil isåfall også strekke ut tiden endel.

Kan du liste opp hardwaren du har i tillegg?

Lenke til kommentar
Det er flere ting her som kan påvirke hastigheten på defragmenteringen;

Hvor mye plass er det ledig på partisjonen som blir defragmentert? Windows anbefaler at du har minst 15% diskplass ledig, om du har mindre, vil det påvirke hastigheten.

Skriver/leser du til disken samtidig som du defragmenterer? Det vil isåfall også strekke ut tiden endel.

Kan du liste opp hardwaren du har i tillegg?

8051581[/snapback]

Jeg har em AMD 64bit 3300+ prosessor med 1 GB minne og en standard IDE harddisk. Jeg har 21% ledig plass på disken, og kjører ikke andre programmer samtidig med defragmenteringen. Jeg har nettopp prøvd å slå sammen 2 partisjoner (en med OS og en helt ny, tom partisjon) med PartitionMagic8, og etter at den operasjonen feilet ble disken utrolig fragmentert. Nå prøver jeg Diskkeeper, som nettopp medelte meg at disken var skremmende fragmentert. Vi får se hvor raskt den jobber.

Jens

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp prøvd å slå sammen 2 partisjoner (en med OS og en helt ny, tom partisjon) med PartitionMagic8, og etter at den operasjonen feilet ble disken utrolig fragmentert. Nå prøver jeg Diskkeeper, som nettopp medelte meg at disken var skremmende fragmentert. Vi får se hvor raskt den jobber.

Jens

8051856[/snapback]

Hvorfor i all verden ville du slå sammen 2 partisjoner? :hmm:

Endret av langz
Lenke til kommentar
Jeg har nettopp prøvd å slå sammen 2 partisjoner (en med OS og en helt ny, tom partisjon) med PartitionMagic8, og etter at den operasjonen feilet ble disken utrolig fragmentert. Nå prøver jeg Diskkeeper, som nettopp medelte meg at disken var skremmende fragmentert. Vi får se hvor raskt den jobber.

Jens

8051856[/snapback]

Hvorfor i all verden ville du slå sammen 2 partisjoner? :hmm:

8052073[/snapback]

Hvorfor? Ser ingen grunn til å ha mange partisjoner. Jeg hadde Linux installert på den andre partisjonen.

Diskkeeper tar evigheter også. Blir stående å "henge". Selv analysen av harddisken tar jo 10 minutter. Med denne farten kan det godt ta et par dager å defragmentere.

Jens

Lenke til kommentar

etter hva du forteller med høy prosessorbruk og veldig sen defragmentering så høres det ut som om disken din kjører i PIO modus og ikke UDMA5/6 som gir best ytelse.

høyreklikk på 'min datamaskin', velg alternativ/properties og åpne enhetsbehandleren/device manager. i kategorien IDE ATA/ATAPI enheter er der to eller flere enheter avhengig av din maskinvare, høyreklikk på disse og velg alternativ og sjekk på hver eneste om de kjører Ultra DMA eller "PIO mode only" og om du finner noen, rett dem til UDMA og start maskinen din på ny.

Lenke til kommentar
etter hva du forteller med høy prosessorbruk og veldig sen defragmentering så høres det ut som om disken din kjører i PIO modus og ikke UDMA5/6 som gir best ytelse.

høyreklikk på 'min datamaskin', velg alternativ/properties og åpne enhetsbehandleren/device manager. i kategorien IDE ATA/ATAPI enheter er der to eller flere enheter avhengig av din maskinvare, høyreklikk på disse og velg alternativ og sjekk på hver eneste om de kjører Ultra DMA eller "PIO mode only" og om du finner noen, rett dem til UDMA og start maskinen din på ny.

8052333[/snapback]

Jeg installerte nVidia chipset drivere i dag, også drivere for IDE disker. Så min primære harddisk kjører "SATA generation 1-1.5 Gb". Min backup kjører "SATA generation 2-3 Gb". Jeg får ikke stillt opp det jeg antar er hastigheten på hoveddisken. Bør nevne at jeg inststallerte disse i et forsøk på å bedre ytelsen på defragmentering. PIO er et alternativ som ikke er valgt på diskene.

Etter å ha kjørt defragmentering i ca 8 timer har den unnagjort 4%. Fantastisk! (Dette er jo bare latterlig....)

Jens

Lenke til kommentar

mulig du må innom biosen for å slå på UDMA på diskene, og ja 4% på 8 timer er latterlig..

jeg orket rett og slett ikke å skrive så mye så jeg linker heller til en heller perfekt forklaring på hvordan man bytter fra PIO til DMA med bilder :)

klikk på meg

siden forskjellige hovedkort og drivere har noe varierende utsende så legger jeg ved ett bilde fra min maskin som kjører Vista..

post-5017-1172804989_thumb.jpg

Endret av Prelude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...