frostbitten Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Uansett er det en litt fjern sammenligning da Blu-ray er en vesentlig del av PS3. Jeg tror Sony, og andre spillutviklere ser en klar fordel med å ha ekstra plass tilgjengelig. En grunn er jo at denne "komprimeringsmagien" som har tatt plass på Mass Effect sikkert har tatt tid å få til. Det er jo inget annet enn bra at utviklere slipper, med det første iallefall, å bruke unødvendig tid på å komprimere all dataen på best mulig måte. Et annet eksempel er at loading-tidene på Oblivion ble redusert med å brenne spillet to ganger på en plate. Akkurat hvor effektivt det var aner jeg ikke. Jeg må bare si meg glad for at denne dyre saken kommer nå, og ikke for noen år siden, da jeg var uten jobb. Lenke til kommentar
X672 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Den dag da spel utviklere for pc trenger HD-DVD eller Blu-Ray skal eg vera enig at konsoll trenger det og. Lenke til kommentar
phewBAR Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Ugh, Mass Effect er ett sånn typisk spill som jeg ALDRI klarer å fullføre, og hadde ingen planer om å skaffe meg... men mer jeg leser å ser om dette spillet! Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Selvfølgelig.. Oblivion kunne jo godt ha vært på cd'er. Hadde jo bare blitt 7 cd'er Nå snakker vi ikke om CD'er her. Hvor stort budsjett har Bioware hatt med Mass Effect og hvor langt kan dem strekke det med en eventuell 2'er. Å komprimere data'ene best mulig er en fordel for loading tidene. Det er ikke som at PS3 utviklerene slipper å tenke på komprimering. Av alle de utfordringene spill utviklerene står ovenfor (slik som utnyttelse av Cell CPU'en) vil jeg tro DVD mediet kommer et stykke ned på lista. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Første ting: Ps3 Oblivion bruker HD for å få ned laste tiden. Ellers gjorde de ikke noe på blu-ray discen som de ikke gjorde på dvd'en. Andre ting: @MistaPi: Ja selvfølgelig må alt komprimeres før å få plass i rammen på ps3 og xbox 360. Har aldri trodd noe annet, men det er en del som tror at utviklerene til ps3 ikke gjør dette siden de har 25/50 gb med plass. Men når vi stadig vekk ser spill som presser dvd platen ut til randen så er det vel tegn på at plassen er brukt opp? Lenke til kommentar
Kaiuss Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 La oss si at Sony lanserte 2 ps3' versjoner. 1 med dvd og en med blu-ray. Begge kostet 4000 kr? Hva hadde folk valgt? Jo selvfølgelig den med blu-ray! Selv om jeg har 4 gb ram på pc'en, og det ikke er noen spill som bruker det i dag, så er det bedre å ha for mye plass enn å ha for lite. 8047958[/snapback] Det hjelper ikke hvordan man snur og vender på det; 6000 kr. er rett og slett rådyrt for en spillkonsoll. Ja, man får en Blu-ray spiller på kjøpet (og en bra en til og med), men en som vil ha en spillmaskin og ikke en filmavspiller burde ikke "tvinges" til å betale så mye. Som sagt kjøper jeg ikke at Blu-ray er nødvendig for å lage gode spill til denne generasjonens konsoller. Er du i det minste enig i at PS3 er klart dyrere enn noen annen spillmaskin som har vært sluppet tidligere? Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Nå husker jeg ikke prisen på 3DO og andre dyre konsoller. Men den er vel en av de dyreste ja? Hvordan det? Men prisen i seg selv er for meg uinteressant? Jeg ser på hva jeg får for pengene. Dette gjør jeg med uansett produkt. Gjør ikke dere? Endret 28. februar 2007 av Mgs Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Another punch in the mouth to Blu-ray "must have for games" camp. 8047326[/snapback] Jupp, om ein slik leir eksisterar, er dette eit lite slag i trynet for den. Men, for "Blu-ray, nice to have for games"-leiren, er sjølvsagt det at Mass Effect so vidt får plass på ei DVD-plate ved hjelp av avanserte komprimeringsteknikkar eit oppmuntrande klapp på skuldra. EDIT: I svarte, diskuterar vi prisen på PS3 IGJEN? Kva har dette med Mass Effect å gjere? Kay Endret 28. februar 2007 av KayAU Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Så lenge DBD føler seg bedre er han vel fornøyd Lenke til kommentar
frostbitten Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Fra gamesetwatch, og mange andre kilder: Howard notes: "Drive speed matters more to me [than capacity], and Blu-ray is slower", with EGM revealing that "the PS3 Oblivion team compensated for the slower drive by duplicating data across the Blu-ray disc, making it faster to find and load." Jeg sier ikke at det er en nødvendigvis god "workaround", men likevel en metode for å redusere loading-tider. MGS: Det var ikke meningen å gi inntrykk av at dette er gjort på den ferdige versionen av Oblivion til PS3. I hvor stor grad affekterer mengde komprimering loading-tider og bruk av RAM? Edit: Feil i quote. Endret 28. februar 2007 av frostbitten Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) De avkreftet i ett senere intervju at dette med "duplicating data across the Blu-ray disc" var overdrevet og at de hadde gjort ca det samme som de gjorde på dvd'en til xbox 360. Men oblivion kommer til å bruke en del harddisk plass, og det er derfor laste tiden er halvert og vel så det. Og kilden er jeg sikker på at du finner selv Siden du klarte å finne kilden til de andre intervjuene. Endret 28. februar 2007 av Mgs Lenke til kommentar
Dragoncrest Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Ohhhhh som jeg gleder meg til dette spillet, Bioware har laget mange av de gode rollespillene de siste årene (my opinion). Og alt jeg har sett av dette foreløpig virker som ren snop. Off topic : Diskusjonen om vanlig DVD vs Blu-ray til spill har man tatt tusen ganger før, og begge leirene holder på sitt. Spar energien og bruk den på noe mer fornuftig i stedet. I bunn og grunn blir det nesten slik at man kan si at det er hastighet vs kapasitet den kommer ned til. Blu-ray kan være tregere i overføringshastigheten, men den har en klar fordel med kapasiteten. Men jeg synes det er litt trist at tendensen ser ut å bli at hvis du vil ha optimal hastighet på PS3 spillene med tanke på loading, så må du installere spillet på harddisken dens. Dette synes jeg at går litt i mot hva jeg ønsker i en konsoll. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Alle xbox 360 eiere synes det er så flott med valg På ps3 kan du på mange spill: Laste data inn på hd få 2 sekunder laste tid på det meste. La være å laste ned på hd få 12 sekunder laste tid. PÅ xbox 360: Laste fra dvd, og kanskje cache litt på hd. Lastet tid 8 sekunder. Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Det er litt overraskende at en PS kar som Mgs har funnet veien til denne tråden. Mass Effect er jo en 360 eksklusiv tittel, så det må jo være av null interesse for ham Jeg fatter ikke hvorfor vi bryr oss om lagringskapasiteten på platene. Så lenge spillene leverer gode spillopplevelser er det meg totalt likegyldig om det kommer på 3 disker eller om platen kan inneholde 9 eller 50GB. Med kun 512MB minne så begrenser det seg jo hvor mye som kan skje på skjermen om gangen. Spillene kan kanskje bli større, men RoM virket jo ikke å være så gigantisk bare fordi det brukte 20GB eller hva det var. Endret 28. februar 2007 av Norse360 Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Første ting: Ps3 Oblivion bruker HD for å få ned laste tiden. Xbox360 Oblivion bruker også HDD til cacheing (hvor tilgenglig). Men utviklerene trenger likevel å ty til komprimering for å få ned loade tidene. HDD er bra å ha i de heller sjeldne situasjonene der det er mye data som streames, ellers er det overhodet ingen mirakelkur for loadetider. Vel, det var vel snakk om at deler av PS3 spillene kunne velges å installers til HDD'en. Ellers gjorde de ikke noe på blu-ray discen som de ikke gjorde på dvd'en. Uansett har dem nok optimalisert data'ene bedre fra Xbox360 versjonen. Andre ting: @MistaPi: Ja selvfølgelig må alt komprimeres før å få plass i rammen på ps3 og xbox 360. Har aldri trodd noe annet, men det er en del som tror at utviklerene til ps3 ikke gjør dette siden de har 25/50 gb med plass. Men når vi stadig vekk ser spill som presser dvd platen ut til randen så er det vel tegn på at plassen er brukt opp? 8048806[/snapback] Episke RPG'er med masse HD FMW og/eller tale er klart tar mye plass. Men dette er også spill der disc swaping som regel er ganske uproblematisk. Med andre sjangere blir neppe DVD formatet et stort problem med det første. Uansett vet spill utviklerene hva dem har å jobbe etter og mange av dem er ganske dyktige med å komme seg rundt begrensinger. Det er ikke som om spill utviklerene om noen månder vil slutte å lage spill for Xbox360 fordi dem har gått tom for plass eller at det ikke lenger er rom for forbedringer. Som jeg også hintet til i sted; med at spill budsjettene har blitt såpass enorme vil nok ikke medie kapasitet behovet øke like raskt som tidligere. Endret 28. februar 2007 av MistaPi Lenke til kommentar
Dragoncrest Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Personlig så ønsker jeg meg en konsoll når jeg faktisk kjøper meg en ny konsoll, og ikke en ny PC. Jeg vil dytte inn en disc, parkere ræva i sofaen og kunne spille. Selvsagt så er det som du sier valgfritt om du vil installere komponenter inn på harddisken, men hvis faktumet er at loadetiden er plagsomt lang så vil jeg si at konsollen kanskje har et fundamentert problem. Dette er dog basert på uttalelser jeg har lest på nett, jeg har ikke opplevd loadetiden på PS3 spill selv så jeg kan selvsagt ta feil. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) I forhold til hvor stort dette spillet virker utifra inntrykk jeg har fra preview's, så er det imponerende at det får plass på én DVD plate, men hadde jeg måtte skiftet plate underveis hadde det ikke vært noe stort problem. Selvfølgelig hadde det vært digg om det hadde vært HD DVD eller Blu Ray i 360, men jeg ville heller byttet plater på noen spill, enn å betalt 2- 3000 kr mere for X360. Er det forresten noe nytt om lanseringsdato / tidspunkt ? Endret 28. februar 2007 av Thomas_H Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Det er litt overraskende at en PS kar som Mgs har funnet veien til denne tråden. Mass Effect er jo en 360 eksklusiv tittel, så det må jo være av null interesse for ham Jeg fatter ikke hvorfor vi bryr oss om lagringskapasiteten på platene. Så lenge spillene leverer gode spillopplevelser er det meg totalt likegyldig om det kommer på 3 disker eller om platen kan inneholde 9 eller 50GB. Med kun 512MB minne så begrenser det seg jo hvor mye som kan skje på skjermen om gangen. Spillene kan kanskje bli større, men RoM virket jo ikke å være så gigantisk bare fordi det brukte 20GB eller hva det var. 8049372[/snapback] Jeg er her fordi spillet ser interessant ut, jeg er tross alt en gamer. Litt pro Sony men nok om det. Og fordi trådstarter laget dette til en DVD vs Blu-Ray tråd Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 I forhold til hvor stort dette spillet virker utifra inntrykk jeg har fra preview's, så er det imponerende at det får plass på én DVD plate, men hadde jeg måtte skiftet plate underveis hadde det ikke vært noe stort problem. Selvfølgelig hadde det vært digg om det hadde vært HD DVD eller Blu Ray i 360, men jeg ville heller byttet plater på noen spill, enn å betalt 2- 3000 kr mere for X360. Er det forresten noe nytt om lanseringsdato / tidspunkt ? 8049564[/snapback] Blu-Ray delen i ps3 koster ikke 2000-3000 kr mer. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Nei, men alternativet til X360 er PS3, som koster rundt 6000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå