Gå til innhold

Er det mye jobb med tresnekke?


Anbefalte innlegg

Har lyst på en tresnekke, men så lurer jeg på om det er fryktelig mye jobb. Jeg belager meg på å bruke en del tid på den, om det blir en, men jeg har ingen erfaring med trebåter.

Så lurer på om det da blir for mye for en "nybegynner".

Jeg kan heller ikke reparere båten selv, dersom det skulle vise seg å være råte i den, eller annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lyst på en tresnekke, men så lurer jeg på om det er fryktelig mye jobb. Jeg belager meg på å bruke en del tid på den, om det blir en, men jeg har ingen erfaring med trebåter.

Så lurer på om det da blir for mye for en "nybegynner".

Jeg kan heller ikke reparere båten selv, dersom det skulle vise seg å være råte i den, eller annet.

8047754[/snapback]

pappa hadde en tresneke det tokk lang tid og puse den opp så pappa solgte den

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har lyst på en tresnekke, men så lurer jeg på om det er fryktelig mye jobb. Jeg belager meg på å bruke en del tid på den, om det blir en, men jeg har ingen erfaring med trebåter.

Så lurer på om det da blir for mye for en "nybegynner".

Jeg kan heller ikke reparere båten selv, dersom det skulle vise seg å være råte i den, eller annet.

8047754[/snapback]

 

Ja det er veldig mye jobb med trebåt!

Og siden du sier at du ikke kan reparer selv så, kan du jo alttids lære av noen nær deg som kan dette med å skifte bord og klinke nagler, spant, vedlikehold, osv.

 

Hvilken type tresnekke "sikler du på" ?

Lenke til kommentar
Har lyst på en tresnekke, men så lurer jeg på om det er fryktelig mye jobb.

Kjem an på kva stand den er i, kor mykje arbeid du vil legge i den, om du vil ha ein bruksbåt eller om du vil ha eit "glansbilete".

 

Er båten i relativt god stand frå før og du passer godt på den så er det ikkje noko meir arbeid enn med ein plastbåt som må rubbast, vaskast, voksast, polerast og gudane veit kva. Ein trebåt må riktignok skrapast, pussast, oljast og lakkast, men dette treng du berre gjere ein gong kvart 5.-10. år dersom du gjer det grundig. Ein plastbåt der i mot må polerast og alt det der kvart år :thumbup: .

 

Så berre kjøp deg trebåt du. Har du ein onkel som kan hjelp deg så er det jo ikkje noko problem. Er det noko du skulle lure på så er det jo berre å spørje her.

Lenke til kommentar

Det er veldig mye arbeid med tresnekker. Det oppstår hele tiden et problem som må fikses. Det kan også være problemer med å få tak i deler som blir ødelagt, og det er også kostbart. Det er et veldig vanlig problem at det begynner å lekke inn vann. Tre rotner hvis du ikke behandler det godt. Jeg ville heller hatt en plastsnekke :)

Lenke til kommentar

Vel jeg oppdager problemer med min tre snekke hele tiden. Men så er min laget før 1950 tallet. Bare motoren er fra 1956 og er uorginal. Tror faktisk min snekke er VELDIG skjelden. Desto mer vanskelig å få tak i deler. Særlig motoren.

 

Er du flink med nevene er det bare å finne litt tid.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Er da ikke så mye arbeid? Kanskje første tiden, om man har kjøpt seg et oppuss prosjekt. Men om man vedlikeholder hvert år, så er det ikke noe særlig mye mer en plastbåt. Noen strøk olje og bunnsmøring etc. må jo til, men er da ikke snakk om så mange timenes arbeid om båten blir påpast heleveien..

 

(ja, har 2 trebåter selv ;) )

Lenke til kommentar
Vel jeg oppdager problemer med min tre snekke hele tiden. Men så er min laget før 1950 tallet. Bare motoren er fra 1956 og er uorginal. Tror faktisk min snekke er VELDIG skjelden. Desto mer vanskelig å få tak i deler. Særlig motoren.

 

Er du flink med nevene er det bare å finne litt tid.

:thumbup:

8290290[/snapback]

 

Motor visa trebåt er jo 2 forskjellige debatter! Ingenting som tilsier at alle trebåter er game eller har gamle trøblete motorer.. (selv om det ofte er et faktum da! Men da er kanskje å invistere i en nyere motor på sin plass(?) ) :)

Lenke til kommentar
Vel jeg oppdager problemer med min tre snekke hele tiden. Men så er min laget før 1950 tallet. Bare motoren er fra 1956 og er uorginal. Tror faktisk min snekke er VELDIG skjelden. Desto mer vanskelig å få tak i deler. Særlig motoren.

 

Er du flink med nevene er det bare å finne litt tid.

:thumbup:

8290290[/snapback]

 

Motor visa trebåt er jo 2 forskjellige debatter! Ingenting som tilsier at alle trebåter er game eller har gamle trøblete motorer.. (selv om det ofte er et faktum da! Men da er kanskje å invistere i en nyere motor på sin plass(?) ) :)

8317933[/snapback]

 

Mitt problem er vel ikke motoren. Men skulle det være et problem med motoren, må det være hvordan man kan stoppe den. hehehe. Må dra i en liten spake og om jeg glipper den tokker bare motoren avgårde igjen.

 

PS: Er det noen som vet om en bruktforhandler av båt deler. Er så sinnsykt dyrt med deler når man pusser opp.

Lenke til kommentar

Jeg har selv vokst opp i en åpen tresnekke, det er litt jobb med den, men ikke noe serlig mer enn en glassfiberbåt, med mindre man skal pusse den opp. Jeg gikk over med varmepistol og skrape og fjernet all lakken på utsiden av båten, dette tok ca 30 timer (verdt strevet) + oljing og lakking, men dette trengs nok ikke gjøres igjen på en stund. Jeg tror den har vært pusset helt ned 3 ganger iløpet av sitt liv, den er fra 1956 og motoren er en H-5 marna fra 1955(går som en klokke) mitt råd er KJØP TREBÅT. alt kan gjøres med tre, og alt kan fikses....

Lenke til kommentar
Jeg tror den har vært pusset helt ned 3 ganger iløpet av sitt liv, den er fra 1956 og motoren er en H-5 marna fra 1955(går som en klokke) mitt råd er KJØP TREBÅT. alt kan gjøres med tre, og alt kan fikses....

8359960[/snapback]

 

Ser motoren din slik ut?? Ikke rusten ol. da. :blush:

 

Battur_21.jpg

 

PS den svarte dritten er reimen som gikk til helvete etter vinteren. Det ser penere ut nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...