Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lysstoffrør kan tappe bilbatteri?


Mr.M

Anbefalte innlegg

(Quoter disse fra Bil & Motor vedr. problem med et bilbatteri) Jeg har aldri hørt om dette tidligere, men ble veldig nyskjerrig. Hva er det inne i kondensatorer? Noen teknisk sakkyndige som kan forklare virkningsmekanismen som gjør seg gjeldene her?

hvis bilen din står i garasje som er kontinuerlig opplyst av lysstoffrør kan dette tenkes å være årsaken til at batteriet tappes. ikke spør om hvorfor, men jeg har oplevet og lest om at det ER tilfelle at lysstoffrør kan tappe et bilbatteri.

Kondensatorene i disse lampene tapper batterier i løpet av et par dager, samme om de er av eller på... (vet ikke om det trekker mer når de er på/av..)

 

Har hatt dette problemet selv, å skjønte ikke noen ting før faren til en kamerat fortalte det... (elektrikker)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kondensatorer er som tynne plater som er rullet rundt med et skillestoff i mellom slik at det ikke kommer kontakt. Jo større overflate jo mer kan den kan den holde.

At lysstoffrør som er belyst trekker strøm av et bilbatteri tror jeg er litt pokkus :p

Ved å tilsette høyspenning eller å stråle et lystoffrør med mikrobølger kan få den til å lyse, noe jeg ikke tror bilen generere ved tenningen av.

Dette er bare noe jeg tror.. ;)

Endret av S_tone_meg
Lenke til kommentar

Tja, bilen til moren min står å lysstoffrøropplyst garasje, og det er ikke alltid folk har husket å skru dem av... Har aldri skjedd at batteriet har vært flatt :)

 

Grunnen til at lysstoffrør-holderen inneholder kondensatorer er for å "glatte ut" strømmen slik at ikke røret skal blinke. Stort sett alle likerettere inneholder kondensatorer. De inneholder forsåvidt også spoler, for å transformere opp spenningen til det nivået som brukes i lysstoffrør (en del høyere enn 220 V om jeg ikke husker feil).

 

Dersom batteriet skulle tømmes, måtte det gått strøm i en krets mellom polene til batteriet, eller det måtte skjedd en kjemisk endring. Jeg kan i allefall ikke fatte eller begripe en mekanisme i lysstoffrør som kan ha denne virkningen.

Lenke til kommentar
(Quoter disse fra Bil & Motor vedr. problem med et bilbatteri) Jeg har aldri hørt om dette tidligere, men ble veldig nyskjerrig. Hva er det inne i kondensatorer? Noen teknisk sakkyndige som kan forklare virkningsmekanismen som gjør seg gjeldene her?
hvis bilen din står i garasje som er kontinuerlig opplyst av lysstoffrør kan dette tenkes å være årsaken til at batteriet tappes. ikke spør om hvorfor, men jeg har oplevet og lest om at det ER tilfelle at lysstoffrør kan tappe et bilbatteri.

Kondensatorene i disse lampene tapper batterier i løpet av et par dager, samme om de er av eller på... (vet ikke om det trekker mer når de er på/av..)

 

Har hatt dette problemet selv, å skjønte ikke noen ting før faren til en kamerat fortalte det... (elektrikker)

8050227[/snapback]

Om ikke dette er bullshit så vet ikke jeg.... :)

 

En kondensator er litt som et oppladbart batteri i den forstand at det er en dings som holder på elektrisk ladning. En kondensator har ikke mulighet til å magisk trekke energi ut av bilbatteri som tilfeldigvis befinner seg i nærheten. :ph34r:

Lenke til kommentar

En annen ting er at et slikt fenomen burde vært common knowledge i og med at det dreier seg om et så utbredt felt som bilhold. Eneste innsigelse herom og til støtte for myten, kunne dog vært at folk flest bruker bilen stort sett hver dag (batteriet lader seg opp under kjøring) og således aldri oppdager fenomenet.

 

Men jeg for min del heller nok også til at fenoment virker usannsynlig. ;)

Lenke til kommentar
En annen ting er at et slikt fenomen burde vært common knowledge i og med at det dreier seg om et så utbredt felt som bilhold. Eneste innsigelse herom og til støtte for myten, kunne dog vært at folk flest bruker bilen stort sett hver dag (batteriet lader seg opp under kjøring) og således aldri oppdager fenomenet.

 

Men jeg for min del heller nok også til at fenoment virker usannsynlig.  ;)

8062383[/snapback]

Bullshit fra ende til annan, ettersom kondensatorer har tilnærma uendelig resistanse (eller ESR som begrepet er kjent som) når det gjelder likespenning. Dei vil ikkje lade ut batteriet. Hadde det vore vekselspenning kunne dei dradd effekt, men garantert ikkje med likespenning.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hørte om dette for lenge siden også, når jeg var på bilauksjon. Der står bilene rolig en stund under lysstoffrør belysning. Der var det mange biler som måtte få starthjelp, for batteriene var flate.

 

Kan hende at det er en grunn til at bilene havner på auksjon men......

 

Noen som kan bekrefte dette fenomenet ennå?

Lenke til kommentar
Hørte om dette for lenge siden også, når jeg var på bilauksjon. Der står bilene rolig en stund under lysstoffrør belysning. Der var det mange biler som måtte få starthjelp, for batteriene var flate.

 

Kan hende at det er en grunn til at bilene havner på auksjon men......

 

Noen som kan bekrefte dette fenomenet ennå?

Det kan vel heller ha med at bilene kanskje ikke har blitt brukt så mye rett før auksjonen.

 

Jeg har lite tro på at dette er sant. Hvis det er sant, må det isåfall ha noe med elektromagnetisme og stråling å gjøre, men ser ingen måte høyfrekvent støy fra lysstoffrør kan tappe et batteri på. Så det er nok bare bull!

Lenke til kommentar

Jeg har følgende teori:

Lysstoffrøret produserer noe ultrafiolett lys som ioniserer lufta og gjør dermed luften rundt batteripolene "ledende".

 

Hvorvidt dette kan merkes i praksis kommer an på luftstrømninger, panseret på bilen, lysstoffrøret, batteriet og sikkert en mangde andre faktorer.

 

Har min teori noe for seg?

Lenke til kommentar

Den har ingenting for seg om du ikke tester den.

Enhver norsk fysikksal har vel utstyr som kan måle om et lysstoffrør i taket forårsaker nok ionisering til at luften blir ledende. Sett opp 2 elektroder et par cm fra hverandre slik at de ikke berører hverandre. Koble den ene til minus-polen på en 12V-kilde, og koble den andre via et galvanometer til pluss-polen.

 

Hvis galvanometeret gir utslag, så går det en strøm gjennom luften.

Hvis ikke, så går det i hvert fall ikke en kraftig nok strøm til at instrumentet gir utslag, og da er det sannsynligvis ikke en effekt som vil gi merkbar utladning av bilbatterier heller.

 

Jeg tror nok hovedårsaken til utladning av bilbatterier er å finne inni batteriene ...

edit: Tett etterfulgt av ødelagte ladeaggregater (alternator & laderegulator),

og med alltid-på strømforbrukere på en god tredjeplass.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Normal krypstrøm på en bil er fra noen få milliampere til noen titalls milliampere avhengig av bilen og hvis batteriet er i god stand så kan det holde på nok strøm et par måneder med det på sommeren. At det går mer strøm enn det i lufta mellom batteripolene er veldig usannsynlig. Når lufta er nok ionisert til at det lett kan gå strøm der så snakker vi betydelig høyere spenninger enn 12V. I tillegg er det svært få biler hvor lysstoffrørenes lys faktisk lyser opp selve batteriet når panseret er lukket.

 

Da er det mye mer sannsynlig at strøm går rett fra pluss til jord pga fukt rundt tilkoblinger på dynamo, batteri, starter osv... Men det har ikke noe med belysningen å gjøre.

 

Det er rett og slett feil på bilene hvis batteriet tapper seg over et par dager, det har neppe noe med lysa i garasjen å gjøre.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar
Jeg har følgende teori:

Lysstoffrøret produserer noe ultrafiolett lys som ioniserer lufta og gjør dermed luften rundt batteripolene "ledende".

 

Hvorvidt dette kan merkes i praksis kommer an på luftstrømninger, panseret på bilen, lysstoffrøret, batteriet og sikkert en mangde andre faktorer.

 

Har min teori noe for seg?

 

 

Nå har vel de fleste biler en inrettning kalt "panser", gjerne plassert over batteriet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...