Wikingen Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Hei! Er litt usikker på om dette er rette stedet for denne tråden, men vi prøver. Har et HK som nevnt ovenfor, bygget inn i kabinett med 2x120Giga WD SE disker satt opp som mastere begge to + diverse annet. Prøver å få opprettet et array på raidoppsettet, men maskinen finner ikke diskene....?? Ved oppstart trykker jeg ctrl+F og da skulle jeg kunne sette opp array. Men..... ingen disker blir funnet. Det hører med til historien at jeg først hadde glemt å sette diskene som mastere, og de stod da som Cable select, hvoretter de ble funnet og var da definert av maskinen som "slave" begge to.... Jeg konfigurerte imidlertid ingenting da. bare exit'et oppsettet og satte diskene til mastere. Nå er diske imidlertid borte...... ???!!!??? HVa kan dette skyldes?? På forhånd takk! Mvh Wikingen Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Hei Du sier lite om hvilket OS du har, men er det Win2000 eller WXP, så må du, når du installerer OS'et ditt, trykke F6 når du får beskjed om det nede på statuslinjen for OS- installeringen din. Dette fordi at når du trykker F6, så vil OS'et spørre deg etter disketten som inneholder Raid- driverne som du sikkert fikk med i MSI- pakken din. Harddiskene vil ikke gjenkjennes før du gjør dette. Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 8. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2002 Jeg bruker XP Pro Norsk, og gjør et nytt forsøk. Takker foreløpig :smile: Mvh Wikingen Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Quote: Wikingen skrev (2002-12-08 16:42):Jeg bruker XP Pro Norsk, og gjør et nytt forsøk.Takker foreløpig :smile: Finner bios'en diskene dine, Eg vet at promise kontrolleren kan være vanskelig å sette opp. Sett diskene til cabel selekt ikke master? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Promise kontrolleren er ikke noe vanskeligere den enn andre. Jeg har et MSI 845 Ultra ARU- kort (nesten det samme som han fyren her), og diskene er ikke problemet hverken i BIOS eller andre steder - han må bare trykke F6 først, så faller alt på plass..... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Quote: Rayline TWB skrev (2002-12-08 17:18):Promise kontrolleren er ikke noe vanskeligere den enn andre. Jeg har et MSI 845 Ultra ARU- kort (nesten det samme som han fyren her), og diskene er ikke problemet hverken i BIOS eller andre steder - han må bare trykke F6 først, så faller alt på plass..... Jepp når du setter opp windows gjør du det, Men det nytter ikke om ikke bios'en finner diskene hans. Det er driveren til promise du tenker på og har ingenting med at ikke diskene blir oppdaget i bios. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Diskene hans blir ikke oppdaga i BIOS før han får på plass F6- driverne. Det samme skjedde meg også - da får man meldingen som han nevnte innledningsvis.... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Quote: Rayline TWB skrev (2002-12-08 17:40):Diskene hans blir ikke oppdaga i BIOS før han får på plass F6- driverne.Det samme skjedde meg også - da får man meldingen som han nevnte innledningsvis.... Ok og det er du 100% sikker på. Det er windows som skal bruke driveren, Hvor ville du bios'en skal lagre driveren henne? Har promise kontroller selv og eg måtte gjøre det om eg skal installere windows når diskene er kobblet til raid kontrolleren. Men bios'en min finner diskene mine uten driveren. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Han har brukt Ctrl+F når han skulle sjekke og konfigurere arrayene sine, problemet er at hvis du bruker Ctrl+F uten at du har brukt F6 og lagt inn Promise- driveren, så vil ikke Promise Fast Track Utility (som følger med pakken) kunne se noen disker i det hele tatt, og derfor får han også den feilmeldingen. Så lenge man i BIOS har sjekket "Autodetection" for harddiskene, som er default value i BIOS, så er ikke dette et problem. Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 8. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2002 Jobber intenst med saken, men får det ikke til. Jeg prøver denne F6-komboen nuuh... Wikingen Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 8. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2002 Skjønner ikke en pøkk jeg... det gikk glatt helt til jeg trykket F6... da fikk jeg beskjed om at maskinen ikke fant floppy-driven.... men.. jeg finner den jo i BIOS...?? Hva skjer??? Lenke til kommentar
tokov Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 har nesten samme HK selv, se sig. har også wd disker, jeg måtte ta av jumperne på begge diskene før jeg fikk det til å fungerer. prøv dette... hadde også et MSI ultra ARU som jeg måtte gjøre dette på før (det var de samme diskene) Lenke til kommentar
Wikingen Skrevet 8. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2002 Takker og bukker for mye nyttig info her... vet ikke hva jeg skulle gjort uten forumet her... :smile: "Tokov"... Satte du jumperne tilbake etterpå??? Isåfall, i hvilken posisjon??? Ser ut som om det er noe "ball" med Win XP-cd'en min også.... var bare det som manglet.... Får visst sette kursen for Komplett i morgen... Men.. må prøve jumpere først. Lenke til kommentar
tokov Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Jeg satte ikke jumperne tilbake nei, mener at det ikke skal være noe jumper når den står alene som master.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå