Gå til innhold

Rør på hovedkort...

knutivarr

Anbefalte innlegg

Nei, nå har jeg sett dette også! Trodde virkelig at rør på datakomponenter var saga blott med innføringen av transistorer, men den gang ei! Se HER!

Regner med at dette er for forforsterkerdelen til lydkortet sånn at audiofile rørfreaks skal få tilfredsstilt behovet sitt også på datamaskinen. Snakk om unødvendige greier!

"Nei, dæven! Der var røret utslitt, så her er det vel bare å få et nytt på plass og få en ekspert til å kalibrere BIAS-innstillingen..."

Uff!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote:

knutivarr skrev (2002-12-08 14:40):

Regner med at dette er for forforsterkerdelen til lydkortet sånn at audiofile rørfreaks skal få tilfredsstilt behovet sitt også på datamaskinen. Snakk om unødvendige greier!

"Nei, dæven! Der var røret utslitt, så her er det vel bare å få et nytt på plass og få en ekspert til å kalibrere BIAS-innstillingen..."

Uff!

Jaja ser at du har greie på hvor lenge et rør varer. Og lydmessig tror eg det er meget bra. Har du hørt lyden i en rør forsterker?
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-08 18:29, skrev Kjetil Lura:

Jaja ser at du har greie på hvor lenge et rør varer. Og lydmessig tror eg det er meget bra. Har du hørt lyden i en rør forsterker?

1: Ja. Har byttet en del rør i mitt liv. Også i forforsterkere. Etter et års tid med litt bruk tenker jeg at ytelsen på det begynner å bli såpass svekket at selv mor hører det. Eller kanskje ikke mor, akkurat. Jeg hører ihverfall det.

2: Lydmessig er det sikkert helt topp, men vis meg nå en audiofil med et noenlunde bra oppsett på anlegget sitt som faktisk bruker pc'en som lydkilde? Vel, har du investert en del kroner (kanskje 100000+), så er og blir en PC det garantert dårligste leddet i kjeden med komponenter. Med andre ord ser jeg liksom ikke vitsen med det. Særlig ikke ettersom lydkortet på dette hovedkortet neppe er så fryktelig bra at det gjør noe.

3. Jess, beibi! Rørforsterkere har en alldeles nydelig klang når alt er som det skal være med dem (friske rør som er kalibrert). Har hørt på i forholdsvis rimelig og i forholdsvis dyr prisklasse. En rørforsterker kan gi en varme og fylde til musikk som virkelig trengs i en ellers kjølig, digital hverdag, men at røret på dette hovedkortet skal gjøre mirakler med lyden, det tviler jeg på. Dessuten er jeg selv en ivrig gitarspiller der rør er den sikreste veien til skikkelig lyd i fjøla. Men nå begynner det å spøke på den fronten ettersom diverse digitale emuleringer av rør begynner å bli farlig bra nå.

Lurer personlig på hvor smart det er å ha et rør stående inni PC-kassa ettersom det tross alt gir fra seg en del varme. Et forforsterkerrør blir ikke så vanvittig varmt, men varmt nok til at det må merkes godt.

Lenke til kommentar

Du skal ha et meget bra utstyr for å høre forskjellen i en rørforsterker. Og eg har ikke hørt på gammle forterker med rør så der skal eg ikke si hvor lenge de vare. Er ikke audiofil men har et brukbart annlegg, Men eg bruker faktisk stax hodetelefoner om eg vil høre en bra cd. Og ja det er mye støy i en pc, Men det skal bli artig å høre om det kommer ut hovedkort med rørforstrker innebygd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...