Dimanche Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) http://www.bt.no/lokalt/article342998.ece * Alle elever ved VG 1 vil få en bærbar pc til odel og eie mot en egenandel på 1000 kroner. * Ordningen gjelder for alle elever som skal begynne på VG 1 høsten 2007 og 2008. * Hordaland fylkeskommune setter av 50 millioner kroner til ordningen, fordelt på de to årene. Dette er jo absolutt et stort skritt i riktig retning. Det slår ikke så skjevt heller, for de som akkurat ikke fikk, får da gratis skolebøker, noe de som begynner til høsten ikke får. Fylkeskommunen sponser pcen med 5000kr. Noen som vet hva slags pceer som vil komme? Oppdatering: Fikk brev fra Hordaland Fylkeskommune. "Maskina er av merket Hewlett-Packard. Den har ein prosessor med fart på 2Ghz, eit arbeidsminne på 1GB og ein harddisk på 80GB." Ellers var det XP pro og office 2003. Det koster 1000kr å bruke pcen de tre skoleårene, og deretter 500kr etter tre år for å eie den selv. Slenger denne inn i første post. Ny oppdatering 15.8.07: Dette skal visstnok være den aktuelle modellen: Hentet fra en annen post: Må nok avkrefte noe av det overnevnte, for gjett hva jeg fant da jeg rotet rundt litt! Link til specs ++ Altså: "PC’ene blir levert i sekk m/hfk-logo til skolene Med hodetelefoner Ferdig softet/tanket Med tyverimerking Kommer til skolen i ”safe-box” Skolen må melde PC’ene inn i domene slik at de får sertifikater, gruppepolicy og symantec lastet ned. Opplæringsavd. Vil sende avtale til alle skolene til bruk ved utlån av PC til elevene. Eleven betaler kr.1000,- i egenandel Elev og PC knyttes sammen via serienr på PC i avtalen. Serienr på PC knyttes til eleven i extens. Opsjon på forsikring Elevmerking av PC Image på Elev-PC’ene for høsten 2007 • Windows Xp prof med SP2 • Office 2003 Enteprise • Adobe acrobat reader siste versjon helst norsk versjon • Adobe flash player • Adobe authorware • Sun Javaklient • Brenneprogram som følger med PC’en • Windows MediaPlayer versjon 11.0 • Microsoft Power tools (kalkulator, bildeskallering, Photostory) • Zip-program innkludert I XP • Real Player • Quick time • Audacity (lydbehandling) • Google earth • Picaza (bildebehandling) • Windows defender (antispyware) norsk dersom det finnes. • Oppretting av felles administratorbruker samt passord • Hjemmeside/url ved oppstart av explorer ( Policy/retninglinjer for bruk av digitale hjelpemidler) Eleven kan endre dette siden. • Ikke windows MSN • Symantec-antivirus blir installert automatisk ved innmelding i domen." Skrivefeilene er det fylkeskommunen som står for. Dette var vel til dels gode nyheter, men jeg er litt skeptisk til deler av det. Noen synspunkter, evt mer info? Endret 15. august 2007 av Dimanche Lenke til kommentar
ventle Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 med tanke på pc'markedets stadige utvikling er det ikke sikkert pc'ene de vil gå for er ute på markedet enda... man kan jo håpe at de tenker på at pc'ene må tåle en støyt og gå for Thinkpad, man får jo Thinkpad'er helt ned i 6000 med moms til vanlige sluttbrukere nå, så med det volumet det er snakk om her og at det er offentlig sektor som handler inn burde det være mulig å få gunstige priser. Lenke til kommentar
kehax Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Jeg tipper det blir Dell. Såog si alle andre skoler har jo gått for Dell Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 vet, vg.skolen der jeg gikk investerte i ett større antall Latitude D620 to år etter jeg gikk ut, kvaliteten på dem er ikke så verst den heller. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 fylkesskommunen har sikkert fått til en kjempeavtale med en stor leverandør av pc-er, så pc-ene er mye billigere enn det de ellers vil være hvis en privatperson vil kjøpe den samme. Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Det er altså snakk om PCer som elevene eier selv, dvs tar med seg videre etter skolen er ferdig osv. Det betyr mildt sagt en del i forhold til hærverk og sånt. Ingen herper sin egen pc. Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Vi har fått laptopper på skolen der jeg går (Elvebakken VGS, Oslo). De er veldig kjekke og ha både i timene og friminuttene Tm Nations på lan er en slager i store fri Sitter helt greie 9700 skjemkort i dem så kan jo brukes til litt eldre kose spill. -Bountyhunter Lenke til kommentar
V-by Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Det er altså snakk om PCer som elevene eier selv, dvs tar med seg videre etter skolen er ferdig osv. Det betyr mildt sagt en del i forhold til hærverk og sånt. Ingen herper sin egen pc. 8054217[/snapback] På de fleste skoler (burde ivvertfall være det på alle) skriver elevene under på en kontrakt når de leier/låner en pc, der de sier at de er ansvarlige hvis de skal greie å ødelegge pc-en. Da vil ikke hærverk være noe problem, da du veit hvem som har hatt ansvaret for pc-en. Og det er faktisk mere feil på elevenes egne pc-er, enn det er på de som blir lånt ut. Er ivvertfall slik der jeg jobber. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 på skolen min fikk vi bare vite at datan skulle være så så god.. ( kravene til pc'en vi MÅTTE ha, passet kun til pc'er i 10 000,- kronersklassen. vi fikk ingen støtte til data, og måtte i tillegg kjøpe alle bøkene våre. helt nye og ekstra dyre. brukte vel kanskje 13000 på skoleutstyr dette året. neste år er vi fortalt at vi får bøker, men kommunen jeg bor i holder aldri noe som blir lovet. skolen ga oss et tilbud på 4 datamaskiner 2 dell til 6000 og 7000 2 acer til 7500 og 8000 ingen av dem var i nærheten av kravene skolen stilte. men om vi hadde blitt sponset ThinkPad maskiner hadde jeg med glede tatt i mot dem Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Emiro, var dette VGS eller høyskole/universitet? Hvis det var VGS så har dem vel ikke lov til å pålegge dere sånt tror jeg.. Bountyhunter Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Har vært i kontakt med dell ang de nye anbudene som skal ut til høsten fra de 3 fylkeskommunene som har gått sammen om ordning i 2007. Dell satser hardt på å få denne rammeavtalen og har søkt founding i europa for å få presset prisene enda mer enn tidligere. Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 1. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2007 Har vært i kontakt med dell ang de nye anbudene som skal ut til høsten fra de 3 fylkeskommunene som har gått sammen om ordning i 2007. Dell satser hardt på å få denne rammeavtalen og har søkt founding i europa for å få presset prisene enda mer enn tidligere. 8055043[/snapback] Ah, hva skulle en gjort uten folket med "innsiderkunnskap" på dette forumet. Tusen takk! Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Datamaskiner i skolen er noe som ikke burde eksistert. De fører med seg mye mer dårlig enn bra, det er min erfaring etter 11år med skole. Såklart, hadde det vært dedikerte skolemaskiner som utelukkende kunne brukes til tekstbehandling o.l., så hadde det vært greit. Lenke til kommentar
Norgesannonser Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Datamaskiner i skolen er noe som ikke burde eksistert. De fører med seg mye mer dårlig enn bra, det er min erfaring etter 11år med skole. Såklart, hadde det vært dedikerte skolemaskiner som utelukkende kunne brukes til tekstbehandling o.l., så hadde det vært greit. Kommer litt an på hva man studerer det ;-) Men klart: kunne kanskje være "forbudt" med gode skjermkort.... (For dem som kaster bort masse tid på spill når de skulle studert..) Just my 2 cents... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 på skolen min fikk vi bare vite at datan skulle være så så god.. ( kravene til pc'en vi MÅTTE ha, passet kun til pc'er i 10 000,- kronersklassen. vi fikk ingen støtte til data, og måtte i tillegg kjøpe alle bøkene våre. skolen ga oss et tilbud på 4 datamaskiner 2 dell til 6000 og 7000 2 acer til 7500 og 8000 ingen av dem var i nærheten av kravene skolen stilte. 8054333[/snapback] kan du liste opp disse kravene? Til bruk i vanlig videregående opplæring (allmennfaglig) nekter jeg å tro at det er ett reelt behov for pc'er til over 7000, kanskje litt mer hvis det er en linje der man befatter seg med 3D-rendering/videoredigering, men dette gjelder vel de færreste... Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Bountyhunter(BF:V),01/03-2007 : 18:17]Emiro, var dette VGS eller høyskole/universitet? Hvis det var VGS så har dem vel ikke lov til å pålegge dere sånt tror jeg.. Bountyhunter 8054927[/snapback] desverre er dette vgs.. er helt sjokkert over det vi har blitt pålagt jeg. ventle Postet i dag, 19:49] QUOTE(EMiRo @ 01/03-2007 : 16:58) på skolen min fikk vi bare vite at datan skulle være så så god.. ( kravene til pc'en vi MÅTTE ha, passet kun til pc'er i 10 000,- kronersklassen. vi fikk ingen støtte til data, og måtte i tillegg kjøpe alle bøkene våre. skolen ga oss et tilbud på 4 datamaskiner 2 dell til 6000 og 7000 2 acer til 7500 og 8000 ingen av dem var i nærheten av kravene skolen stilte. * kan du liste opp disse kravene? Til bruk i vanlig videregående opplæring (allmennfaglig) nekter jeg å tro at det er ett reelt behov for pc'er til over 7000, kanskje litt mer hvis det er en linje der man befatter seg med 3D-rendering/videoredigering, men dette gjelder vel de færreste... skal lete dem opp, og poste;) sånn til opplysning ble jo kravene senket etter at skola starta da, men likevell for høye krav til tekstbehandling og webbrowsing. EDIT: Vedlegg 1 Minstekrav til maskinvare for bærbare PC-er til elever: * o CPU for mobilt bruk, fortrinnsvis med to-kjerne teknologi o 4 timer batterilevetid ved normal bruk o Nettverkskort både for § fast nettverk (100/1000 Mbit ethernet) § trådløst nettverk (støtter IEEE 802.11b, IEEE 802.11g) o CD/DVD leser og brenner o 40 GB harddisk o 512 MB internminne, samt en ledig sokkel for utvidelse. o Skjerm: 15” SXGA 1400x1050 av god kvalitet mht punkttetthet, lysstyrke og kontrastforhold o Lydkort o 3 stk USB-2.0-tilkoblinger o Firewire tilkoblinger o Utgang for ekstern skjerm o Vekt mindre enn 3.0 kg o Peker-enhet skal være inkludert (plate, styrepinne eller begge deler) Det settes krav til lavt støynivå. Kjølevifte skal ikke være hørbar ved normal bruk. Vedlegg 2 Programvare som leveres pre-installert ifølge avtale: Operativsystem: Microsoft XP professional med de nyeste patcher. Kontorstøttepakke: OpenOffice.org (siste tilgjengelige versjon) Antivirus: F-Secure Client security (* Se merknad om lisensavtale). Spionvarescanning: F-Secure (* Se merknad om lisensavtale) Nettleser: Internet Explorer (siste versjon og nyeste patcher). Nettleser: Mozilla Firefox (siste fritt tilgjengelige versjon på norsk bokmål) Nettleser: Opera (siste fritt tilgjengelige versjon på norsk bokmål) CD/DVD brenneprogram Kalkulator emulator eller program (Spesifiseres innen 15. august) Grafikk/tegneprogram: Inkscape Adobe Reader Flash Player Java Virtual Machine QuickTime Player RealPlayer MSN Skype Endret 1. mars 2007 av EMiRo Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Vi har fått laptopper på skolen der jeg går (Elvebakken VGS, Oslo). De er veldig kjekke og ha både i timene og friminuttene Tm Nations på lan er en slager i store fri Sitter helt greie 9700 skjemkort i dem så kan jo brukes til litt eldre kose spill. -Bountyhunter 8054283[/snapback] Fått, som i å beholde dem når du går ut av skolen, eller må dere levere dem inn? Dere på allmen er litt heldige, vi på MK sitter på de stygge Macene våre som det stort sett alltid er noe galt med Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Vedlegg 1 Minstekrav til maskinvare for bærbare PC-er til elever: § fast nettverk (100/1000 Mbit ethernet) o Skjerm: 15” SXGA 1400x1050 av god kvalitet mht punkttetthet, lysstyrke og kontrastforhold bortsett fra disse to punktene (som jeg ikke skjønner hvorfor man må oppfylle for å bruke maskinen til skolebruk, hva i all verden trenger man gigabit-lan til på skolen?) finner man mange maskiner i 6-7000-kronersklassen som fyller ut resten av lista. Endret 1. mars 2007 av ventle Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Vedlegg 1 Minstekrav til maskinvare for bærbare PC-er til elever: § fast nettverk (100/1000 Mbit ethernet) o Skjerm: 15” SXGA 1400x1050 av god kvalitet mht punkttetthet, lysstyrke og kontrastforhold bortsett fra disse to punktene (som jeg ikke skjønner hvorfor man må oppfylle for å bruke maskinen til skolebruk, hva i all verden trenger man gigabit-lan til på skolen?) finner man mange maskiner i 6-7000-kronersklassen som fyller ut resten av lista. 8056232[/snapback] nå ja men var ikke det da vi fikk kravene utsent. dette er de reduserte kravene til pc. da vi skulle skaffe pc, så var ikke core teknologi spesielt vanlig i så billige maskiner som vi ble tilbudt. Lenke til kommentar
[StK]Bountyhunter(BF:V) Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 (endret) Fått, som i å beholde dem når du går ut av skolen, eller må dere levere dem inn? Dere på allmen er litt heldige, vi på MK sitter på de stygge Macene våre som det stort sett alltid er noe galt med tongue.gif Elektro... Allmenn :S Hvem går der da? Der må man jo jobbe får å få karakterer Husker faktisk ikke helt hva som står i avtalen men tror det var sånn at vi kune kjøpe dem for en lav pris når vi gikk ut... Hmm tenke... Men iallfall en ting de fleste har lært er at nudler+laptop ikke er en god kombinasjon Kun to pcer som har smakt nudler i år da... Bountyhunter Edit: Glemte å whine litt Dere skal bare være stille da! Dere har 100mbit linje med 2 hop til NIX da :S Vi må gjennom en proxy server hos simens med bare port 80 åpen virker det som Og dere sitter på stoler til 6000,- stykket med macer til 20.000,- og fortsatt så klager dem Dagens ungdom Endret 2. mars 2007 av [StK]Bountyhunter(BF:V) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå