LindaChanett Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg er da en jente på 18 som har fått bil av faren min, jeg føler meg ikke bortsjemt da dette er en Ascona som er veteranbil om 5 år. Men hva synes dere? Jeg blir litt lei av å se jenter som nettopp har fått lappen som raser rundt i sine pappabetalte latterlige poloer. Er det ikke meninga at den første bilen skal være en gammel skraphaug? Jeg er kjempefornøyd med Asconan bare så det er sagt Heller den enn en nyere polo :!: Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Joda det er sant du har et godt poeng. Det er 6-7 poloer på skolen min... alt for mange! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Er det en Ascona B med bakhjulstrekk eller en C med framhjulstrekk? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Det virker som det blir mer og mer vanlig å ha en relativt ny bil som førstebil. Det er vel en naturlig konsekvens av at folk generelt har mer penger enn før. Dessuten koster egentlig ikke små biler som VW Polo, VW Golf, Opel Corsa osv. så veldig mye når de blir noen få år gamle. Legg til lavt forbruk, grei pris på forsikring og billige deler, så er det ganske forståelig. Det som overrasker meg er at så mange faktisk vil ha små biler; gir det ikke litt "status" å ha noe med litt størrelse på? Jeg har en 1993 Carina stasjonsvogn og synes den er ganske passe, og føler i grunnen at en litt stor 5-dørs bil, f. eks Toyota Camry, er et minimum når det gjelder størrelse. Gjerne kombinert med en motor med stort slagvolum (minst 2.0), uten at den nødvendigvis har så mange hestekrefter. Hvis jeg passer godt på Carinaen regner jeg med at jeg kan ha den i ganske mange år fremover, den har ikke engang rundet 270.000 og det er ikke mer rust på den en at det går greit å ta det til sommeren. Jeg overtok den bilen etter stemoren min, og jeg regner med at den er verdt ca. 35.000,- Jeg må si at det er veldig sjelden jeg ser ungdommer som bruker den typen biler til daglig, kanskje med unntak av endel som har Volvoer av diverse typer. Er det bare ikke "kult" nok, eller vil de ha så nye biler at de ikke har råd til noe mer enn en småbil? Det vil jeg gjerne se noen meninger om. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Det som overrasker meg er at så mange faktisk vil ha små biler; gir det ikke litt "status" å ha noe med litt størrelse på? ..... Er det bare ikke "kult" nok, eller vil de ha så nye biler at de ikke har råd til noe mer enn en småbil? Det vil jeg gjerne se noen meninger om. 8048982[/snapback] Jeg er enig med deg i at dette er et pussig fenomen. Personlig ville jeg hatt (og har) en 9-10 år gammel bil med litt størrelse, godt utstyrsnivå og grei motor enn en 4-5 år gammel liten bil ribbet for alt til samme pris. Og til trådstarter; det er ingen skam å ha en 'gammel' bil som førstebil. Det er litt sånn det skal være synes jeg Jeg har langt mer respekt for folk som starter der og jobber seg opp enn folk som *får* en relativt ny bil når de blir 18. Når det er sagt så hadde jeg selvfølgelig ikke sagt nei hvis foreldrene mine hadde gitt meg en forholdsvis ny bil når jeg tok lappen da, hehe. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Den første bilen bør være spesiell. Ny, gammel, veteran, samme det. Du blir ikke kul av pappakjøpt E46, du blir ikke kul av pappakjøpt 1-serie, du blir ikke kul av de fleste nye biler. De færreste nye biler er spesielt kule. Trygge, er de dog. For å si det slik, du får meget mer respekt av meg om du kjører en Alfa SZ, enn om du kjører en flett ny E90 3-serie. Sistnevnte som førstebil gjør meg trist. Men igjen, tryggere, mer pålitelig, mer fornuftig. Men fortsatt.. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Litt som svar til det fine innlegget til larschroe: Jeg hadde en (og har den fortsatt, bare litt ... ødelagt) Ford Escort 1,8D som førstebil, 1993-modell. Den drar ikke akkurat skinnet av pølsa, så fartsbøter er nesten urealistisk. Toppfarten er ca. 155, men det hjelper ikke når du må ha slak nedoverbakke, medvind og alle andre ting på din side. Desverre så krasjet jeg denne, og plutselig var jeg på jakt etter ny bil. Det var til slutt tre modeller jeg sto igjen med: - Toyota Camry (87-modellgenerasjonen. Vi hadde en slik en fra 87 til 2001, og rullet 240 000, uten et eneste problem) - Toyota Carina E (Sto en GLi i Kristiansund, med treinteriør, automat og cruise control til en hyggelig pris. Lav km-stand og. Desverre var selgeren alt for useriøs til at jeg turte handle med han) - Saab 9000 (Komfortabel, rommelig, pen, ja, egentlig så har den alt jeg vil ha i en bil) Jeg endte opp med en rød 9000, '94-modell 2,0 (desverre uten turbo) og er veldig fornøyd. Tror det at, om jeg hadde gått over til en Corolla, Astra, Golf el. lign. fra samme tidsrom ville jeg blitt skuffet :/ ----- Til trådstarter: Jeg har alltid hatt, og kommer alltid til å ha lyst på en Opel Kadett C. I knalloransj er de så vanvittig sexy! I tillegg har vi en '74 Opel Rekord, mørkeblå stasjonsvogn stående på gården til bestefar. Den hadde jeg tatt over som førstebil, hadde det ikke vært for at man nesten kan høre understellet ruste Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Det virker som det blir mer og mer vanlig å ha en relativt ny bil som førstebil. Det er vel en naturlig konsekvens av at folk generelt har mer penger enn før. Dessuten koster egentlig ikke små biler som VW Polo, VW Golf, Opel Corsa osv. så veldig mye når de blir noen få år gamle. Legg til lavt forbruk, grei pris på forsikring og billige deler, så er det ganske forståelig. Det som overrasker meg er at så mange faktisk vil ha små biler; gir det ikke litt "status" å ha noe med litt størrelse på? Jeg har en 1993 Carina stasjonsvogn og synes den er ganske passe, og føler i grunnen at en litt stor 5-dørs bil, f. eks Toyota Camry, er et minimum når det gjelder størrelse. Gjerne kombinert med en motor med stort slagvolum (minst 2.0), uten at den nødvendigvis har så mange hestekrefter. Hvis jeg passer godt på Carinaen regner jeg med at jeg kan ha den i ganske mange år fremover, den har ikke engang rundet 270.000 og det er ikke mer rust på den en at det går greit å ta det til sommeren. Jeg overtok den bilen etter stemoren min, og jeg regner med at den er verdt ca. 35.000,-Jeg må si at det er veldig sjelden jeg ser ungdommer som bruker den typen biler til daglig, kanskje med unntak av endel som har Volvoer av diverse typer. Er det bare ikke "kult" nok, eller vil de ha så nye biler at de ikke har råd til noe mer enn en småbil? Det vil jeg gjerne se noen meninger om. 8048982[/snapback] Enig i mye av det du sier her...men status å ha stor bil? Den har jeg ikke hørt før, faktisk. Er vel mer prisen på bilen som gir en slags status...for mange. Jeg forstår godt at flere og flere velger liten bil, spesielt når man skal ha ny bil. Du sier det jo selv...lav pris (mye bil for penga), lavt forbruk pga liten vekt, billigere forsikring, og ikke minst, mindre verditap (målt i kroner...ikke prosent), siden bilen er billig som ny. Og når det nå har kommet forslag om diffrensiert årsavgift, så trur jeg nok enda flere kommer til å kjøpe små biler. Er jo det samme som har skjedd i Danmark; der har de hatt progressive miljøavgifter på biler i noen år nå, slik at store biler er dyre, og koster mye å eie, men små biler er billige, og koster lite å eie. Derfor er det jo også blitt gunstig å importere nye småbiler fra Danmark. Men for å svare trådstarter, så er det vel mer viktig hva man selv synes om bilen. Drit i hva alle andre mener. Det viktigste er vel at man trives med bilen. For noen er komfort og kjøreegenskaper viktig, for andre er sjel og sjarm viktig. Man finner jo biler som kombinerer alle disse, men da koster de gjerne skjorta. Pantera Lenke til kommentar
LindaChanett Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Er det en Ascona B med bakhjulstrekk eller en C med framhjulstrekk? 8048906[/snapback] Ascona C med framhjulstrekk såklart =) Bilen min når en toppfart på 145 km/t da rister det så fælt at det vil være fysisk utfordrene å holde den farten særlig lenge.... (skal skifte litt hjullager og diverse til våren så kanskje jeg kan slutte å omtale bilen som "vibratoren min") +pluss at jeg må fylle blyerstatning på den Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Min Mercedes 83-modell som brukte 98 Oktan, taklet helt fint 95 Blyfri uten noe form for blyerstatter Lenke til kommentar
LindaChanett Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Asconans tidligere eier, en eldre mann, fylte vanlig blyfri da oktanbensin ikke ble "solgt" lenger, dette resulterte i ett ganske mektig motorhavari.... så jeg fyller blyertatning jeg for sikkerhets skyld Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Det sørgeligste med disse bilene er rusten, de ruster veldig mye. En 1,8 GT-motor på 115 gamp gjør den ganske frisk da, går an å finne på litt gøy med den. Hva enn du gjør, ikke gi den Jamex senkefjærer, fjærene bak siger noe enormt. En eks-kollega av meg hadde et stort forbruk på gummiklosser fra Biltema, helt til han varma og forma om noen Escort stasjonsvogn-fjærer og satte på bak. Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Førstebil skal være gammel og billig =) Lenke til kommentar
NoXify Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Min førstebil er en Toyota Corolla 1,3 3-dørs 1993. Jeg hadde igrunn mer lyst på en 1987 Toyota Camry da jeg synes disse bilene er fryktelig stilige, men da min far skulle ha et ord med i laget synes han at en 20år gammel bil ble for gammel, selv om det var Toyota. Jeg er likevel på langt nær skuffet over min første bil Den er stilig, drar greit til tross for bare 1,3 liter og ser da helt kurant ut til tross for at det kryr av slike på veiene. Flott bil kan man ha senere i livet, men som første bil er det helt supert med en litt eldre bil. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Førstebil skal være gammel og billig =) 8057554[/snapback] Hvorfor ? Jeg har tenkt litt på det jeg også, siden jeg er litt bortskjemt når jeg tenker på at jeg kjører en helt ny bil selv(kjøpes av egne penger etter 1 år). Eneste jeg kan tenke på, er at du blir flinkere med bil, siden det mest sannsynglivis er en bil som trenger litt mer stell, også er gamle biler enklere å skru på...har jeg en teori om. Selv har jeg lyst til å bytte ut min (kommende) pizzabil med en Infiniti M30. En -91 modell med 3.0 liter og V6'er under panseret. Bilen kommer sikkert til å bruke 3 ganger så mye drivstoff, men den er både utrolig sjelden og har sin sjarm. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Eneste jeg kan tenke på, er at du blir flinkere med bil, siden det mest sannsynglivis er en bil som trenger litt mer stell, også er gamle biler enklere å skru på...har jeg en teori om. 8062956[/snapback] Jeg tror at det ofte er omvendt; At man bør være flink med bil hvis man skal ha en gammel en. Jeg hører ofte komentarer som "Å, nå har det begynt å lyse i den derre bremselampa igjen asså" eller "Nå virker ikke de derre sprutegreiene på vinduet lenger for det er tomt for sånn derre spylegreier", men de bryr seg null og niks om det så lenge bilen starter og går fremover. Det virker som jenter er verst, men det er mange gutter som er sånn også. Jeg synes det er helt utrolig at folk er så fantasiløse at de ikke klarer å skjønne at det bare er å kjøre innom på en dagligvarebutikk og kjøpe en spylevæskekanne og fylle på, men det er jo kanskje ikke noen vits, for antagelig vet de uansett ikke hvordan de åpner panseret. Jeg blir ofte litt oppgitt, for vanligvis dreier det seg rett og slett om fantasiløshet. Jeg synes det er fantasiløst at veldig mange tydelig vis ikke klarer å skjønne at det bare er å løsne fire eller fem bolter for å ta av et hjul, for eksempel. En eldre bil krever i de aller fleste tilfeller mer tilsyn enn en ny en. De eldre bilene er som regel lettere å skru på, delene er billigere om mye kan kjøpes hos høggern. Et av hovedpoengene med å ha en eldre bil som førstebil er muligens det at hvis man bulker borti noe er det vanligvis ikke så farlig, for det er gjerne endel rust og småskader på bilen fra før. Da får man kanskje også noen erfaringer med "på kjøpet" som man husker til senere i livet når man har er dyrere bil. To fryktelige uvaner som jeg har sett at mange ungdommer har er at de starter opp bilen og bare spinner avgårde på full gass med iskald motor, og at de herjer fælt med girkassen, men der er vi kanskje inne på det med at de ikke har betalt så mye for bilen og ikke gidder å være så foriktige. Tror ungdommer i dag at biler går evig så lenge man sørger for å ha bensin på tanken? På 70-tallet, da faren min var i sin undgom virker det som "alle" gutta kunne passe på en bil og holde den i grei stand. Lenke til kommentar
Hagevikjen Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Kjøp det du vil ha sjølv! Hvilken bil du ender opp med er helt avhengig av va du legger i det sjøl. Har du lyst på fin og relativt ny bil er det bare å jobbe å tjene seg penger (med mindre du er bortskjemt da:P). Personlig har ikkje eg lyst til å kjøre i en gammal dritbil, da går eg heller :!: Men det er meg Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 En får veldig mange nye drittbiler, og veldig mange eldre, gode biler. Lenke til kommentar
egil88 Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 En får veldig mange nye drittbiler, og veldig mange eldre, gode biler. 8065382[/snapback] Enig, som f.eks. bilen vi har på jobb. Det er en 2001 mod. Polo uten sentrallås, uten klima, uten elektriske speil, vinduer, listen er lang. De 55 hestene går utover kjøregleden, jeg er fysisk sliten av å gire etter å ha kjørt den. Nei, jeg foretrekker min 94 Toledo 1,9 TD. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Jeg mener det var Dagbladets sportsjournalist Monn-Iversen, eller noe slikt, som hadde en spalte i Autofil noen år tilbake. Forøvrig den beste spalten i norsk bilpresse noen sinne. Etter å ha prøvekjørt en Peugot 307 SW kom han til konklusjonen at en fem år gammel Mercedes E-220 alltid ville være bedre enn det du kunne få nytt for samme pris. Det er et meget godt poeng. Forøvrig meget synd han ikke skriver i Autofil lenger, spalten var alltid det jeg sparte til slutt, det er i alle fall sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå