jocos Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 http://www.frp.no/filestore/v2.8-Dok8-Innv...integrering.pdf 2006 viser at 1 av 5 nyfødte i Norge har foreldre som har innvandret. Familiegjenforeningspolitikken er den mest feilslåtte delen av norsk innvandringspolitikk, blant annet fordi den legger godt til rette for tvangsekteskap og en stadig økende tilstrømning fra grupper som er vanskelige å integrere. Det er umulig å lykkes med integrering når 3 av 4 andregenerasjonsinnvandrere fra visse land importerer ektefeller fra utlandet. I dag er norsk statsborgerskap noe man nærmest får automatisk etter en viss tid i Norge. Lenke til kommentar
jocos Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Er også enig i kontantstøtten bør fjernes, pengene bør brukes på å opprette gratis barnehageplasser, om pengene ikke strekker til bør det iallefall bli billigere. (mener å ha lest dette i en tidligere post) Det vil ikke bli så lett å utnytte (seff ikke bare innvandrere som gjør det) Lenke til kommentar
jocos Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) Ikke så mye til overs for kosovoalbanere. De er nederst på listen med somaliere: Dessverre viser både egne observasjoner, tall fra politiet og foreløpige resultater fra Ungdomsundersøkelsen 2007 at denne oppfatningen bygger på et reelt problem. Særlig kosovoalbanske gutter, men også gutter fra andre innvandrermiljøer, er ikke bare kraftig overrepresentert i politiets statistikker, men utmerker seg også negativ når det gjelder typen kriminalitet de er involvert i. Det dreier seg blant annet om flere og grovere voldsepisoder og trusler.Dessuten er det flere gjengangere blant innvandrerungdom enn blant etnisk norske ungdommer. Sammenlagt står innvandrerungdom for en ganske stor andel av samlet ungdomskriminalitet i Halden, og i hvert fall en mye større andel en deres befolkningsandel skulle tilsi. http://www.ha-halden.no/artikkel.asp?Artid=163004 8882894[/snapback] Er enig at kosovoalbanere er en problemgruppe. Se f.eks i London, der de står for mesteparten av menneskeshandel og hallik virksomhet. Kosovoalbanere har rettogslett ikke samme respekt for andre mennesker, og en endens til å dra ting litt lengere enn oss i norden. Endret 17. juni 2007 av jocos Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) http://www.frp.no/filestore/v2.8-Dok8-Innv...integrering.pdf 2006 viser at 1 av 5 nyfødte i Norge har foreldre som har innvandret. Familiegjenforeningspolitikken er den mest feilslåtte delen av norsk innvandringspolitikk, blant annet fordi den legger godt til rette for tvangsekteskap og en stadig økende tilstrømning fra grupper som er vanskelige å integrere. Det er umulig å lykkes med integrering når 3 av 4 andregenerasjonsinnvandrere fra visse land importerer ektefeller fra utlandet. I dag er norsk statsborgerskap noe man nærmest får automatisk etter en viss tid i Norge. 8883092[/snapback] Hva i ALLE dager? Å poste en link som sier at 1 av 5 nyfødte i oslo i 2006 hadde innvandrerforeldre (og hvor i alle dager i det dokumentet du postet står det hen? Jeg leter meg ikke igjennom 147 sider uten søkefunksjon....), og så hoppe elegant over til familiegjenforeningspolitikk er jo sært. De har ikke SÅ mye med hverandre å gjøre, kanskje litt, men isåfall grunnlegger du det ikke nok. IKKE ta snarveier som du gjør hittil her på forumet, det ser nemlig ganske teit ut. Utdyp gjerne ditt innlegg ovenfor, og svar på mine spørsmål her: . Var det altså 1 av 5 som har BEGGE foreldre som innvandrere? Og hvor mange av disse er såkalte "ikke-vestlige"? Bor mange svensker i Norge vet du . Hva har denne andelen å gjøre med feilslått familiegjenforeningspolitikk? Utdyp . Forklar samtidig HVA dette her har å gjøre med kriminell andel som vi diskuterer på de siste sidene - dette minner mistenkelig som et dårlig forsøk på avsporing av en seriøs debatt. EDIT: Kom gjerne også med en kilde på hvor det står at 3 av 4 andregenerasjons innvandrere fra "visse land" (hvilke land sier kilden din?) får sin ektefelle fra hjemlandet? Endret 17. juni 2007 av Alastor Lenke til kommentar
jocos Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Hva i ALLE dager? Å poste en link som sier at 1 av 5 nyfødte i oslo i 2006 hadde innvandrerforeldre (og hvor i alle dager i det dokumentet du postet står det hen? Jeg leter meg ikke igjennom 147 sider uten søkefunksjon....), og så hoppe elegant over til familiegjenforeningspolitikk er jo sært. De har ikke SÅ mye med hverandre å gjøre, kanskje litt, men isåfall grunnlegger du det ikke nok. IKKE ta snarveier som du gjør hittil her på forumet, det ser nemlig ganske teit ut. Utdyp gjerne ditt innlegg ovenfor, og svar på mine spørsmål her: . Var det altså 1 av 5 som har BEGGE foreldre som innvandrere? Og hvor mange av disse er såkalte "ikke-vestlige"? Bor mange svensker i Norge vet du . Hva har denne andelen å gjøre med feilslått familiegjenforeningspolitikk? Utdyp . Forklar samtidig HVA dette her har å gjøre med kriminell andel som vi diskuterer på de siste sidene - dette minner mistenkelig som et dårlig forsøk på avsporing av en seriøs debatt. EDIT: Kom gjerne også med en kilde på hvor det står at 3 av 4 andregenerasjons innvandrere fra "visse land" (hvilke land sier kilden din?) får sin ektefelle fra hjemlandet? 8883374[/snapback] Dette er et sitat fra FRP, (les side 2 i dokumentet) Kan desverre ikke si hvilke land det gjelder (ettersom det kun er sitert) I en tidligere post spurte jeg etter statistikk, dette er alt jeg kunne finne. Om noen har funnet noe annet, hadde det vært fint å vite. Lenke til kommentar
jocos Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Man kan somregel stille spørsmål til alle statistikker, som f.eks hvordan spørsmålene blir stillt til deltagere, hvor statistikken er utført, hvike folkegrupper som har deltatt osv osv... Men det er vel ikke noe nytt. men, når det ikke finnes noe annen å gå utifra. Må man ty til det lille som finnes. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Må man? Eller velger man?? Lenke til kommentar
jocos Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) http://www.ssb.no/emner/02/02/20/rapp_200414/rapp_200414.pdf (se side 20, for svar på det med 3 av 4 gifter seg med ektefelle fra utlandet) nederst på siden... Endret 17. juni 2007 av jocos Lenke til kommentar
jocos Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Må man? Eller velger man?? 8883973[/snapback] Jeg nevnte dette fordi det altid er forskjellige meninger om ting, og det blir da selfølgelig satt spørsmål til statistikken. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Er også enig i kontantstøtten bør fjernes, pengene bør brukes på å opprette gratis barnehageplasser, om pengene ikke strekker til bør det iallefall bli billigere.(mener å ha lest dette i en tidligere post) Det vil ikke bli så lett å utnytte (seff ikke bare innvandrere som gjør det) 8883183[/snapback] Kontantstøtte er en rettighet man har. Vennligst forklar hva du mener med "ikke bli så lett å utnytte" Lenke til kommentar
jocos Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Er også enig i kontantstøtten bør fjernes, pengene bør brukes på å opprette gratis barnehageplasser, om pengene ikke strekker til bør det iallefall bli billigere.(mener å ha lest dette i en tidligere post) Det vil ikke bli så lett å utnytte (seff ikke bare innvandrere som gjør det) 8883183[/snapback] Kontantstøtte er en rettighet man har. Vennligst forklar hva du mener med "ikke bli så lett å utnytte" 8884259[/snapback] Husk tilbake da det var store diskusjoner om folk som diktet opp barn for å få støtte... kvalifiserer ikke gratis barnehageplass som erstattning for dette? Baktanken ligger også i å integrere innvandrer barn med norske barn og barnepassere. De lærer lettere norsk, noe foreldrene kanskje ikke snakker i hjemmet. Vil tro at flere foreldre ville valgt barnehage hvis det var gratis, istedenfor å oppdra barn i eget hjem å få støtte. Det er vel også riktig at man som barn lærer kultur, regler og god oppførsel lettere. (Mener ikke med dette at innvandrere på dødogliv skal oppføre seg som etnisk norske, men å lære norske regler) Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) Kontantstøtte er en rettighet man har. Vennligst forklar hva du mener med "ikke bli så lett å utnytte" 8884259[/snapback] Husk tilbake da det var store diskusjoner om folk som diktet opp barn for å få støtte... Huske tilbake til hva?? Før kontantstøtte ble innført eller etter? Kontantstøtte gis i maksimalt 23 måneder, og også unger har 11-siffret personnummer. Hvordan foregikk dette i praksis og har du noe bevis som underbygger påstanden din? Baktanken ligger også i å integrere innvandrer barn med norske barn og barnepassere. De lærer lettere norsk, noe foreldrene kanskje ikke snakker i hjemmet. Man får ikke kontanstøtte til lengre enn barnet er fyllt 3 år. Vil tro at flere foreldre ville valgt barnehage hvis det var gratis, istedenfor å oppdra barn i eget hjem å få støtte. Det er vel også riktig at man som barn lærer kultur, regler og god oppførsel lettere. (Mener ikke med dette at innvandrere på dødogliv skal oppføre seg som etnisk norske, men å lære norske regler) Mange foretrekker faktisk kontanstøtten og mener at ungene har godt av å være hjemme hos mor/far, fremfor å overlate 2-3 åringen til andre. Du vil altså fjerne den populære kontantstøtte-ordninga, kun for å "ramme" innvandrergruppen du har pekt deg ut? 8884712[/snapback] Endret 17. juni 2007 av Hotbox Lenke til kommentar
jocos Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Kontantstøtte er en rettighet man har. Vennligst forklar hva du mener med "ikke bli så lett å utnytte" 8884259[/snapback] Husk tilbake da det var store diskusjoner om folk som diktet opp barn for å få støtte... Huske tilbake til hva?? Før kontantstøtte ble innført eller etter? Kontantstøtte gis i maksimalt 23 måneder, og også unger har 11-siffret personnummer. Hvordan foregikk dette i praksis og har du noe bevis som underbygger påstanden din? Baktanken ligger også i å integrere innvandrer barn med norske barn og barnepassere. De lærer lettere norsk, noe foreldrene kanskje ikke snakker i hjemmet. Man får ikke kontanstøtte til lengre enn barnet er fyllt 3 år. Vil tro at flere foreldre ville valgt barnehage hvis det var gratis, istedenfor å oppdra barn i eget hjem å få støtte. Det er vel også riktig at man som barn lærer kultur, regler og god oppførsel lettere. (Mener ikke med dette at innvandrere på dødogliv skal oppføre seg som etnisk norske, men å lære norske regler) Mange foretrekker faktisk kontanstøtten og mener at ungene har godt av å være hjemme hos mor/far, fremfor å overlate 2-3 åringen til andre. Du vil altså fjerne den populære kontantstøtte-ordninga, kun for å "ramme" innvandrergruppen du har pekt deg ut? 8884712[/snapback] 8885144[/snapback] Jeg snakker seff om etter kontanstøtten ble innført, hvordan kan man missbruke den før den kom? (kan ikke eller vil ikke lete frem saker flere år tilbake) Det jeg snakker om er barnehageplasser, ikke dagmamma... En barnehageplass er vel ikke for barn fra 0-23mnd? Fortell gjerne litt mer om hvordan det rammer innvandrerne jeg har pekt meg ut? Om noen har lyst til å oppdra ungene hjemme, er det jo ikke noe tvang... Integrering må jo begynne en plass, og hva er vel bedre enn å gjøre det i en ung alder fremfor å gjøre det etter vi har fått inn alle fordommer og fremmedfrykt fra alle kanter? Skjønner at du er ser veldig negativt på dette, men ser du heller ingen positive sider? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Greit, jeg skjønner hvor du vil. Jo, begrepet KAN være unøyaktig. Men tror de fleste som mener at innvandrere trenger å integrere seg i samfunnet mener at de må først og fremst lære seg språket, de sosiale kodene, og de må kjenne til samt respektere de reglene som gjelder i samfunnet. De tar selvfølgelig vare på sin kultur, eller deler av den, selvom de må tilpasse seg noe nytt.Handler kanskje om å finne en slags "balanse", og jeg tror ikke at innvandrere er så dumme at de ikke skjønner det. 8595542[/snapback] Må få lov å påpeke ironien i å klage på innvandreres språk og kultur, i en tråd som renner over av skrivefeil og ukultur Endret 18. juni 2007 av AvieN Lenke til kommentar
SirOppvask Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Alle som henger på denne tråden er vel inneforstått med at en innvandrer ikke nødvendigvis må komme fra et ikke-vestlig land? Som noen har nevnt tidligere bor det mange svensker i Norge. Etter Pakistan er det Sverige og Danmark som utgjør den største nasjonalitetsgruppen i Norge. En innvandrer er ikke bare en mørkhudet ”Pakkis” du finner på Grønland. I løpet av en dag er jeg sikker på at du møter mange innvandrere med lys hud som du ikke legger merke til, nettopp fordi han eller hun ikke var mørk i huden. Ikke bare var dem hvite i huden de også oppførte seg som en etnisk nordmann: Handlet fiskeboller i hvit saus, leste VG og ikke minst pratet med helt etniske nordmenn! For mennesker som bare har tatt steget over Svinesundbroa eller krysset Skagerakk er det få problemer de møter på. Religion, språk, kultur, politikk med mer er tilsynelatende den samme fra hvor de kom fra. Med andre ord: det å intrigere seg til norsk kultur og styresett byr på null problem. Verre er det for de som kommer fra ikke-vestlige land, land herjet med konflikter, enorm fattigdom, arbeidsledighet, ikke mulighet for utdanning og en fullstendig annerledes religion samt kultur. Det er disse menneskene vi ser på gata og hører negativ omtale om i media. I tillegg til det jeg allerede har ramset opp byr språket på enorme utfordringer i det å intrigere seg i Norge. Resultatet blir ofte at de ikke intrigerer seg og lever avskilt fra den etnisk norske befolkningen. Og på den måten vokser stereotypene frem. Ikke om innvandrere, men om svarte, de med en annen kultur enn oss som lever avskilt fra oss og ikke vil ta del i det på noen måte. Så når vi sier ordet "innvandrer" mener vi egentlig folk fra ikke-vestlige land, mennesker fra land som sliter med å intrigere seg i Norge. Spør deg selv: Hva gjør en innvandrer til en innvandrer? Hvorfor godtar jeg en dansketnisk nordmann med ikke en afghansketnisk nordmann? Endret 18. juni 2007 av SirOppvask Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Integrering må jo begynne en plass, og hva er vel bedre enn å gjøre det i en ung alder fremfor å gjøre det etter vi har fått inn alle fordommer og fremmedfrykt fra alle kanter? Skjønner at du er ser veldig negativt på dette, men ser du heller ingen positive sider? 8885802[/snapback] Nei, fordi jeg er for kontantstøtte-ordningen slik den er. Jeg ser ingen fornuftig grunn til å hale 1-2 åringer ut av heimen og inn i barnehage når de er så små at de knapt har lært å snakke & gå, og hverdagen består av gulping, bærsj og tiss & bleiebytte. Lenke til kommentar
jocos Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Integrering må jo begynne en plass, og hva er vel bedre enn å gjøre det i en ung alder fremfor å gjøre det etter vi har fått inn alle fordommer og fremmedfrykt fra alle kanter? Skjønner at du er ser veldig negativt på dette, men ser du heller ingen positive sider? 8885802[/snapback] Nei, fordi jeg er for kontantstøtte-ordningen slik den er. Jeg ser ingen fornuftig grunn til å hale 1-2 åringer ut av heimen og inn i barnehage når de er så små at de knapt har lært å snakke & gå, og hverdagen består av gulping, bærsj og tiss & bleiebytte. 8890049[/snapback] Jeg mener selfølgelig heller ikke at 1-2åringer har noe å gjøre i en barnehage, men det er da ikke det vi diskuterer? Vi snakker om normale tilstander... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Integrering må jo begynne en plass, og hva er vel bedre enn å gjøre det i en ung alder fremfor å gjøre det etter vi har fått inn alle fordommer og fremmedfrykt fra alle kanter? Skjønner at du er ser veldig negativt på dette, men ser du heller ingen positive sider? 8885802[/snapback] Nei, fordi jeg er for kontantstøtte-ordningen slik den er. Jeg ser ingen fornuftig grunn til å hale 1-2 åringer ut av heimen og inn i barnehage når de er så små at de knapt har lært å snakke & gå, og hverdagen består av gulping, bærsj og tiss & bleiebytte. 8890049[/snapback] Jeg mener selfølgelig heller ikke at 1-2åringer har noe å gjøre i en barnehage, men det er da ikke det vi diskuterer? Vi snakker om normale tilstander... 8892277[/snapback] I praksis er det nettopp det vi diskuterer, men jeg begynner å lure på om du i det heletatt har satt deg inn i hvordan kontantstøtte-ordningen fungrerer? Den gjelder barn mellom ett og tre år, og støtten gis maksimalt 23 måneder. http://www.nav.no/page?id=1073742949 Her er hva du skrev tidligere om kontanstøtte vs. barnehage; Er også enig i kontantstøtten bør fjernes, pengene bør brukes på å opprette gratis barnehageplasser, om pengene ikke strekker til bør det iallefall bli billigere.(mener å ha lest dette i en tidligere post) Det vil ikke bli så lett å utnytte (seff ikke bare innvandrere som gjør det) 8883183[/snapback] Baktanken ligger også i å integrere innvandrer barn med norske barn og barnepassere. De lærer lettere norsk, noe foreldrene kanskje ikke snakker i hjemmet. Vil tro at flere foreldre ville valgt barnehage hvis det var gratis, istedenfor å oppdra barn i eget hjem å få støtte. 8884712[/snapback] Fakta er som du nå forhåpentligvis har skjønt: man får først kontantstøtte fra barnet er fylt ett år, og den faller bort når barnet fyller tre år. Når du sier du ikke mente 1-2 åringer, så får du heller la være å blande kontantstøtte inn i diskusjonen da den ordninga nettopp gjelder 1-2 åringer! Lenke til kommentar
jocos Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Men jøss... Kanskje jeg må forklare bedre da. Man fjerner kontantstøtten, oppretter gratis barnehage (hvor foreldrene selv kan velge når eller om de vil benytte seg av tilbudet i det hele tatt) Det kan være en nedre og en øvre aldersgrense om du vil, men det er ikke viktig i denne sammenheng. Ettersom det ikke er alderen som er hovedtema, syntes jeg ikke det er viktig å henge seg SÅ opp i det. Jeg har kun sagt at barn lærer fortere holdninger og oppførsel i en ung alder. (ung alder bør ikke bety 1-2år?) Du skriver: Nei, fordi jeg er for kontantstøtte-ordningen slik den er nå Det er jo positivt at de som har lite penger faktisk med støtte alikevel kan være hjemme med barnet sitt i 23mnd (hvis de vil det) Men hva med de innvandrer barna som er hjemme med foreldrene og leker kun med andre barn fra samme land. (det er jo kjent fakta at innvandrere lett danner grupper i større byer, og holder seg sammen med sine landsmenn) Barna deres lærer samme kultur og holdninger som de ellers ville ha gjørt om ikke var i norge. Min mening er da at man kunne brukt pengene fra kontanstøtten (som man fjerner) til å opprette gratis barnehager (gjentar at jeg ikke sitter med statsbudsjettet, så jeg vet ikke om det vil dekke 100%). Slik at innvandrer barn kunne integreres med norske barn og barnepassere i en tidligere alder enn på skolen. Er du da med på hva jeg prøver å si? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Er du da med på hva jeg prøver å si? 8897575[/snapback] Ja, men tror ikke du har gjennomtenkt det godt nok. Det man "sparer" på å kutte ut kontantstøtte (til et lite kull 1-2 åringer) er småpenger i forhold til hva det vil koste å tilby gratis barnehageplass til landets store kull av 3-4-5 åringer. Idag må foreldrene betale penger, såkallt foreldrebetaling, makspris opptil kr.2250,- for å ha en barnehageplass. Har du tenkt på at "gratis barnehage" sannsynligvis vil koste milliardbeløp? Eller er du villig til å forskjellsbehandle norske familier vs. innvandrerfamilier, slik at det kun er sistnevnte gruppe som får gratisplass? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå