Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke bootet, skjerm svart

Anbefalte innlegg

Hei,

Har i lang tid hatt problemer med min stasjonære pc, og nå vender jeg meg til dere, forhåpentligvis er det noen som har en eller annen finurlig løsning, helst utenom å gi opp da såklart :)

Kan starte med den hardwaren jeg har i maskinen, og som kan være kilden til problemet (lister ikke opp hd, cd/dvd-rom ol. da dette er koblet fra og ikke kan skape noen konflikt).:

- ABIT KN8 SLI Hovedkort

- AMD Athlon 64 X2 3800+ Prosessor

- PowerColor Radeon X850 Pro skjermkort

- 2 stk Twinmos 512Mb RAM-brikker

- 2 stk Samsung 512Mb RAM-brikker

- Hiper 580W strømforsyning

Før noen ber meg ta ut og teste med bare en RAM-brikke, kan jeg fortelle at pcen min står med kun den nødvendige hardware for å få til en boot, dvs. 1 RAM-brikke, skjermkort, prosessor og selvfølgelig hk.

Problemet startet i fjor høst en gang, og da hadde jeg et annet hk, og en annen prosessor. Dette var:

- MSI K8N Neo4 Hovedkort

- AMD Athlon 64 3500+ Prosessor

Ellers var resten av hardware den samme.

Problemet (slik det startet):

I fjor begynte pcen min fra tid til annen å miste skjermbilde når jeg startet den opp. Dette løste seg som regel med en omstart, så jeg regnet meg at det kun var bagateller. Dette skjedde støtt og stadig, men jeg fant aldri en god løsning på hva det kunne være.

Så skjedde det plutselig at skjembildet ikke kom opp i det hele tatt. Jeg prøvde til stadighet over en hel helg, og det endte med at jeg fikk tak i et annet skjermkort, som heller ikke gjorde noen forskjell. (1. Testet med annet skjermkort)

Jeg konkluderte med at det måtte være PCI-E porten på hk'et som var gåent, og bestilte pronto det nye hk'et.

Nytt Hovedkort (og forøvrig nytt kabinett, bare for å ha sagt det)

Flyttet så all hw over på det nye hk'et når det var i hus, bare for å oppdage at det ikke kom noe skjermbilde når jeg prøvde å starte opp. Trøtt og lei av å skru var jeg, så jeg bestemte meg for å ta den med på jobben neste dag for å kikke på problemet der.

Vel, på jobben skjedde jo det som måtte skje, pcen startet opp som aldri før, og alt så ut til å virke som det skulle. Testet en del restarts, og det gikk feifritt. Endelig virket det som det skulle, og rett før jeg skulle hjem for dagen kjørte jeg den ned etter en update, og fikk plutselig ikke skjermbilde når den skulle boote. (2. Testet annen skjerm og annen kabel)

Deretter fulgte noen døgn med mye skruing, og lite søvn, denne pcen skulle virke! Jeg hadde tilbake de samme symtomene som tidligere, noen ganger fikk jeg skjermbilde, andre ganger ikke.

Til slutt fikk jeg tak i en annen pc, og testet strømforsyningen fra denne, med samme resultat. (3. Testet med annen strømforsyning)

Prøvde også mitt skjermkort i den andre pcen, bare for å være sikker, og det virket selvfølgelig.

Deretter dro jeg videre til en annen kamerat, men nogenlunde samme hardware som meg. Dro ut min prosessor, og stappa inn hans prosessor. Ingen forbedringer. (4. Testet med annen prosessor) Drar ut mine RAM-brikker, og prøver hans RAM-brikke. Hehey, der bootet den gitt. (5. Testet annen RAM) Prøver så en og en av mine brikker, og får bootet på 3 av 4.

Lykkelig drar jeg hjem, bare for å oppdage at den ikke booter igjen.

Så blir prosjektet "Gjennopplivning" lagt på is. Jeg skaffer meg en laptop gjennom jobben, og klarer meg greit, men det ligger hele tiden og irriterer i bakhodet. Det at jeg har flere tusen kroner stående ubrukt på hylla er liksom ikke så artig, når man nærmest får betalt i hubbabubba og ostepop som lærling.

I romjula er det igjen stille på jobben, og jeg tar den med ned og skrur alt helt fra hverandre. Setter sammen kun det nødvendige på ei papp-plate, men får fremdeles ingen kontakt.

Mens jeg hadde av prosessoren oppdaget jeg imiddlertid at det var en mørk farge rundt en av pinnene. Men, enten så virker en prosessor, eller så virker den ikke, right? Så jeg lar det ligge, men den svarte flekken på prosessoren plager meg i drømmene om natten, og det ender til slutt med at jeg bestemmer meg for at den MÅ være ødelagt, og bestiller en ny prosessor.

Ny prosessor

Endelig! tenker jeg, og kobler opp med den nye prosessoren i hus. Men den gang ei, fremdeles mørkt på skjermen.

Tilleggsopplysninger:

- I en periode rett etter at jeg hadde sluttet å få skjermbilde, så kunne jeg høre at den detectet bios, fordi viftene endrer hastigheten. Dette har nå helt opphørt, og viftene går for fulle mugger uansett.

- Jeg får ingen lys på tastaturet når dette er stappet i under oppstart (PS2-keyboard)

- Den svarte flekken på den "gamle" prosessoren viste seg å være et rusk som lå rundt den ene pinnen, noe som resulterer i at jeg antaglig har to fullt fungerende prosessorer (og hovedkort for den del), men det hjelper meg lite når jeg ikke finne delen som er skyld i faenskapet

For å oppsummere:

1. Jeg har testet et annet skjermkort

2. Jeg har testet en annen skjerm og en annen skjermkabel

3. Jeg har testet en annen strømforsyning

4. Jeg har testet en annen prosessor (to, nå som jeg har kjøpt meg ny)

5. Jeg har testet en annen RAM-brikke (anser det som lite sannsynelig at alle mine 4 brikker har tatt kvelden på likt, og har den samme feilen?!)

6. Byttet ut hovedkortet

Så, dette blei jo reine stilen. Men jeg håper at noen kan ha en eller annen mulig løsning på mine problemer. Har lagt så mye penger i den maskinen her både før, og etter at feilen oppsto, til at jeg ønsker å gi opp nå. Så om noen ser noe jeg ikke ser, eller vet noe jeg ikke vet, så skrik ut! Jeg ser på all hjelp (det meste ihvertfall ;) ) som god hjelp. Er mulig det blir en edit på denne i morgen, for jeg orker ikke lese korrektur 5 ganger før jeg poster den. :)

Med vennlig hilsen, en noe frustrert Kristaafa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du har rett på penger for arbeidet du gjør som lærling ;)

2. Maskinen:

Kanskje det er et dobbelt problem? Dvs. at det ikke er kun RAM, skjermkort eller annet som er problemet, men flere ting. Jeg merket meg at du fikk den til å boote etter å ha skiftet rundt på RAM-brikkene.

Drar ut mine RAM-brikker, og prøver hans RAM-brikke. Hehey, der bootet den gitt. (5. Testet annen RAM) Prøver så en og en av mine brikker, og får bootet på 3 av 4.

Er det en mulighet for at du faktisk samtidig også hadde den andre feilen i orden også?

Flyttet du på noe før du testet og ikke fikk bootet hjemme?

Lenke til kommentar
1. Du har rett på penger for arbeidet du gjør som lærling ;)

2. Maskinen:

Kanskje det er et dobbelt problem? Dvs. at det ikke er kun RAM, skjermkort eller annet som er problemet, men flere ting. Jeg merket meg at du fikk den til å boote etter å ha skiftet rundt på RAM-brikkene.

Drar ut mine RAM-brikker, og prøver hans RAM-brikke. Hehey, der bootet den gitt. (5. Testet annen RAM) Prøver så en og en av mine brikker, og får bootet på 3 av 4.

Er det en mulighet for at du faktisk samtidig også hadde den andre feilen i orden også?

Flyttet du på noe før du testet og ikke fikk bootet hjemme?

8049618[/snapback]

Joda, gikk nettopp opp i lønn, så nå er det lakrisbåter ;)

Men forøvrig, flyttet ikke på noen ting. Jeg koblet kun PC'en fra og kjørte hjem. Koblet den opp igjen, og da var den svart. Kan selvfølgelig være flere feil, men at det skal være samme feil på samtlige av mine RAM-brikker klarer jeg ikke helt å svelge. Skal ta med noen nye brikker fra jobben idag, og teste. Og et skjermkort. Så får vi se da. Skjermkortet mitt har jeg jo forøvrig hatt i en annen pc, og konstantert at det virker der. Men det er verdt et forsøk.

Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor jeg ikke får kontakt med BIOS lenger. :hmm:

Lenke til kommentar
Har du ikke utskiftbar BIOS på ditt HK?

hvis du har dette kan du jo eventuelt prøve å få tak i en ny BIOS fra leverandør...

8052048[/snapback]

Har jo allerede prøvd å bytte hk, så det bør ikke være BIOSen som er problemet.

Lenke til kommentar

Herlighet slikt er ikke lett å finne ut av når du har byttet ut så og si det meste. Jeg ville anbefat deg å lever inn PC`en til en PC spesialist i nærområdet og for 200,- finner de nok årsaken fot deg. Tar vanligvis kun 5-10 min for dem å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Herlighet slikt er ikke lett å finne ut av når du har byttet ut så og si det meste. Jeg ville anbefat deg å lever inn PC`en til en PC spesialist i nærområdet og for 200,- finner de nok årsaken fot deg. Tar vanligvis kun 5-10 min for dem å finne ut av dette.

8052101[/snapback]

Blir vel fort til at jeg gjør noe sånt ja. Hvertfall forhøre meg litt om pris. Det mest irriterende er at jeg er IT-lærling, og jobber i en IT-avdeling med over 30 pers, men vi klarer alikevel ikke å finne ut hva som er galt..

Prøvde forresten et nytt skjermkort igjen idag, bare for å se om det var noen forandring, noe det selvfølgelig ikke var :(

Lenke til kommentar
Blir vel fort til at jeg gjør noe sånt ja. Hvertfall forhøre meg litt om pris. Det mest irriterende er at jeg er IT-lærling, og jobber i en IT-avdeling med over 30 pers, men vi klarer alikevel ikke å finne ut hva som er galt..

8055348[/snapback]

Hehe, kjenner til den følelsen! :blush: Men vi er da bare mennensker vi også, så vi kan jo tross alt ikke vite alt

Lenke til kommentar

Selv om det ikke fungerte å bytte skjermkort på min igår, ville jeg alikevel teste det gamle kortet mitt (igjen), så jeg tok det med på jobben idag.

Nå viser det seg at dette også ser ut til å være defekt. :(

Prøver å sende det inn til komplett på garantien, men jeg har bytta kjøler på det en gang tidligere, så det spørs vel om det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...