Talgtapp Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg har en 2 år gammel maskin som jeg har tenkt til å oppgradere litt. Den funker ganske greit så jeg har tenkt til å gjøre små endringer fremfor å kjøpe alt nytt. Det jeg lurer på: Hva er den raskeste typen ram som er nedover kompatible med PC3200 400mhz? (håper å kunne overføre den nye rammen til et nytt system senere) Hvilken ram er mest hensiktsmessig i et langsiktig perspektiv eller prisperspektiv? Jeg har ett Asus A8N SLi Deluxe hovedkort. Takk Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg har en 2 år gammel maskin som jeg har tenkt til å oppgradere litt. Den funker ganske greit så jeg har tenkt til å gjøre små endringer fremfor å kjøpe alt nytt. Det jeg lurer på: Hva er den raskeste typen ram som er nedover kompatible med PC3200 400mhz? (håper å kunne overføre den nye rammen til et nytt system senere) Hvilken ram er mest hensiktsmessig i et langsiktig perspektiv eller prisperspektiv? Jeg har ett Asus A8N SLi Deluxe hovedkort. Takk 8050908[/snapback] Hovedkortet ditt støtter bare DDR, og ikke DDR2 som brukes på nye hovedkort. Derfor kan du egentlig glemme å bruke den når du oppgraderer til ny pc senere. Du får heller selge hel pc-en når det blir aktuelt. Prøv å finne minnebrikker som har omtrent samme ytelse som de du har fra før, eller bedre. Det er ikke noe problem å bruke raskere minne enn PC3200, men hvis du ikke overklokker minnet har det ingen hensikt. De vil fungere som PC3200. Kostnadene ved å kjøpe en GB DDR-minne blir uansett mye mindre enn å oppgradere hovedkort og CPU og minne, og evt. andre komponenter som ikke passer eller holder mål lenger. Lenke til kommentar
Talgtapp Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Jeg har en 2 år gammel maskin som jeg har tenkt til å oppgradere litt. Den funker ganske greit så jeg har tenkt til å gjøre små endringer fremfor å kjøpe alt nytt. Det jeg lurer på: Hva er den raskeste typen ram som er nedover kompatible med PC3200 400mhz? (håper å kunne overføre den nye rammen til et nytt system senere) Hvilken ram er mest hensiktsmessig i et langsiktig perspektiv eller prisperspektiv? Jeg har ett Asus A8N SLi Deluxe hovedkort. Takk 8050908[/snapback] Hovedkortet ditt støtter bare DDR, og ikke DDR2 som brukes på nye hovedkort. Derfor kan du egentlig glemme å bruke den når du oppgraderer til ny pc senere. Du får heller selge hel pc-en når det blir aktuelt. Prøv å finne minnebrikker som har omtrent samme ytelse som de du har fra før, eller bedre. Det er ikke noe problem å bruke raskere minne enn PC3200, men hvis du ikke overklokker minnet har det ingen hensikt. De vil fungere som PC3200. Kostnadene ved å kjøpe en GB DDR-minne blir uansett mye mindre enn å oppgradere hovedkort og CPU og minne, og evt. andre komponenter som ikke passer eller holder mål lenger. 8051110[/snapback] Takk for svaret. Har ett spørsmål til: Har det noe å si om minnet har forskjellig latency/CL? Mitt gamle har 2,5-3-3-7 mens det jeg sannsynligvis kommer til å kjøpe har 3-8-4-4 Endret 1. mars 2007 av Talgtapp Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Tall #2 og #4 skal vel bytte plass på det siste minnet. Det har litt å si. Hvis ikke minnet er spesifisert for disse timingene på høyere frekvens enn 400, må du mest sannsynlig bruke dårligere timings enn du gjør i dag. Med mindre minnet faktisk er bedre enn spesifikasjonene tilsier. Hvis du kjøper PC4000+ minne med litt dårligere timings, bør det være like bra om ikke bedre enn PC3200, med bare litt bedre timings. Når du setter ned frekvensen til 3200 vil minnet takle lavere latency. Nå skal det også sies at ytelsesforskjellen er ganske liten i de aller fleste tilfeller. Det er bare i program som bruker minnet veldig aktivt og benytter harddisk og andre "treige" komponenter i liten grad at du kan se større forskjeller. Har du link til minnet? Hva brukes pc-en til? Overklokket? EDIT: Benchmark på NForce 4 http://www.hothardware.com/viewarticle.aspx Endret 1. mars 2007 av Loke_h Lenke til kommentar
Talgtapp Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Tall #2 og #4 skal vel bytte plass på det siste minnet. Det har litt å si. Hvis ikke minnet er spesifisert for disse timingene på høyere frekvens enn 400, må du mest sannsynlig bruke dårligere timings enn du gjør i dag. Med mindre minnet faktisk er bedre enn spesifikasjonene tilsier. Hvis du kjøper PC4000+ minne med litt dårligere timings, bør det være like bra om ikke bedre enn PC3200, med bare litt bedre timings. Når du setter ned frekvensen til 3200 vil minnet takle lavere latency. Nå skal det også sies at ytelsesforskjellen er ganske liten i de aller fleste tilfeller. Det er bare i program som bruker minnet veldig aktivt og benytter harddisk og andre "treige" komponenter i liten grad at du kan se større forskjeller. Har du link til minnet? Hva brukes pc-en til? Overklokket? EDIT: Benchmark på NForce 4 http://www.hothardware.com/viewarticle.aspx 8053968[/snapback] Takk igjen for svar! Minnet jeg har idag er OCZ Premier Dual Channel 2x512mb Det jeg vurderer å kjøpe er Geil 2.0GB pc3200 CL3. Her finner du samme ram med spec Jeg er litt overasket over hvor dyrt pc3200 minne fortsatt er, har ikke lyst til å bruke masse penger på denne oppgraderingen. Jeg kommer til å bruke maskinen hovedsaklig til photoshop, illustrator, Indesign og flash. Lite spilling og ingen overklokking. Egentlig har den funger bra så langt, men jeg merker at ytelsen faller når jeg kjører mange programmer samtidig over litt tid. Her er det harddisken min som oppleves som synderen, den er ikke sattopp korrekt (det er en annen historie). Jeg skal også kjøpe ny disk. Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Prisforskjellen mellom de brikkene og disse, er vel ganske liten: http://www.psdata.no/ps.asp?it=129241&pdm=mainspec De har minst like god timing som de du har fra før. Den lille ekstra ytelsen blir jo nesten gratis. Virker som det var få igjen på lager da. Lenke til kommentar
Talgtapp Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Det har du jaggu rett i. Overså den. Nå har jeg bestilt Takk igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå