Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Til avanserte programmerere.

Ordforklaring:

Java data klassene - java klasser som holder på lik data som i db.

Problemstilling:

Jeg må velge hvordan jeg skal på en enklets mulig/mest oversiktlig måte implementere forholdet mellom java data klassene mine opp mot en databasen. Databasen er stor og det er mye logikk involvert mellom de forskjellige tabellene i db.

Alt 1:

Implementere sql direkte inn i java data klassene mine. Dette er jo fy fy!

Alt 2:

Lage klasser som inneholder all sql som skal jobbe opp mot db. Implementere interfaces (også kalt proxy pattern?). Problemet jeg har kommet til med denne løsningen er at jeg ikke får benyttet gjennbruk av kode om jeg ønsker å ha det oversiktlig. Eventuelt kan jeg ta gjennbruk av kode, og det blir lite oversiktlig.

Alt 3:

Finnes det andre alternativer?

Hvordan kan jeg få best practise på dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alt 3:

Finnes det andre alternativer?

Hvordan kan jeg få best practise på dette ?

8046684[/snapback]

Entity Beans (EJB)? Se på EJB3/JBoss, hvis du ønsker å kjøre dette enkelt i en appserver. Eventuelt kan du bruke Hibernate, som er et flott O/R mapping rammeverk, men det blir mer eller mindre nøyaktig det samme som Entity Beans i EJB3.

Databasen er stor og det er mye logikk involvert mellom de forskjellige tabellene i db.

Hva slags logikk er dette snakk om annet enn vanlige entitets relasjoner? Database prosedyrer?

PS: Hvis jeg forstår deg riktig så snakker du vel om Active Record patternet, hvis vi skal dra inn patterns i diskusjonen.

Endret av krigun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...