Gå til innhold

V.g elever i Hordaland får "gratis" bærbar pc


Dimanche

Anbefalte innlegg

Men jeg går selv Vg1 og de tre første ukene så var det veldig få som tok notater i timen, men nå som alle har PC-en så blir omtrent alt som blir sagt skrevet ned, grunnet at det er lettere og raskere å ta notater på en pc.

9524270[/snapback]

 

Der har du et godt eksempel på god bruk av datamaskin. Men kan du si meg hvor mangen som har MSN liggende nede i hjørnet og skriver vel så mye på den, og-eller-andre ting.

 

MEN hadde læreren tilgang til å stenge nettet ved enkle tastetrykk, så hadde alle vert opptatt med det di skal.

 

I media, valgkamp, og lignande. Så er det bare snakk om positive sider med bærbar, ikke negative

Endret av Rartnamn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste har nok MSN liggende nede i hjørnet, det kan jeg ikke nekte for. Men det er ofte de som ikke er interesert i å lære som skriver masse her, og som sagt, "man må ta ansvar for egen læring". I min klasse så er det folk som fullstendig spammer ned MSN i timen (de som driter oppi skolen) og de som kanskje snakker med en person innimellom (de som vil lære).

 

Men selv om man snakker med en person eller to så får man ofte med seg det som læreren sier.

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare hvordan fingeravtrykk-leseren installeres?

 

Installerte HP Protect Tools og noe greier, men når jeg trykker på Protect Tools ikonet nede i høyre hjørnet kommer det bare opp en dialog uten en eneste instilling? Er det ingen instillinger?

 

Kom på at jeg glemte å legge fingen på leseren før jeg avvinstallerte protect tools - er det slik at ingenting skjer før du legger fingeren på leseren - da vil den automatisk åpne en dialog eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Men selv om man snakker med en person eller to så får man ofte med seg det som læreren sier.

 

Helt sant det du sier. Men det kan fort bli litt for mye. Selv om man har ansvar for egen læring, så har læreren ansvar for å lære bort og. Å undervise når folk er opptatt med andre ting er ikke kjekkeste en lærer vet. Sant skal sies at jeg har fått mine anmerkninger for bruk av MSN når gikk på skole for noen år siden :p

Lenke til kommentar

Leser en gjennom alle innleggene her skal en ikke tro at de fleste føler noe som helst ansvar for egen læring. Får mest inntrykk at de fleste er mest opptatt av å få maskinen til å funke med ting som ikke har med skole å gjøre.

 

Hvis du prøver å få noen til å høre på deg, prøver å si dem noe du synes det er viktig at de hører - ville du da like at de pratet med andre samtidig, at du ikke fikk blikk kontakt? Slik blir det å være lærer hvis elevene skal sitte med MSN og prate i timene...

 

Vis ansvar, vær voksen, bruk maskinene som det verktøyet det skal være.

Ang. oppdatert progtamvare: Lærer du Office 2003 eller lignende da er overgangen til nyere versjoner aldri noe problem. Men i det store og hele bør skolens programvare ligge så nært som mulig det elever møter ute i samfunnet - versjoner er ikke noe problem.

 

Og alle lærere er ikke "helt utafor" når det gjelder data... er med på å utdanne flere av dem hvert år i videreutdanning, det er entusiaster det!

Lenke til kommentar
Elever bruker alt for mye tid på maskinen, og andre ting som til dømes: CS, WOW, Musikk, msn, facebook, nettby, blink. Etc.

9523154[/snapback]

Dette kan man jo lett løse:

- fjern msn fra maskinen

- ikke gi elever tilgang til å installere egne program

- sperr nettsider med sosiale nettverk fra skolens nettverk (man vil fortsatt ha tilgang til dem hjemmefra, men dette er naturligvis ganske uproblematisk...)

 

det er jo deres problem at de ikke klarer å følge med, man har ansvar for egen læring.

9524270[/snapback]

Men da synes du det er en god ide å gi dem noe som gjør det enda vanskeligere for dem å følge med?

 

grunnet at det er lettere og raskere å ta notater på en pc.

9524270[/snapback]

Dette sier jeg meg sterkt uenig i... mye enklere, raskere og mer oversiktlig å ta papirnotater :) I forelesningene på høgskolen er det omtrent ingen som bruker noe annet enn penn og papir til å ta notater, til tross for at veldig mange har bærbar pc og det ikke finnes noen regler mot å bruke dette (flertallet av de få som bruker pc til å ta notater gjør som oftest noe helt annet enn å følge med på forelesningene).

 

Ikke misforstå meg, det har mange positive sider å bruke pc i undervisningen - men det bør gjennomføres i litt mer kontrollerte former enn det jeg ser er tilfelle akkurat nå...

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Elever bruker alt for mye tid på maskinen, og andre ting som til dømes: CS, WOW, Musikk, msn, facebook, nettby, blink. Etc.

9523154[/snapback]

Dette kan man jo lett løse:

- fjern msn fra maskinen

www.ebuddy.com

- ikke gi elever tilgang til å installere egne program

Ferdiginstallert og cracket, overført via minnepenn/ekstern HD.

- sperr nettsider med sosiale nettverk fra skolens nettverk (man vil fortsatt ha tilgang til dem hjemmefra, men dette er naturligvis ganske uproblematisk...)

www.proxy.org

 

det er jo deres problem at de ikke klarer å følge med, man har ansvar for egen læring.

9524270[/snapback]

Men da synes du det er en god ide å gi dem noe som gjør det enda vanskeligere for dem å følge med?

 

Vel, du må jo ikke totalt glemme at det også gjør det mye lettere for oss å følge med. Jepp, jeg kan lett innrømme at jeg har brukt PC-en til spill på skolen, i timen, at jeg har sittet på facebook i en gørrkjedelig mattetime og lest forum når jeg egentlig skulle jobbet med naturfag.

 

Men, når jeg faktisk jobber, da jobber jeg, og laptopen hjelper. Håndskriften min er ille som få, men jeg skriver ganske fort på PC. Dermed blir oppgaver levert inn 10 ganger så kjapt, jeg trenger jo ikke føre inn engang.

 

Slipper alt trøbbel med oppgaver som forsvinner, leverer på It'sLearning og der ligger den. Nå kan ikke lærern rote bort oppgaven og anklage meg for det seinere.

 

Jepp, det er mange negative sider ved PC-tilbudet, men ikke glem de positive. Av og til mistenker jeg de som bare sipper over hvor dårlig påvirkning PC-en har på ungdom for å være misunnelige for at de ikke hadde det samme tilbudet da de gikk på skolen.

 

Ansvar for egen læring gjelder jo like mye uansett. Når jeg er skikkelig sliten og absolutt ikke klarer å jobbe i en time, så surfer jeg på nettet istedet for å legge overkroppen flat over pulten med genseren som hodepute.

 

grunnet at det er lettere og raskere å ta notater på en pc.

9524270[/snapback]

Dette sier jeg meg sterkt uenig i... mye enklere, raskere og mer oversiktlig å ta papirnotater :) I forelesningene på høgskolen er det omtrent ingen som bruker noe annet enn penn og papir til å ta notater, til tross for at veldig mange har bærbar pc og det ikke finnes noen regler mot å bruke dette (flertallet av de få som bruker pc til å ta notater gjør som oftest noe helt annet enn å følge med på forelesningene).

 

Det ville jeg nå nesten kalle dumt, jeg ville aldri vurdert å ta papirnotater når jeg har PC-en tilgjengelig. På den tiden jeg brukte på å komme hit, ville jeg ha klart å skrive frem til "dumt" for hånd. Jeg har også rettet fem skrivefeil hittil, som gikk fort takket være PC-en. Denne teksten kan jeg teoretisk sett levere rett til læreren som en oppgave, imens den håndskrevne måtte jeg gått igjennom, sjekket manuelt for skrivefeil og rettet alle feil for hånd med blanko eller ved å skrive alt pent om igjen.

 

Pluss at en sliten skrivehånd i min mening er mye værre en musearm (som jeg aldri har fått).

Lenke til kommentar

Så lenge elevene bare har en begrenset brukerkonto (ikke adminkonto slik det er blitt alt for lett å skaffe seg) kan alt du nevner der blokkeres.

 

Det ville jeg nå nesten kalle dumt

9524688[/snapback]

 

Da får du bare leve med at 95% (eller flere) av studenter i høyere utdanning er dumme :p Du kommer nok på andre tanker du også, hvis du begynner med høyere utdanning en gang i tiden.

 

Jeg syns det er mye enklere når det gjelder notater på pc. Da vet du hvor du har de, istedenfor en slik blokk jeg har nå. Blir bare surr.

9524643[/snapback]

 

Det forutsetter at du har ett fornuftig og oversiktlig system for å lagre notatene på PC-en, slik at du ikke sitter og leser til eksamen og må gå gjennom 100 wordfiler for å lete opp akkurat det temaet...

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Så lenge elevene bare har en begrenset brukerkonto (ikke adminkonto slik det er blitt alt for lett å skaffe seg) kan alt du nevner der blokkeres.

Nja, "it-loftet" på skolen er ganske aktive "blokkere" av diverse, og alt utenom eBuddy funker der (kan bruke msn2go.com istedet).

 

Det ville jeg nå nesten kalle dumt

9524688[/snapback]

 

Da får du bare leve med at 95% (eller flere) av studenter i høyere utdanning er dumme :p Du kommer nok på andre tanker du også, hvis du begynner med høyere utdanning en gang i tiden.

 

Satser på at den *hvis* delen ikke var en sarkastisk kommentar til min "skole-intelligens", gikk ut av ungdomsskolen med 4.7 i snitt med en 6-er, 4.5 i snitt i VG1. Høyere utdanning skal jeg nok inn i ja, 95% satser jeg på er bullshit ellers ligger Norge relativt dårlig ann når det gjelder teknologisk utvikling, isåfall kommer jeg til å bli en stolt tillhører av de 5% som behersker data.

 

Sorry for dobbel-post, var lettere mht quotes.

Lenke til kommentar
95% satser jeg på er bullshit ellers ligger Norge relativt dårlig ann når det gjelder teknologisk utvikling, isåfall kommer jeg til å bli en stolt tillhører av de 5% som behersker data.

9524766[/snapback]

 

I min klasse på program for elektro- og datateknikk er vi 80 elever. I noen forelesninger er det inntil 3 personer som i det hele tatt har en maskin foran seg, gud vet hva de bruker den til, i andre er det ingen. I den grad denne klassen (som studerer til å bli elektroingeniører, det vil si de som designer innmaten i datamaskinene) er representativt, kan du jo selv regne på prosentene... men du står altså fast på at elektroingeniør-studenter er dumme?

Lenke til kommentar

Å stå fast ved noe jeg aldri har påstått ville nå være .. spesielt. Det jeg sa, var at det var dumt. Ikke at de var dumme.

 

Spesielt en klasse med elektroingeniører, er ikke så veldig inni alle disse utdanningene enda, siden det er ihvertfall et år til jeg trenger å bekymre meg med det, men de skal vel ha en del med PC å gjøre. Isåfall ville ihvertfall jeg kalle det bekymringsverdig at omtrent alle finner det for fornuftig å skrive for hånd der PC etter min mening er et mye bedre alternativ (og fremtidsrettet?).

 

Klokka er nå halv 1 og en ting jeg veit er mer negativt enn PC-loking i timen er soving i timen så jeg tror jeg bør få meg litt søvn.

Lenke til kommentar

Hele det første halvåret prøvde jeg å ta notater med pc. Skrev og skrev, og har ett ganske omfattende system for å arkivere notatene etter emne og innhold, men jeg klarte ikke å henge med. Har du prøvd å tegne opp ett koblingsskjema til en elektrisk krets i Word? Eller hva med ett diagram som viser organisasjonsstruktruen i ett stort firma? Eller til dels kompliserte matematiske formler og utregninger?

 

Av de sju fagene jeg hadde på førsteåret var det kun ett av dem der det var hensiktsmessig å bruke pc til å ta notater. Dette var jus, for der var det ingen figurer, skjemaer eller spesielle symboler utover paragraf-tegnet, så her var det rimelig grei skuring å henge med på tastaturet. I alle andre fag klarte jeg rett og slett ikke å henge med, og uten at jeg kan dokumentere det noe videre tør jeg påstå at jeg er ganske dreven med tastaturet. Men det hender at notatene bør inneholde mye annet enn det man kan trykke frem på tastaturet.

 

ps. du (eller noen andre) nevner at pc er en stor fordel til innleveringsoppgaver, det har jeg heller aldri nektet på. Dette er en av områdene der bruk av pc er fornuftig og hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Elever bruker alt for mye tid på maskinen, og andre ting som til dømes: CS, WOW, Musikk, msn, facebook, nettby, blink. Etc.

9523154[/snapback]

Dette kan man jo lett løse:

- fjern msn fra maskinen

www.ebuddy.com

- ikke gi elever tilgang til å installere egne program

Ferdiginstallert og cracket, overført via minnepenn/ekstern HD.

- sperr nettsider med sosiale nettverk fra skolens nettverk (man vil fortsatt ha tilgang til dem hjemmefra, men dette er naturligvis ganske uproblematisk...)

www.proxy.org

 

det er jo deres problem at de ikke klarer å følge med, man har ansvar for egen læring.

9524270[/snapback]

Men da synes du det er en god ide å gi dem noe som gjør det enda vanskeligere for dem å følge med?

 

Proxy.org og ebuddy er sperret på min skole i firewall. dessverre har elevene adminrettigheter på maskinen så de kan installere hva de vil.

 

Men de har ansvar for egen læring, så det får bli deres problem hva de holder på med i timene.

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
Noen som kan forklare hvordan fingeravtrykk-leseren installeres?

 

Installerte HP Protect Tools og noe greier, men når jeg trykker på Protect Tools ikonet nede i høyre hjørnet kommer det bare opp en dialog uten en eneste instilling? Er det ingen instillinger?

 

Kom på at jeg glemte å legge fingen på leseren før jeg avvinstallerte protect tools - er det slik at ingenting skjer før du legger fingeren på leseren - da vil den automatisk åpne en dialog eller noe slikt?

9524418[/snapback]

 

Tenkte jeg skulle svare på innlegget ditt, siden ingen andre gjorde det :)

 

Du må laste ned Credential Manager i tilleg til ProtectTools (tror jeg).

 

Her er i hvertfall en link til hvor du kan laste ned Credential Manager:

 

Credential manager

 

Håper dette funker! :)

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle svare på innlegget ditt, siden ingen andre gjorde det  :)

 

Du må laste ned Credential Manager i tilleg til ProtectTools (tror jeg).

 

Her er i hvertfall en link til hvor du kan laste ned Credential Manager:

 

Credential manager

 

Håper dette funker!  :)

9526979[/snapback]

Takk for svar! Det var akkurat disse to programmene jeg husker jeg installerte - men ingenting "skjedde" liksom. Eneste som skjedde var at det kom et nytt ikon nede i hjørnet, men der var det ingen instillinger eller noe. Det var heller ingenting nyttig i start-menyen (annet enn en snarvei til det programmet som havnet nede i hjørnet).

 

Mulig jeg ikke har installert riktig versjon eller noe slikt? Skal det komme et eget program som du kan stille inn leseren i?

Lenke til kommentar

Prøvde du å laste ned fra den linken jeg gav deg?

Hvis ikonet ditt nede på oppgavelinjen, nede i hjørnet, er et lysbrunt skjold lignende greie, så skal det jo virke.

 

Det kan jo være du har feil versjon, men jeg har mine tvil.

Prøv å avinstaller og installer på nytt :)

Endret av SoWhat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...