Gå til innhold

Er det mye jobb med tresnekke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har lyst på en tresnekke, men så lurer jeg på om det er fryktelig mye jobb. Jeg belager meg på å bruke en del tid på den, om det blir en, men jeg har ingen erfaring med trebåter.

Så lurer på om det da blir for mye for en "nybegynner".

Jeg kan heller ikke reparere båten selv, dersom det skulle vise seg å være råte i den, eller annet.

8047754[/snapback]

 

Nei egentlig ikke, alt kommer an på tidligere grunnarbeide.

 

En trebåt som er godt holdt fra første stund betinger ikke så mye mere arbeide enn en plastbåt, forutsetningen er da att båten har vært godt holdt.

 

Er det en klinkebygd båt og det er brukt kobberklink, så vil disse med årene gi etter ( merkes med lekkasjer mellom bordganger ) og trenger å etterklinkes, dette slipper du med galvaniserte klinkspiker.

 

En eldre uflidd båt, kanskje med råteskader ( som oftes over sjølinjen ), muligens makk i kjøl ( treverk ), motor i dårlig tilstand bør du styre unna, eventuelle reperasjoner og kostnader kan bli høye og kosen med en slik båt minimal.

 

Men hvis båten på forhånd er i god hold, er intet så fint som en trebåt, myk og behagelig i sjøen, føles ( varmere ) enn plastbåter, og kan faktisk opptre som ett smykkeskrin.

 

Har selv hatt tresjark og er levd opp med tildels trebåter, de fleste som advarer deg har selv kjøpt ( katta i sekken ), for å unngå dette bør du ta deg tid, ikke kjøpe gamle dorry,er som er plastlagt enten det er over eller under vannlinjen, få båten opp på land, prøv å kjenne med en syl, i kjøl, også stråkjøl, etter råte ( treverket gir etter virker meget mykt i værste fall kan det plukkes fra hverandre ), sjekk ror, innfestninger, er det brukt sinkanoder, sjekk rorhylse, akslingshylse- er der lekkasjer, sjekk bunn innvendig, særlig under motor for råte, er motorfestene gode? er de løse kan dette tyde på problemer, ferskvanns/sjøvannskjøling, motortype? utseende på motor, har det vært gjort vedlikehold på denne?

I lugar, er det råteskader etter kodens og fukt, hvordan er lukta, lukter det innestengt? slike lugarer bør luftes ofte, er de mye lukket er det ikke bra.

 

Sjekk så over vannlinja for råte, dette gjelder også styrhus/lugar.

 

Er styremekanismer i orden, virker motorens koblinger, går motoren fint, svart/mye røk ut eksosen tyder ikke bra.

 

I det hele kan du se mye ut fra båtens utseende.

 

Lykke til.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...