Gå til innhold

jeg trenger hjelp om genertor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dårlig emnetittel.

Dårlig forklaring på hvilken type generator du er ute etter osv.

En generator er i grove trekk en ting som lar deg forandre mekanisk energi (de en roterende bevegelse) til elektrisk energi.

Når generatoren blir koblet til noe som roterer (vannturbin, motor, vindmølle sykkelhjul osv.) forandrer den den mekaniske rotasjonen om til elektrisk kraft som kan brukes til å drive lys, batteriladere osv.

I oppbygging er det forskjellig fra type til type. Først er det to hovedgrupper av generatorer, AC og DC, henholdsvis vekselstrøm og likestrøm. Der igjen finnes det forskjellige typer utfra hvordan strømmen blir produsert og ledet ut av generatoren. Fleste generatorer bruker børster og sleperinger for å lede strømmen ut fra ankeret, som roterer i et magnetfelt. Finnes også diverse børsteløse generatorer.

For mer info, les her

Lenke til kommentar

Et innlegg mangler pga rot fra min side. Det ble opprettet to identiske tråder hvor denne hadde bedre emnetittel og forklaring av spørsmålet, og jeg flyttet derfor svarene fra den dårligere tråden over hit og slettet den andre. Men som du kan se på siteringer over var Liquid Crystals post skrevet før denne trådens førstepost og den ble da satt som førstepost og tråden kom i den personens navn. Dette er første gang jeg har opplevd denne situasjonen og jeg visste ikke at det var tidsstempel på post i en tråd som bestemte trådens "eier".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...