Gå til innhold

Garanti og fuktighet

Anbefalte innlegg

Vær obs på at Cannons garanti på kamera ikke holder lenger enn til første regnværsdag. Kameraene er utstyrt med fuktighetsmåler og en elektronisk logg som husker om fuktigheten noen gang har vært for høg. Hvis kamera går i stykker og du regner med å få det reparert på garantien, sjekker de først loggen. Viser den fuktighet fraskriver de seg all garanti uavhengig av hva feilen var, helt automatisk. Du må betale 500 kr for å få kameraet ditt ureparert tilbake. 100% fuktighet kan du få hvis du har kameraet ute i tåke, glemmer det i bilen over natta, eller kommer inn fra en kald dag til normal inneluft.

Jan Bording

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er vel ganske naturlig at de ikke vil reparere noen på garanti/reklamasjon hvis brukeren har utsatt kamera for miljøer det ikke er laget for.

Og selvfølgelig må du betale for å få tilbake kamera ureparert, det tar faktisk litt tid å skru det opp og undersøke det, samt at frakt koster penger.

Lenke til kommentar

Regn? så lenge du tar det for fort med ut/inn ved riktige forhold ryker garantien, akkurat som med mobiler.

Intet kamera, uansett om det er ett Cinealta fra sony til ett par millioner eller dv kamera fra elkjøp til 1000kr tåler at fukt lurer seg inn der det er elektronikk.

Lenke til kommentar

Kameraer (og annen elektronikk) tåler fukt ganske bra, så lenge apparatet er slått av og ikke koblet til noen strømkilde. I kanalen jeg jobber var det en gang en kar som filmet et billøp ute i regnet, tok med kameraet hjem og brukte føner på det. Det ble ødelagt. Han fikk beskjed om at kameraet hadde greid seg helt fint hvis han ikke hadde brukt føner på det.

Så regelen er; har du utsatt kameraet ditt for fuktighet...la det stå og lufttørke i en times tid (avhenger av graden av fukt selvfølgelig).

Ser du kondens i linsa eller gjennom viewfinderen må du slå det av øyeblikkelig og la kondensen forsvinne før ytterligere bruk.

Lenke til kommentar

Det jeg pleier å gjøre hvis jeg har vært ute i fuktighet eller i kulda og skal inn er å ta ut batteriet FØR jeg går inn.

Man kan gjerne duppe det meste av elektroniske komponenter i vann og de virker fint etterpå, men man må IKKE tilføre strøm/spenning før det er helt tørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...