hans A Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Man kan lure på om utviklingen går rett vei. Min gamle CD spiller fra 1993 (Pioneer PDS501) har bedre lyd en dagens billige DVD spillere. Det virker som kvaliteten på musikk delen på DVD spillerene ikke er prioritert. Er det noen som vet om det er forskjell på lyddelen (CD-musikk) på sony og philips? Leste siste utgave av Lyd&Bilde om test av DVD spillere, men det var bare sony som var med i testen. [ Denne Melding var redigert av: hans a på 2002-12-08 15:18 ] Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 kanskje det hjelpe å bytte kabel til. med en bedre kvalitet! Lenke til kommentar
hans A Skrevet 8. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2002 Hvis man ser på de tekniske detaljene på lyden på spillerne mine så er de som følgende: Pioneer PD-S501 CD-spiller: Frekvens : 2-20 000 Hz S/N Ratio : 104dB. Harmonic Distortion : 0.003% Billige DVD spilleren: Frekvens : 4-20 000 Hz S/N Ratio : 90dB Harmonic Distortion : 0.01% Det kan virke som de bruker dårligere audio komponenter i dagens DVD spillere en gårsdagens CD spillere. Verden går bakover..... Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Quote: Det virker som kvaliteten på musikk delen påDVD spillerene ikke er prioritert. Det stemmer nok - hvis du sammenligner en DVD-spiller til 2500 og en ren CD-spiller til samme pris vil nok CD-spilleren i 9 av 10 tilfeller oppfattes som best på lyd fra CD. Det henger vel litt sammen med HVA produsenten prioriterer å bruke penger på. Når du kommer litt opp i pris dog er mange DVD-spillere på høyde med rene CD-spillere fordi de da ofte har en separat audio-del som kun brukes ved CD-avspilling. Både forsterkeren og DVD-spilleren din behandler signalet litt annerledes hvis det kommer via digital/coax-kabelen som DVD-signalene sendes over eller om det kommer via de vanlige phono-pluggene. Prøv å bruke phono-pluggene fra DVD-spilleren istedet (når du spiller av CD'er) og se om det blir forskjell. Det kan jo rett og slett tenkes at phono-pluggene (som jo er analoge i motsetning til digitalkabelen) tilfører den 'varmen' som mange savner når det gjelder lyd fra CD (selv om signalet i prinsippet blir dårligere). [ Denne Melding var redigert av: Gabriel_X på 2002-12-08 15:56 ] Lenke til kommentar
hans A Skrevet 8. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2002 Jeg bruker bare analogutgangen på DVD spilleren og CD spilleren. Men jeg blir å bytte ut CD spilleren med en ny spiller. Og jeg lurer bare på om det er bedre å kjøpe en rein CD spiller kontra en DVD spiller. Jeg holder på å sammenligne DVD spilerne og CD spillerne til pioneer. Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 Jeg kjøpte en rimelig Pioneer DVD-350s for kort tid siden på grunn av at min gamle Denon-DVD-spiller tok kvelden. Valgte denne modellen fordi den etter sigende også skal være brukbar på audio (til prisen da...). Er godt fornøyd, men har ikke noe å sammenligne med siden jeg ikke har hatt en ren CD-spiller siden 1999. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 8. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2002 Pioneer DVD 350s har like bra lyd som DVD-454s. Du må opp i DVD-656s for å få bedre lyd. De tekniske data på DVD350 er : Total Harmonic Distortion 0,0016 % Signal-to-Noise Ratio 118 dB (S/N) Ser elkjøp selger pioneer DVD-350-s til 1995,- Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 "Ser elkjøp selger pioneer DVD-350-s til 1995,-" Husk at du gjerne må legge til 500 for å få den sonefri. Les forøvrig tester før du kjøper og prøv (om mulig) å lytte først. Husk at det er produsenten selv som oppgir de tekniske dataene så ikke se deg blind på dem - to tilsynelatende like spillere fra forskjellige produsenter (identiske spesifikasjoner) kan høres ganske forskjellig ut avhengig av signalprosesseringen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. desember 2002 Del Skrevet 8. desember 2002 En DVD spiller er laget primært for film (DVD plater) mens CD spillere primært er laget for lyd. Så lenge DVD produsenten ikke har gått inn for å lage en DVD spiller som også er god på lyd, så er det klart denne vil ha dårligere lyd enn en brukbar CD spiller. Min dyre DVD spiller (6000 kroner) har merkbart dårligere lyd enn min mellomdyre CD spiller (kostet 2000 for 3-4 år siden). Lenke til kommentar
hans A Skrevet 8. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2002 Enig. Forskjellige produsenter har forskjellig kvalitet. Men jeg har god erfaring med pioneer. Men hvis du sammenligner dagens DVD pioneer spillere med gårsdagens cd-pioneer spillere så får du en hvis peiling. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 NAD har mange gode dvd spillere til en fornuftig pris som også er meget bra på lyd, fungerer nok veldig bra som cd spiller også... Selv den billigste dvd spilleren til NAD, dvs NAD T512 (Sonefri) til 2298 kr på Hifiklubben har disse spesifikasjonene: Frequency Response CD Audio 4Hz to 20kHz Output level 2V rms Signal to noise ratio, A-weighted -100dB THD (at 0dB, 1kHz) 0.005% Wow and Flutter Quartz accuracy Channel separation CD 95dB Dynamic range 103dB Mens en billig cdspiller fra NAD har disse spesifikasjonene: THD( at 0dB, 1kHz) 0.0035% Dynamic range 98dB Linearity 0.5dB; 0 to -90dB Signal to noise ratio, A-weighted 108dB Frequency response 5Hz - 20kHz ±0.5dB Er det i heletatt mulig å høre forskjell... [ Denne Melding var redigert av: tintin77 på 2002-12-09 12:10 ] Lenke til kommentar
Bach Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 HarmanKardon DVD25 har fått skryt over alt. Og den er ille bra både på lyd og bilde. Koster da også 4500,-. Men om alternativet er to bokser er det kanskje ikke så dyrt. Edit: Siste nummer av eyefi har også en stor test av dvdspillere. [ Denne Melding var redigert av: Bach på 2002-12-09 12:40 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå