Gå til innhold

Mass Effect vil få plass på èn DVD


Tøffli

Anbefalte innlegg

Ja, da er det endelig bekreftet at Mass Effect vil få plass på en DVD plate.

 

Dette kom frem da utviklerne besvarte noen leserspørsmål, hvor de sa at de såvidt hadde fått stappet alt sammen inn ved hjelp av litt komprimerings magi.

 

At et slikt spill, som gjør relativt store spill som KOTOR osv... til skamme med tanke på innhold, grafikk, spillerareal og størrelse generelt er et godt bevis på hvor mye en DVD faktisk kan romme med skikkelige komprimerings teknologier og utviklere klare for dysten. Jeg hadde i allefall aldri trodd dette i forrige generasjon, da det virket som om DVD hadde nådd sitt potensiale allerede da.

 

Vel vel, da slipper vi som skal ha dette utrolig etterlengtede spillet å bekymre oss for å bytte DVD'er flere ganger, og samtidig gjøres munnene som sier at DVD ikke holder i det hele tatt til skammes

 

Nyheten kan leses her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjønner ikke at det at de såvidt fikk plass på dvd ved å bruke masse triks osv for å klare dette er ett bevis på at Blu-Ray ikke trengs i spill. Det er jo tydelig at DVD allerede nå er blitt for lite for utviklerene.

8047414[/snapback]

For så vidt enig her.

 

Selv om jeg ikke ser noe spesiellt stor problem her. Hvis utviklerene gjør en god jobb med å spre innhold på flere plater i slike spill som mass effect så vil man vel måtte bytte plate når man kommer til en ny "verden" som ikke er på den platen man har i spilleren. Og i spill som i teorien skal ha 40-50timer ++ med spilletid så er det vel ikke verdens undergang om man må skifte plate hver 5. 10. eller 20. time avhengig av hvor mange plater og verdener det er.. Jeg vet i hvert fall om mange nerder som ikke har vondt av å dra rævva opp av sofaen en gang hver 5. time for å skifte DVD. Meg selv inkludert :innocent:

 

På fps-spill og andre spill som ikke har de ekstremt store verdenene som man kan spille i så vil jeg tro at DVD vil holde i mange år til. Hadde selvsagt ikke vært en ulempe med masse ekstra lagringsplass heller.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig.. Oblivion kunne jo godt ha vært på cd'er. Hadde jo bare blitt 7 cd'er ;)

 

Faktum er jo at DVD begynner/er blitt for liten nå som vi trer inn i HD hverdagen. Utviklerene klarer seg selvfølgelig med DVD når det er eneste mulighet, men tror nok at de fleste utviklere ikke ville si nei til mer plass.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke at det at de såvidt fikk plass på dvd ved å bruke masse triks osv for å klare dette er ett bevis på at Blu-Ray ikke trengs i spill. Det er jo tydelig at DVD allerede nå er blitt for lite for utviklerene.

8047414[/snapback]

 

For RPG'er er det sikkert en fordel at lagringskapasiteten er større enn vanlige DVD'er - selv hadde jeg følt meg tryggere på at jeg fikk den hele og fulle spillopplevelsen ut av Mass Effect hvis lagringskapasiteten hadde vært litt større.

 

Men hvor tydelig er det at Resistance ble et bedre eller lengre spill av angivelig å oppta 16Gb med data for eksempel...? For andre spill enn RPG'er kan jeg virkelig ikke se at større lagringskapasitet er nødvendig i denne generasjonen - spesielt når tendensen (ikke minst når det gjelder Sony) går i retning av å gjøre spill tilgjengelig via nedlasting. Hva med Warhawk?? Da kjøper jeg rett og slett ikke at Blu-ray er et avgjørende argument for å kjøpe PS3 som spillmaskin.

 

EDIT: Spesielt ikke hvis prisen man må betale er så høy som for en PS3 - med mindre man har brennende lyst til å bli en early adopter i formatkrigen på film (ikke spill!) samtidig da...

Endret av Kaiuss
Lenke til kommentar
Tror veldig mange her godt kunne ha tenkt seg at Xbox 360 hadde HD dvd innebygd om det ikke gjorde konsollen mer enn 600-700 kr dyrere. Noe mere ville det nok ikke blitt. Og da hadde ikke boksen bråket så mye, og det hadde blitt mindre varmeutvikling :)

8047760[/snapback]

:yes:

 

Jeg hadde fint kjøpt en slik, men mest pga støyreduksjon. Derfor jeg klamrer meg i håpet om ny 360 med hdmi og den nye dvd-spilleren som er mer stille. Så kan jeg heller gi bort den 360'en jeg har nå til ett eller annet heldig bursdagsbarn :)

Lenke til kommentar

Dette spillet er ett must og jeg hadde blåst i om det hadde vært 2 dvder istenden for en. Når det begynner å snakke om flere en 3 dvd så må man kanskje vurdere om ett annet alternativt hadde vært løsningen men MS så ikke noe poeng i dette for 360. Kommer nok trolig med neste Xbox og da vet man helt sikkert mere om hvilket format som hadde vunnet.

 

Så foreløpig ser jeg ikke så mye behov for BR i ett spillkonsoll. Tror ikke det vill være så ofte att PS3 spill kommer til å fylle helle plata heller.

Lenke til kommentar
Tror veldig mange her godt kunne ha tenkt seg at Xbox 360 hadde HD dvd innebygd om det ikke gjorde konsollen mer enn 600-700 kr dyrere. Noe mere ville det nok ikke blitt. Og da hadde ikke boksen bråket så mye, og det hadde blitt mindre varmeutvikling :)

8047760[/snapback]

 

Ja, sånne som oss kunne nok tenke seg det selv om prisen nok er nærmere det dobbelte av hva du antyder. Kommer selv til å kjøpe HD-DVD spilleren fra Microsoft. Men folk flest? Neppe. Jeg er temmelig sikker på at PS3 ville ha solgt mange flere konsoller hvis den var uten Blu-ray.

Lenke til kommentar
Jeg tror du mente å si at ps3 hadde solgt bedre om den var billigere?

8047863[/snapback]

 

Tja, mente vel uten Blu-ray (og dermed endel billigere) så hadde den solgt bedre. Endel kjøper den nok for Blu-ray, sant nok, men jeg mener bestemt at det er mange, mange flere som ikke kjøper den pga. prisen (og som ikke bryr seg en dritt om Blu-ray).

 

Men, men, det gjør ihvertfall konsollkrigen litt mer spennende denne generasjonen. ;)

Endret av Brakara
Lenke til kommentar
La oss si at Sony lanserte 2 ps3' versjoner. 1 med dvd og en med blu-ray. Begge kostet 4000 kr? Hva hadde folk valgt? Jo selvfølgelig den med blu-ray!

8047958[/snapback]

 

Selvsagt, men om den med Blu-ray kostet 6000 kr så er det vel ingen tvil om hva folk flest hadde valgt?

 

Selv om jeg har 4 gb ram på pc'en, og det ikke er noen spill som bruker det i dag, så er det bedre å ha for mye plass enn å ha for lite.

8047958[/snapback]

 

Ja, men så har du jo betalt deretter også. 2 gb ram holder for de fleste.

Lenke til kommentar

Når folk går og snakker om HD-DVD og Blu-Ray plater fylt med spillmedier begynner jeg å lure på hvor mye folk egentlig er villig til å betale for denne "next gen" grafikken sin. 30-40 gig fylt med modeller, teksturer og lyd? Da snakker vi hinsides høye produksjonskostnader.

 

Og egentlig også hva utviklerne trenger så mye plass for. Eneste "gode" svaret jeg finner her er fmv, og i disse dager har det mer eller mindre utspilt sin rolle i spill. Det eller ukomprimerte teksturer, som egentlig heller ikke er en nødvendighet.

 

Egentlig morsomt, tenker en tilbake ca to år snakket både Microsoft og Sony høylytt om hvordan den fantastiske 360-prosessoren og den gudommelige Cell-prosessoren nærmest skulle kunne generere fotorealistiske verdenener i realtime. Hva skjedde med det? :hmm:

Endret av Cryovat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...