treant Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Heisann, driver med et skoleprosjekt her. Mange mener at det nødvendig å spøke og vitse med det meste, også store ulykker og tragedier, fordi det kan hjelpe oss å komme gjennom sjokket og sorgen. Her trenger jeg folks meninger, synspunkter og grunner for det synspunktene deres. Diskuter! Jeg mener selv at en spøk kan lett mistforståes. Husker da farfar døde, og noen av vennene min spøkte om det - for å få meg til å trekke på smilebåndet, så prøvde jeg faktisk å smile - men jeg kjente at hele brystkassa trakk seg sammen og hjertet gjorde vondt ... ... Jeg kunne faktisk høre hjertet pumpe ... gud så lei meg jeg ble da. Så jeg synes at det ikke er så smart å spøke om tragedier, vedkommende kan jo så klart se ut som om han/hun synes det er ok - men etter det jeg opplevde så har jeg sluttet med å være morsom etter tragedier.... ... Lenke til kommentar
Graut Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Når du skriver skoleprosjektet synest jeg du bør ta med forskjellen om å spøke om andres ulykke, og sin egen. Den er faktisk stor. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Enig Graut Litt galgenhumor er vel bare sundt, så lenge det er folk i familien som sier/er med på den... De burde jo absolutt ikke være for grove heller, og helst ikke komme fra folk som er utenfor familien, eller ikke kjente den avdøde... Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Svart og respektløs humor er bare bra, bare det ikke går utover pårørende Lenke til kommentar
etjazz Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Fikk i går høre at en bekjent av meg hadde hengt seg for bare noen dager siden. Han som fortalte meg dette la forsiktig til etterpå; "jaja, han bodde i det minste ett sted med takhøyde ..." .... bedre å spøke enn å deppe over en tragedie, synes jeg. (/Les: det er ikke det samme som at du ikke skal respektere andre menneskers følelser rundt temaet) Lenke til kommentar
jesse Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Heisann, driver med et skoleprosjekt her. Mange mener at det nødvendig å spøke og vitse med det meste, også store ulykker og tragedier, fordi det kan hjelpe oss å komme gjennom sjokket og sorgen. Her trenger jeg folks meninger, synspunkter og grunner for det synspunktene deres. Diskuter! Jeg mener selv at en spøk kan lett mistforståes. Husker da farfar døde, og noen av vennene min spøkte om det - for å få meg til å trekke på smilebåndet, så prøvde jeg faktisk å smile - men jeg kjente at hele brystkassa trakk seg sammen og hjertet gjorde vondt ... ... Jeg kunne faktisk høre hjertet pumpe ... gud så lei meg jeg ble da. Så jeg synes at det ikke er så smart å spøke om tragedier, vedkommende kan jo så klart se ut som om han/hun synes det er ok - men etter det jeg opplevde så har jeg sluttet med å være morsom etter tragedier.... ... 8047991[/snapback] Det er vel ikke noe i veien for en spøk. Bare den serveres i en situasjon der den ikke sårer eller støter noen. Den bør heller ikke legge føringer på etikk. Lenke til kommentar
TheNorwegianViking Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Altså jeg er enig i at spøk kan få personer til å komme over tragedier/ulykker lettere, men man skal veie sin ord godt og tenke på hvordan man selv ville følt seg i denne situasjonen, og hvordan mans elv ville reagert.. i tillegg mener jeg at det er viktig at man kjenner personen godt, og kanskje vet om denne personen tar seg veldig lett nær av ting før spøkeriet setter i gang.. Med andre ord så bør man bruke fornuft når man spøker om slikt..!! Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 Veldig vanskelig tema. Jeg velger å ta total avstand fra å spøke med tragedier og generelle sorgrelaterte ting, såfremst jeg ikke kjenner vedkommende veldig godt. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Ja visst må vi kunne spøke om tragedier. Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Ja visst må vi kunne spøke om tragedier. 8066507[/snapback] Ville du ha vist det bildet til noen du visste har mistet noen som direkte følge av tragedien? Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Ja visst må vi kunne spøke om tragedier. 8066507[/snapback] Ville du ha vist det bildet til noen du visste har mistet noen som direkte følge av tragedien? 8066729[/snapback] Nah. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Hvis jeg eller noen jeg kjenner ikke blir påvirket av tragedien så kan jeg godt spøke med det, men dette gjelder jo ikke alle tragedier for min del. Det at en voksen kvalte barna sine mens de sov er ikke noe å spøke om for min del, men jeg spøker gjerne med Muhammed-tegningene og hull i bakken. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 3. mars 2007 Del Skrevet 3. mars 2007 Svart og respektløs humor er bare bra, bare det ikke går utover pårørende 8055788[/snapback] Enig, men det bør ringe en bjelle om folk kommer med følgende kommentarer; "lol den lille jenta ble eid da hun ble knivstukket av faren lol!" Lenke til kommentar
Hoon Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Enig, men det bør ringe en bjelle om folk kommer med følgende kommentarer;"lol den lille jenta ble eid da hun ble knivstukket av faren lol!" 8069464[/snapback] Det der er jo ikke en spøk, det der er bare og si at man synes det var moro at tragedien hendte, det er en stor forskjell på og spøke om/rundt tragedien/hendelsen og støtte opp om at tragedien fant sted., Lenke til kommentar
Herpeederpee Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Klart man kan spøke om tragedier, men det finnes en grense for hvor grovt man spøke med det. Man bør ha en god nok oppdragelse til å ikke sitte å spøke om det hvis det sitter noen pårørende og hører på. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Var det ikke i tvnorge programmet med sigurd der han sa at i gamle dager var det vanlig med fest og dans ved begravelser? Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 For å spøke om tragedier burde man kjenne publikum godt. Eksempel: For litt over ett år siden ble jeg påkjørt i sentrum. Jeg ble sendt til Universitetsykehuset i Nord-Norge med kraniebrudd. For alt jeg vet kunne jeg dødd på flekken, om ikke senere. Da jeg kom hjem og begynte på skolen igjen, fikk jeg høre at jeg hadde et kallenavn: Panser-Odin. Det skal nevnes at jeg heter Odin, for dem som ikke gidder å sjekke profilen min. Navnet hadde da to meninger: 1. Jeg er sterk, som overlevde smellen, og 2. Jeg liker meg på bilpanser. De kjente meg godt, og VISSTE at jeg kan le av alt, og de tok ikke feil. Jeg synes spøken var morsom, og kalte gjerne megselv med det. Poenget mitt er at folks toleranse for slike spøker varierer, og derfor burde man være forsiktig med slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå