prarne Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg har bredbånd fra Tele2, og vanligvis skifter vel den utgående ip'en en gang i blant? Men jeg har hatt den samme ip'en i snart 2 måneder... (www.canyouseeme.org) Er dette vanlig, eller blir jeg overvåket? og nei, har ikke betalt for fast ip... Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Dreg ut strømkabelen med et lite napp - og vips har du ny IP. Om du ikke har det kan du ringe dem og klage på stabiliteten til ruteren de leverte og at Internett ikke blir avbrytt pga IP-skifte ofte nok. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Dreg ut strømkabelen med et lite napp - og vips har du ny IP. Om du ikke har det kan du ringe dem og klage på stabiliteten til ruteren de leverte og at Internett ikke blir avbrytt pga IP-skifte ofte nok. 8047781[/snapback] Det du sier stemmer ikke helt. Han må nok ha strømmen ute en god stund (1 døgn eller mer (avhengig av leasetiden)) for at han skal få ny IP. Tele2 bruker DHCP. Det er ikke lik Telenor med at du bare kan restarte/ta strømmen på modemet så får du ny IP. Dette er veldig praktisk, siden ved "korte" strømbrudd mister du ikke IP'en din. Endret 28. februar 2007 av Glenn Lenke til kommentar
praut86 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Er mulig å få "tilsendt"ny ip-adresse fra DHCP-serveren til tele2, ved skifte av mac-adressen til nettverkskortet. Det finnes programvare for å få til dette. Det er ikke 'unormalt' at man har samme ip-adresse i flere mnd'er t.d Ventelo Bluecom har samma greia.. Endret 28. februar 2007 av praut86 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Er ikke unormalt nei. For lenge siden hadde vi chello bredbånd i et kollektiv der vi bodde. Fikk bare ny ip når vi skrudde av modemet og dro hjem til jul. Minner meg også om da vi hadde sdsl fra catch etter at vi byttet hus. Der fikk vi tilbud om fast ip til litt ekstra i måneden. Noe vi fant ut vi ikke trengte. Og i hvertfall ikke da vi endelig kom på nett. Dynamisk ip hos dem fungerte slik: Vi fikk et brev hvor det stod hvilken ip vi hadde fått tildelt. Om vi betalte for fast ip ville vi bli garantert denne ip'en, men om vi ikke betalte for fast ip kunne vi risikere at de ringte og sa at vi måtte skifte ip, noe som selfølgelig aldri skjedde, så vi hadde samme ip i over 2 år. Lenke til kommentar
prarne Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 OK - så da kan jeg legge vekk paranoia'n... Veldig kjekt å ha samme ip hele tiden hvis jeg skal bruke remote desktop e.l.... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Veldig kjekt å ha samme ip hele tiden hvis jeg skal bruke remote desktop e.l.... 8051449[/snapback] Et fint alternativ er dyndns. Det funker slik at du får et subdomene på et av deres domener knyttet opp mot deres server. Selv må du kjøre et lite program som automatisk oppdatterer deres server når du har skiftet ip slik at ditt subdomene alltid peker til din maskin. Det beste av alt er at det er gratis. (De ha andre tjenester du må betale for) Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 http://no-ip.org har samme greia. Gratis domenenavn som peker til din ipadresse. Benytter det til mine hjemmeservere. Fungerer fint det. Ørjan... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Da vi hadde chello (det begynner å bli en del år siden nå da) så testet vi både dyndns og no-ip. Valget falt på dyndns, men jeg husker ikke hvorfor. Lenke til kommentar
Seven1979 Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg bruker selv no-ip og er kjempe fornøyd. Vet ikke hvordan det er med dyndns, men programmet som kjøres sammen med no-ip oppdaterer heletiden ip-adressen mot konto'en på no-ip. Annbefaler no-ip på det sterkeste Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Nå husker jeg hvorfor: dyndns støtter 58 ulike software klienter fordelt på alle mulige os i tillegg til deres egen, samt støtte for en haug med hardware. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå