Gå til innhold

Årsak til konflikt mellom islam og kristendom?


Anbefalte innlegg

Det finnes en haug med kristne "terroristorganisasjoner", umiddelbart så kommer jeg på Lord's Resistance Army i Uganda, National Liberation Front og Tripura i India og God's Army i Burma.

 

At det er hovedsaklig muslimer og ikke kristne som driver såkalt terror er ikke pga religionen, men pga maktforhold og sosioøkonomiske forhold. Kristne lever stort sett i rike land med sterke stater, og ofte er staten kristen eller regjert av kristne. Kristne har ingen grunn til å drive med terror, med mindre de er fullstendig bananas og driver terror mot abortklinikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At det er hovedsaklig muslimer og ikke kristne som driver såkalt terror er ikke pga religionen, men pga maktforhold og sosioøkonomiske forhold.

8239312[/snapback]

Og disse forholdene blir sterkt påvirket av religion, siden religion og politikk er dypt sammenblandet.

 

Man kan ikke skille ut kanskje den største enkeltfaktoren i det sosiale og politiske systemet og si at det som skjer ikke er på grunn av denne.

 

De politiske målene, oppfatningen av rett og urett, forholdet til vestlige samfunn, alt dette ville sansynligvis sett helt annerledes ut om man tok religion ut av bildet.

 

Kristne lever stort sett i rike land med sterke stater, og ofte er staten kristen eller regjert av kristne. Kristne har ingen grunn til å drive med terror, med mindre de er fullstendig bananas og driver terror mot abortklinikker.

8239312[/snapback]

En god del muslimske land er også rike (masse olje) og har enda sterkere stater (mindre demokrati). Men det har vært faktorer inne som har styrt den sosiale og økonomiske utviklingen i andre retninger enn i kristne og sekulære nasjoner.

 

Det er ikke veldig utenkelig at disse faktorene er et resultat av Islams sterke tilstedeværelse.

Lenke til kommentar
Det er ikke veldig utenkelig at disse faktorene er et resultat av Islams sterke tilstedeværelse.

8239380[/snapback]

Det skal jeg ikke si noe om. Jeg observerer at terror hovedsaklig blir begått i fattige land og land som står utenfor "det gode selskap" av både kristne, muslimer, ateister, hinduister og budhister, og hovedsaklig av folk som føler seg undertrykt. Utover det så er terror som oftest utført sporadisk av religiøse gærninger.

Lenke til kommentar
Kristenheten? Er det et ord i det hele tatt?

8239315[/snapback]

kristenhet ~het -a el. -en / hele k-en hele den kristne verden :!:

 

I middelalderhistorie snakker man også om den "vestlige kristenhet". Dvs Vest-Europa som hadde Paven og religionen som den største fellesfaktoren.

Lenke til kommentar
Det er ikke veldig utenkelig at disse faktorene er et resultat av Islams sterke tilstedeværelse.

8239380[/snapback]

Det skal jeg ikke si noe om. Jeg observerer at terror hovedsaklig blir begått i fattige land og land som står utenfor "det gode selskap" av både kristne, muslimer, ateister, hinduister og budhister, og hovedsaklig av folk som føler seg undertrykt. Utover det så er terror som oftest utført sporadisk av religiøse gærninger.

8239422[/snapback]

Jeg har ikke observert at det er så mange land i det hele tatt som bedriver terror.

 

Derimot har jeg observert at terror i stor grad begås av religiøse ekstreme. At det er en korrelasjon mellom islam og undertykkende regimer, at det er en korrelasjon mellom Islam og hat til vesten og USA og at det er en korrelasjon mellom stagnert sosial og økonomisk utvikling og Islam.

Lenke til kommentar
Det er ikke veldig utenkelig at disse faktorene er et resultat av Islams sterke tilstedeværelse.

8239380[/snapback]

Det skal jeg ikke si noe om. Jeg observerer at terror hovedsaklig blir begått i fattige land og land som står utenfor "det gode selskap" av både kristne, muslimer, ateister, hinduister og budhister, og hovedsaklig av folk som føler seg undertrykt. Utover det så er terror som oftest utført sporadisk av religiøse gærninger.

8239422[/snapback]

Jeg har ikke observert at det er så mange land i det hele tatt som bedriver terror.

 

Derimot har jeg observert at terror i stor grad begås av religiøse ekstreme. At det er en korrelasjon mellom islam og undertykkende regimer, at det er en korrelasjon mellom Islam og hat til vesten og USA og at det er en korrelasjon mellom stagnert sosial og økonomisk utvikling og Islam.

8239958[/snapback]

Dette blir litt høna og egget. Det er sant at fundamental religiøsitet i seg selv fører til stagnert sosial utvikling, her kan jeg ikke se at islam skiller seg ut på noen måte i forhold til kristendommen. Spørsmålet blir vel om det er islam som fører til fundamental religiøsitet og dertil stagnasjon, eller om det er sosial og økonomisk nød som fører til funamental islam. Jeg tror ikke forholdene ville vært særlig annerledes om det var kristendom og ikke Islam som stod sterkt i muslimske land.

Lenke til kommentar
Det finnes en haug med kristne "terroristorganisasjoner", umiddelbart så kommer jeg på Lord's Resistance Army i Uganda, National Liberation Front og Tripura i India og God's Army i Burma.

 

At det er hovedsaklig muslimer og ikke kristne som driver såkalt terror er ikke pga religionen, men pga maktforhold og sosioøkonomiske forhold. Kristne lever stort sett i rike land med sterke stater, og ofte er staten kristen eller regjert av kristne. Kristne har ingen grunn til å drive med terror, med mindre de er fullstendig bananas og driver terror mot abortklinikker.

8239312[/snapback]

 

I 99,99% av tilfellene av bråk på kloden vår i øyeblikket er det muslimer innblandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...