Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Trådstarter: Har du prøvd ut 2007 nå?

8365255[/snapback]

Nei, har nok dessverre ikke fått hånden på en kopi enda, men det er nok bare et tidsspørsmål før vi legger om på jobb. Har imidlertid sett og lest en del. Bl.a. finnes det en del videoer fra 'CodeRage'-konferansen her: CodeRage Replays

-Vegar

Lenke til kommentar

Det er utrolig at det ennå er liv i beistet. Selv jobbet jeg i profesjonell sammenheng med Delphi i perioden 99-04, og syntes det var en grei plattform å jobbe på. Det var også et visst miljø på Delphi-fronten her i Norge.

Jeg mener at Delphi er dødsdømt. Da Delphi.NET ble lansert, sagde Borland over greina de satt på. Delphi-miljøet er relativt lite i forhold til f.eks. C#-miljøet, og mange føler at det ikke er noen særlig vits i å sitte å skrive Delphi-kode i Visual Studio, når man kan skrive C#-kode.

Delphi for Win32-plattform er vel mer eller mindre enda mer dødsdømt i disse .NET-tider. All utvikling på Windows-plattformen i dag er vel fokusert på .NET, selv om Win32-applikasjoner fortsatt kan kjøre.

La meg bare få si til slutt at jeg ikke er noen motstander av Delphi som sådan. Problemet er bare at Delphi er en skute som tar inn vann og det kan være lurt å komme seg i lettbåtene før man blir dratt ned.

Werner

Lenke til kommentar

Hvilke holdepunkter og fakta er det du bruker når du hevder at Delphi er dødsdømt?

Og hva er så vesentlig med .Net, og uvesentlig med vanlige programmer som kjører under Windows eller Linux? Mener du for eksempel at et regnskaps- eller fakturaprogram er bedre egnet som .Net versjon enn som et ordinært windows- eller Linuxprogram?

Lenke til kommentar

hehe. Har også jobbet med Delphi profosjonelt siden 99, men er nok ikke ferdig enda ser det ut til. Forresten - 98 var det vel jeg startet...

For ett par år siden, når Borland begynte å styre med .net var jeg også tilbøylig til å gi Delphi dødsdommen. Hvis man skal programmere .net, hvorfor skulle man da over hodet vurdere å bruke Delphi/Borland Dev. Studio? Så lenge det er MS som driver .net fremover og ikke borland vil man alltid måtte vente ekstra før ting blir tilgjengelig for Delphi-brukere.

For oss som vedlikeholder en relativt stor programportofølje skrevet for win32 i Delphi har ikke alt det ekstra i de siste delphi-versjonene vært særlig aktuelt. Vi trenger hverken c#, c++ eller java.

Nå har ikke jeg hatt så mye med c# å gjøre, men det virker som et veldig godt og greit språk, så skulle jeg først programmere .net-applikasjoner ville c# være et like naturlig alternativ som delphi.

Men nå er ikke .net alt her i livet heldig vis, og jeg liker veldig godt utviklingen det siste året. Først Trubo Delphi, og nå Delphi 2007. Tror også det at CodeGear har tatt over utviklingsverktøyene er veldig sundt. Borland har blitt alt for 'enterprisy'. Det at det nå kommer et rent win32 delphi må være et sterkt tegn på at CodeGear tar brukerne sine på alvor og hører på dem, og det kan jo ikke være dumt.

Skal også bli spennende å se hvordan Delphi for PHP blir å slå an. Syns også det har vært mye Ruby-snakk i Delphi miljøet i det siste. Tør man håpe på et Delphi for Ruby en gang?

Som sagt så har jeg ikke fått prøvd Delphi 2007 enda, men ut fra det jeg har lest tør jeg faktisk håpe på at det er et skritt i riktig retning og at Delphi overlever enda noen år

;-)

-Vegar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...