Gå til innhold

Raidproblemer med MSI 845E MAX2 BLR

Anbefalte innlegg

Hei! Er litt usikker på om dette er rette stedet for denne tråden, men vi prøver.

Har et HK som nevnt ovenfor, bygget inn i kabinett med 2x120Giga WD SE disker satt opp som mastere begge to + diverse annet.

Prøver å få opprettet et array på raidoppsettet, men maskinen finner ikke diskene....??

Ved oppstart trykker jeg ctrl+F og da skulle jeg kunne sette opp array.

Men..... ingen disker blir funnet.

Det hører med til historien at jeg først hadde glemt å sette diskene som mastere, og de stod da som Cable select, hvoretter de ble funnet og var da definert av maskinen som "slave" begge to.... Jeg konfigurerte imidlertid ingenting da. bare exit'et oppsettet og satte diskene til mastere.

Nå er diske imidlertid borte...... ???!!!???

HVa kan dette skyldes??

På forhånd takk!

Mvh

Wikingen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Du sier lite om hvilket OS du har, men er det Win2000 eller WXP, så må du, når du installerer OS'et ditt, trykke F6 når du får beskjed om det nede på statuslinjen for OS- installeringen din. Dette fordi at når du trykker F6, så vil OS'et spørre deg etter disketten som inneholder Raid- driverne som du sikkert fikk med i MSI- pakken din.

Harddiskene vil ikke gjenkjennes før du gjør dette.

Lenke til kommentar
Quote:

Rayline TWB skrev (2002-12-08 17:18):

Promise kontrolleren er ikke noe vanskeligere den enn andre. Jeg har et MSI 845 Ultra ARU- kort (nesten det samme som han fyren her), og diskene er ikke problemet hverken i BIOS eller andre steder - han må bare trykke F6 først, så faller alt på plass.....

Jepp når du setter opp windows gjør du det, Men det nytter ikke om ikke bios'en finner diskene hans. Det er driveren til promise du tenker på og har ingenting med at ikke diskene blir oppdaget i bios.
Lenke til kommentar
Quote:

Rayline TWB skrev (2002-12-08 17:40):

Diskene hans blir ikke oppdaga i BIOS før han får på plass F6- driverne.

Det samme skjedde meg også - da får man meldingen som han nevnte innledningsvis....

Ok og det er du 100% sikker på. Det er windows som skal bruke driveren, Hvor ville du bios'en skal lagre driveren henne? Har promise kontroller selv og eg måtte gjøre det om eg skal installere windows når diskene er kobblet til raid kontrolleren. Men bios'en min finner diskene mine uten driveren.
Lenke til kommentar

Han har brukt Ctrl+F når han skulle sjekke og konfigurere arrayene sine, problemet er at hvis du bruker Ctrl+F uten at du har brukt F6 og lagt inn Promise- driveren, så vil ikke Promise Fast Track Utility (som følger med pakken) kunne se noen disker i det hele tatt, og derfor får han også den feilmeldingen. Så lenge man i BIOS har sjekket "Autodetection" for harddiskene, som er default value i BIOS, så er ikke dette et problem.

Lenke til kommentar

har nesten samme HK selv, se sig. har også wd disker, jeg måtte ta av jumperne på begge diskene før jeg fikk det til å fungerer. prøv dette... hadde også et MSI ultra ARU som jeg måtte gjøre dette på før (det var de samme diskene)

Lenke til kommentar

Takker og bukker for mye nyttig info her... vet ikke hva jeg skulle gjort uten forumet her... :smile:

"Tokov"... Satte du jumperne tilbake etterpå??? Isåfall, i hvilken posisjon???

Ser ut som om det er noe "ball" med Win XP-cd'en min også.... var bare det som manglet.... Får visst sette kursen for Komplett i morgen...

Men.. må prøve jumpere først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...