Gå til innhold

"MediaPlayer" OS ?


Anbefalte innlegg

En ITX maskin må jo være den idielle Media maskinen!

Den er jo billig, liten(på størrelse med et A4 ark og har masse utganger/innganger. Prossesor følger faktisk med!!!

 

Jeg samlet en pris oversikt hos de to "Norske" forhandlerene. Dette er en ITX maskin som er i mellomklassen:

 

 

Alternativ 1: http://www.databutikken.com/no/

 

kabinett: Procase Cubid 2688 Mini-ITX Mini-chassi 1xHD 1xSlim-CD + RaiserCard beige

pris: 1035 kr

 

Hovedkort; VIA EPIA mini-ITX C3-800Mhz+Fläkt 1PCI 2DIMM VGA TV-Ut LAN Audio ITX mATX-kompatibelt (17x17cm)

pris: 1122 kr

 

 

Alternativ 2: http://www.vaagenconsulting.com/

 

Kabinett: High Green ITX Mini Case White

pris: 670 kr

 

Hovedkort: VIA Technologies ONBOARD CPU 800mhz FAN

pris: 921 kr

 

Jeg er litt usiker på om kabinettet er helt likt, men hovedkortene er i hvertfall det!

 

En ting må man være klar over, og det er at man må benytte en "slimline" CD/DVD spiller. Man trenger strengt talt ikke CD/DVD i det hele tatt. Da Linux kan instaleres over Internett eller en form for usb enhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-08 18:20, skrev LeD:

Quote:


Den 2002-12-08 17:06, skrev allyse:

finnes det noe liknede du presenterte der for windows? Noe gratis?


 

Er ikke Linux gratis nok for deg? :smile: "Freevo" så jo rett og slett genialt ut. Fikk litt lyst til å bygge en multimedia-maskin selv.

 

LeD

 

du, han sa BRUKERVENNLIG OG SOM FUNKER

Lenke til kommentar

Finnes ikke noe OS som moren min kan bruke iallfall. Kanskje om 20 år når vi kan snakke med PC'n. Etter 17 år bak en PC har jeg funnet ut det samme som Microsoft. Kunnskap er makt. Derfor gjør de OS'ene mer og mer innviklede. Det var enklere å bruke Win95 enn WinXP og kræsjer gjør de jo alle.

Så det enkleste er vel å bruke stue DVD'n.

Lenke til kommentar

Hva med en Xbox som kjører Linux? Den koster jo bare 1495 kr hos komplett.

Xbox har 733mhz prossessor, 6gb HD, LAN, AC3, DVD men kun 64mb ram.

Med andre ord, mye for pengene.

 

Hvis man føler det nødvendig å ha en TV-tuner. Kan dette løses på 2 måter. Enten ved en USB TV-tuner eller ved å instalere ett tv kort på en server for deretter å hente lyd/bilde over nettverket (Xbox har LAN).

Lenke til kommentar

hey folkenz, jeg har lastet ned og testet Freevo.

Det er UTROLIG SJEF

MEN, det krever en del av pcèn ja.

Jeg har en 600mhz celeron med 256sdram.

Mandrake 9.0, den sliter en del med å kjøre menyen.

Den hakker litt.

 

Men det er eit program som jeg kan anbefale.

Kjører det selv nå og er utrolig lett å lære

akkurat som en tv med meny på.

Den kjører divx filmer fra hdd ++mye mer.

Den kjører fint dvd filmer (har ikke testet vcd)

 

Utrolig lett å sette opp.

Programmet bør kjørest som root, eller så må du stresse deg i halt i hel for å gi rettigheter til en del ting, (mounting, direct lyd, video, dvd + noe til)

det er smak og behag.

Lenke til kommentar

Seriøst det beste jeg har vært borti selv. Kjører selv en multimediabox (bare st00pid at jeg ikke kom på å handle micro-atx eller.no sånt).

 

Bruker WinXP da jeg også vil bruke de 1,7ghz'ene jeg har til litt andre sakr enn bare avspilling (encoding, og andre krevende prosessor).

 

Bruker noe kalt zoomplayer, og funker svært bra i kombinasjon med girder! BØR testest:

http://www.inmatrix.com/zplayer/

 

Bruker også zoomplayer som mediaplayer på workstationen min, har ufattelig heftige funksjoner, og kan konfigurerest vilt mye!

Lenke til kommentar

Quote:

Bare kjør en lett windows versjon. Om maskina er kraftig nok kan du kjøre xp. Enklere blir det ikke.

Med linux ender man jo med å sitte og fikle lenge, og f.eks windows xp kan fikses slik at den kjører mediafiler automatisk.


 

Å sette opp freevo får en idiot som meg tar vel max. en halv time. Det er jo bortkastet å bruke Windows på ei maskin som skal spille film, spør du meg. Kan heller ikke helt se hvorfor det ikke skulle gå å spille mediafiler automatisk under Linux.

 

- Judaz -

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...