Anathema Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 God aften, Som den pc-glade typen jeg er har kroppen merkbart fått "lide" de siste årene. Jeg bruke å spille mye fotball, innebandy og i det hele tatt være gankse aktiv, dette fikk en bråslutt etter at jeg oppdaget pc'en og da gjerne internetts verden. Nå merker jeg at i gym timene, ved den minste anstrengelse, dvs løping i mer enn 3-4 minutter får jeg smerter spesielt på høyre side av brystet, og høyre skulder. (Sviende smerte) og jeg får veldig lett hold! I tillegg er den gernele utholdenheten min tilnærmet ubruklig. Derfor vil jeg gjerne ha tips til hva jeg skal trene / gjøre for å bli kvitt smertene ved fysiske anstrengelser, anbefales feks trening på helsestudio - SATS og lignende...? Eller er det rett og slett bare utholdenheten jeg må jobbe med for å hanskes med dette? Har også lyst til å bli litt mer muskuløs, men det får komme som andre prioritet, tror jeg.. Teknisk data om moah: Høyde 1.82m. Vekt 60 kilo. Alder 17 år. Mvh :] Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Spør noen som har peiling om den skaden, da dette er enklere å bedømme med pasienten rett foran seg. Hør med en lege, naprapat eller liknende. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Når jeg tvang meg selv til melde meg inn i Sats fikk jeg ut fingern. Du får gratis veiledning, noe jeg iallefall opplevde som vannvittig bra. Har hatt vannvittig framgang og storkoser meg. Do it! Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Skade sier du? Trodde det hadde å gjøre med kondisjonen min :| Skal melde meg inn i Sats så fort sørpa er borte, sånn at jeg kan kjøre igjen! :] Gleder meg Lenke til kommentar
Chri3tian Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Du sier du veldig lett får "hold", jeg bare lurer på om det er det samme som vi kaller "sting"? Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Det kan jeg nesten ikke svare på, fordi jeg ikke vet hva "Sting" er for noe. Kan heller ikke forklare hold noe særlig ettersom jeg ikke vet hva det kommer av, men det er jo ganske naturlig å få det er det ikke? (for folk med ræva kondisjon) Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Sting og hold forskjellige ord for samme ting, ja Personlig vil jeg anbefale deg at du begynner på et treningssenter, får deg en veiledningstime og begynner på et fullkropps program for å danne deg et brukbart treningsgrunnlag - til å begynne med. Du bør også revurdere kostholdet ditt (om du ikke allerede spiser sunt?). Spis hver tredje time, mye karbo og spesielt proteinrik mat. Ta en tur inneom stickiene på treningsforum.no for mer informasjon om dette. Good luck. Endret 2. mars 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Gode tips det der Stian89. Jeg er egentlig litt i tvil om jeg er villig til å gi opp det kostholdet jeg har nå. Selvsagt vil jeg ha en bedre kropp og i allefall bedre kondis - håper jeg oppnår endel selv om jeg ikke akuratt har verdens sunneste kosthold (Det blir fort 2 liter Cola om dagen på denne karen ;p ) Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Kosthold har faktisk _veldig_ mye og si når det gjelder trening - 2 liter cola til dagen er ikke akkurat å anbefale Hva spiser du en gjennomsnittsdag da? Få se et eksempel på kostholdet ditt Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Ok, Dagen begynner gjerne med en halv skive med Gulost eller Kaviar / eventuelt begge deler På skoledager kjøper jeg gjerne en bolle i kantina på skolen i 10 tiden (Cola) Så spiser jeg somregel en fin baguett med ost og skinke til lunsj. (Cola) Middagen består i alt mellom himmel og jord, men her er det svært ofte poteter og kjøtt involvert. (Cola) Kveldsmat tar jeg noen ganger, avhengig om jeg gidder / er sulten, somregel en joghurt eller en brødskive. Jeg er egentlig veldig små spist. Derav min lave vekt, men jeg spiser ofte litt sjokolade e.l på kvelden. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Du må nok ha en vennlig innstilling til å endre kostholdet om du har et håp om suksess ved trening. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Ok, Dagen begynner gjerne med en halv skive med Gulost eller Kaviar / eventuelt begge deler På skoledager kjøper jeg gjerne en bolle i kantina på skolen i 10 tiden (Cola) Så spiser jeg somregel en fin baguett med ost og skinke til lunsj. (Cola) Middagen består i alt mellom himmel og jord, men her er det svært ofte poteter og kjøtt involvert. (Cola) Kveldsmat tar jeg noen ganger, avhengig om jeg gidder / er sulten, somregel en joghurt eller en brødskive. Jeg er egentlig veldig små spist. Derav min lave vekt, men jeg spiser ofte litt sjokolade e.l på kvelden. 8062329[/snapback] Dette var ikke mye å skryte av nei Som Zethyr sier, må du nok være åpen til å foreta en del endringer. Sett at du er helt utrent, vil du i den første perioden merke en viss fremgang nesten uansett hva du spiser, men om du ikke legger om kostholdet rimelig kjapt, vil dette stoppe opp meget fort. Hvis du spiser mindre en du forbrenner, vil du også gå ned i vekt - og faktisk bli svakere. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Veier du 50-60kg, så prøv og spis omtrent som dette: Frokost: Havregryn 80 gram (2dl) 1 banan en liten håndfull mandler Proteinshake med 30 gram pulver 2 spiseskjeer tran Lunch: 1 kyllingfilet eller 130 gram kjøtt/fisk 80 gram (1dl tørrvare) ris eller ca 350 gram poteter en liten håndful mandler +grønnsaker Mellommåltid: 1 frukt Før trening: 20 gram proteinpulver 20 gram karbohydratpulver Etter trening: 30 gram proteinpulver 80 gram karbohydratpulver Middag: 1 kyllingfilet eller 150 gram magert kjøtt/fisk 100 gram (1,25 dl tørrvare) ris eller 400 gram poteter +grønnsaker Kveldsmat: 1 proteinshake med 30 gram pulver 1 spiseskje tran Dette gir ca: 180 gram proteiner, 55 gram fett, 330 gram karbohydrater og 2600kcal Overstående eksempel er hentet fra treningsforum.no edit: Ville ikke tatt hensyn til proteinshakes o.l. supplementer som er medregnet i spoiler teksten ovenfor (dette er noe du kan vurdere etter behov, først når du har fått kostholdet godt på plass - i alle fall er dette min mening) Endret 2. mars 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Tja det så jo ikke så hakkende gale ut, det skal jeg nok klare. Men hva med Colaen min, den må jeg nesten ha! Hvis jeg følger overnevnte eksempel så mye som mulig og prøver å gå ned til èn liter cola om dagen, ville det vært OK? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Ser forresten at det eksempelet på kosthold jeg la til sugde Personlig spiser jeg noe ala dette: Frokost: havregryn Lunsj1: 2 brødskiver, f.eks med leverpostei + div frukt Lunsj2: 2 brødskiver, f.eks med leverpostei + div frukt Lunsj3: 2 brødskiver, f.eks med leverpostei + div frukt (Lunsj 1, 2 og 3 spises på skolen, hvor jeg er fra 8 til 3. Kommer hjem halvfire... Middag: F.eks fisk (laks er godt), kylling, annet kjøtt osv / fullkornsris/fullkornspasta eller poteter e.l. Hvis det går litt lang tid mellom middag og trening, hiver jeg vanligvis også nedpå en porsjon havregryn (treke karbs). Trening... Etter trening: middag igjen, vanligvis i form av kylling (260g), et par bokser tunfisk (300g) blandet i en hel del salat, i tillegg til en del del trege karbs i form av f.eks fullkornspasta. Hvis det ikke er altfor sent på kvelden, spiser jeg gjerne et kveldsmåltid til. Det er også veldig viktig å få nok søvn, minst åtte timer pr natt (noe jeg ikke har helt under kontroll selv, jobber med saken!) edit: Når det gjelder colaen din inneholder jo den jævla mye sukker (og div andre stoffer du ikke bør ha så mye av) - det ideellet er da naturligvis å drite i cola, men hvis du absolutt må_ ha det bør dette holdes til en så minimal mengde som mulig, eventuelt kan du begynne å drikke cola-light (da også minimalt)... Men for real... Hvem trenger vel cola? Er ikke det for pingler da? edit 2: Rett etter trening (i garderoben), er det også smart å spise en banan eller to, og kanskje litt rosiner (raske karbs) - for å hente seg inn igjen. Endret 2. mars 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Prøv og drikk mindre brus! Det er ikke sånn at du må drikke brus til hvert måltid. Se om du finner andre sunnere alternativer, men ideelt sett bør du holde deg til vann/skummet melk og litt juice. Unngå cola i uka i først omgang. Spis en større frokost. Har du muligheten til å velge mellom grovt og fint brød, velg grovt, det er mye sunnere! Middag med poteter og kjøtt er bra. Spis kveldsmat også, lag gjerne litt ekstra kjøtt til middag som du kan spise til kvelds. Prøv å spis mye proteiner(kjøtt, fisk, fugl) til kvelds og ikke så mye karbohydrater(brød, kornprodukter osv) før leggetid. All trening hjelper selv om kostholdet er ræva (noe jeg vil si ditt er). Men skal du ha et større utbytte av treninga må du legge om kostholdet. Du blir ikke særlig muskuløs med det du spiser for øyeblikket. Det kan være vanskelig i begynnelsen, spes å gi avkall på brus og godteri, men klarer du det vil kroppen din ha veldig godt av det. 2 l cola om dagen er MEGET usunt! Det skal ikke mye til for å få et markant bedre kosthold. Dessuten vil det gi deg overskudd og energi til å trene og drive med andre fritidssysler. Noe du ikke vil ha med dagens kosthold. Du vil bare miste motivasjon og bli slapp etter kort tid med trening hvis du ikke får i deg mer næringsrik mat enn du gjør. Ettersom kroppen din er i den tilstanden du beskriver bør dette være motivasjon god nok for å få en sunnere livsstil edit: som Stian89 sier så er cola for pingler! og ja, dette ble litt rotete... Endret 2. mars 2007 av EB_Veyron Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Masse gode svar her! Men folkens, hva med smertene jeg får på høyre side av brystet og i høyre skulder når jeg blir sliten? Jeg kan ikke tenke meg at dette er en skade, i såfall har jeg ikke lagt merke til det. Anbefales det å oppsøke lege angående dette eller kan det gå over ettersom jeg trener? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Masse gode svar her! Men folkens, hva med smertene jeg får på høyre side av brystet og i høyre skulder når jeg blir sliten? Jeg kan ikke tenke meg at dette er en skade, i såfall har jeg ikke lagt merke til det. Anbefales det å oppsøke lege angående dette eller kan det gå over ettersom jeg trener? 8063167[/snapback] Det er det muligens delte meninger om, men personlig ville jeg bare begynt å trene (merk forsiktig i starten, lette vekter, mange reps - danne grunnlag) for å se hvordan du føler det utover det, er du heldig forsvinner smertene ganske snart. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Masse gode svar her! Men folkens, hva med smertene jeg får på høyre side av brystet og i høyre skulder når jeg blir sliten? Jeg kan ikke tenke meg at dette er en skade, i såfall har jeg ikke lagt merke til det. Anbefales det å oppsøke lege angående dette eller kan det gå over ettersom jeg trener? 8063167[/snapback] Er det farlig å spørre kvalifisert personell til å sjekke det opp? Jeg ville hvertfall spurt noen for å være på den sikre siden, fremfor å risikere å gjøre vondt verre ved å belaste det for mye før man har lagt en plan for å rette opp en eventuell skade. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 2. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2007 Farlig? Neppe. (Men det skal nevnes at jeg har litt legeskrekk ;p) Tenkte først og fremst jeg skulle høre noen meninger om det før jeg gikk så langt, mest fordi jeg tror det har å gjøre med min dårlige kondisjon. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Smerten som du opplever på høyre side kan godt skyldes sting (m.a.o du er for dårlig trent, eller at du har spist rett før trening). Lite trolig at du skulle ha en skade der, dersom du ikke er aktiv innenfor noe idrett o.l. Men jeg ser at du veier alt for lite i forhold til vekta di, du burde veie minst 70kg mener nå jeg. Så jeg anbefaler at du begynner å spise mye mer, og kutter ned på sukkeret og går opp på proteinrike varer (kylling inneholder 25% protein). Tilskudd er faktisk ikke så dumt, kjøp deg en bøtte med proteiner og en bøtte med karbohydrater fra proteinfabrikken.no, fungerer meget enkelt og greit dersom du ikke har tid til å lage mat hele tiden . Og ang. Cola, kjøp Cola Zero dersom du absolutt må ha det. Endret 2. mars 2007 av andrvas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå