Gå til innhold

hdcp opp mot tv

Maniche

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HDCP får du kun igjenom DVI eller HDMI

HDMI

QED-HDMi-Large.jpg

DVI

kobling-dvi.jpg

Den kabelen du har tenkt på der holder til 720p så vidt, men takler ikke krypteringen HDCP som brukes blant annet når du skal se Blu Ray filmer og HD DVD filmer....

Og ja... det skal gå fint med de kablene :) Men ikke med hdcp (krever hdmi eller DVI)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
HDCP får du kun igjenom DVI eller HDMI

HDMI

QED-HDMi-Large.jpg

DVI

kobling-dvi.jpg

Den kabelen du har tenkt på der holder til 720p så vidt, men takler ikke krypteringen HDCP som brukes blant annet når du skal se Blu Ray filmer og HD DVD filmer....

Og ja... det skal gå fint med de kablene :) Men ikke med hdcp (krever hdmi eller DVI)

8046681[/snapback]

thankz, det fulgte ikke med en slik hdmi kabel(noe jeg trur ikke følger med i det hele tatt) men takk for svar!! :whistle: ps: hvem farge skal på hvem? :blush:

Endret av apoligize
Lenke til kommentar

Til opplysning får du også kabel med HDMI i ene enden og DVI i andre slik at du kan koble et hvilket som helst skjermkort med DVI-utgang i en TV som har HDMI-inngang. For å spille av HDCP-beskyttet materiale må imidlertid skjermkortet støtte HDCP.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar
Hvilket skjermkort har du?

Husk at det er svært få skjermkort som støtter HDMI!

8046747[/snapback]

er et pov 8800gts med hdcp støtte, MEN da jeg så bilde av hdmi kabelen så sjønte jeg at den ikke kom til å passe :p med mindre jeg får tak i en hdcp-kabel(?)

EDIT: bruke AV-kabel, hvem farge skal hvor?! :tease:

Endret av apoligize
Lenke til kommentar
Hvis TVen har HDMI så kan du kjøpe en sånn kabel som dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300560

Ellers så er det jo fargekoder og da blir det lik farge mot hverandre, så da skjønner jeg ikke problemet.

DVI/HDMI gir best bilde og er påkrevd hvis du skal se på Bluray/HDDVD fra PCen.

8046963[/snapback]

thankz, har ikke bluray så er ikke så farlig, men den var ikke billig heller da den kabelen :whistle:

EDIT: er lik? http://www.siba.no/index.aspx?identifier=NO23982

Endret av apoligize
Lenke til kommentar

Er det ikke feil det dere sier her?

Mange skjermkort i dag kommer med hdcp støtte via medfølgende kabel. Dette er da component kabel som vil bli brukt ut fra tv-ut på skjermkortet.

Se første bildet i første posten for en slik kabel.

Så lenge kortet har hdcp støtte skal det være nok for å se blueray og HD DVD, så da MÅ jo den medfølgende kabelen brukes.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Mulig det.

Jeg har dette kortet:

http://www.sapphiretech.com/nw/products/pr...?gpid=173&grp=3

Kortet har støtte for hdcp i følge prisguiden. Videre står det at støtte for hdtv kun er via medfølgende kabel, og den medfølgende kabelen er component.

Står følgende om kortet, så jeg er veldig usikker, og er godt mulig jeg roter.

-DVI 1.0 compliant / HDMI interoperable and HDCP ready**

-YPrPb component output for direct drive of HDTV displays*

Hva betyr dette da, at HDCP er via dvi-->hdmi, mens HDTV er via component.

Fint om noen forklarer hva som har gått meg hus forbi her.

Lenke til kommentar

Svortevik: tror du blander begrep her nå, HDCP er kryptering som kreves for avspilling av HDDVD eller Blueray cder(med en av disse cd drev isatt maskinen) der signalet krypteres og sendes over en digital tilkobling, så som dvi/hdmi med hdcp støtte i begge endene!

HDTV er en std som beskriver bl.a. oppløsningen der minimumskravet er 13x/7x, og oppover til full HD som er 19x/10x som igjen krever en viss kvalitet på kablene, der oppfyller dvi/hdmi eller komponent tilkobling(vga er jeg usikker på om blir bra nok?!) kravet.

Siden Blueray og HDDVD er en H(igh)D(efinition) std kan man blande disse sammen, siden HDCP er påkrevet for disse cd formatene, men du kan fortsatt se HD matriale på en HD ready tv(som ikke støtter hdcp) via dvb-s/dvb-t eller nedlastet matriale med forbehold av at digital boks eller nedlasted matriale ikke krever hdcp krypteringen.

Endret av RoosterX
Lenke til kommentar
Hvis TVen har HDMI så kan du kjøpe en sånn kabel som dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300560

Ellers så er det jo fargekoder og da blir det lik farge mot hverandre, så da skjønner jeg ikke problemet.

DVI/HDMI gir best bilde og er påkrevd hvis du skal se på Bluray/HDDVD fra PCen.

8046963[/snapback]

thankz, har ikke bluray så er ikke så farlig, men den var ikke billig heller da den kabelen :whistle:

EDIT: er lik? http://www.siba.no/index.aspx?identifier=NO23982

8046993[/snapback]

Ja, den kabelen der holder sikkert. Det er uansett digitalt signal så jeg tror nok ikke det er så stor forskjell på hvilken kabel du velger (Det er sikkert mange som er uenig, men sånn er det jo alltid :))

Lenke til kommentar
_Xorcist: kvalitetsforskjell på kabelen vil merkes best om den ene er dårlig skjermet og det er støy fra andre kabler, eller elektiske app. i nærheten

8048549[/snapback]

Dette er langt fra noe stort problem med digitale signaler...

Jeg kjøpte meg en monsterkabel for optisk digital lyd også en fra biltema for 50kr altså 10 ganger så bilig... merka ikke forsjell, så sendte inn monsterkabelen...

Samme med dvi kabelen... hadde en litt dyrere en men sendte den inn og kjøpte meg en for 79kr istede... null problem!

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

vikingz: vel, da har du sikkert ikke noe som forstyrrer signalet heller? Poenget var ikke at alle har behov av en dyrere kabel, poenget var i hvilket miljø en slik kabel gjør nytte, selv om du kjører vanlig nettverkskabel uten shield, betyr ikke at *alle* andre ikke har nytte av shield på den...

Lenke til kommentar
vikingz: vel, da har du sikkert ikke noe som forstyrrer signalet heller? Poenget var ikke at alle har behov av en dyrere kabel, poenget var i hvilket miljø en slik kabel gjør nytte, selv om du kjører vanlig nettverkskabel uten shield, betyr ikke at *alle* andre ikke har nytte av shield på den...

8052854[/snapback]

jeg kan ta bilde av rotet ved kablenen mine...

Det er masse som forstyrrer... hørte det ekstremt godt på analog lyd...

Dette ligger langs den opptiske... strøm til PC,Xbox,ennda en pc, en ekstra strømforsyning til skjermkort, strøm til tv, strøm tiol forsterker, dvdopptaker, dekoder, lampe.

Lydkabler til 4 høytalere, lydkabler fra dvd, dekoder osv.. skjermkabler, en klynge med usb kabler, til alt mulig rart.... en klynge på 7 nettverkskabler går der også...

++++++++

Den digitale coaxi kabelen går der også.... den er det heller ikke forstyrelser på...

Så merklig det der

Men det er litt off topic...

Med analog lyd sikkret jeg meg ett bra lydkort, bra kabler osv... men med digitale signaler er jeg ikke så prippin... legger som regel ikke merke til noe forsjell uansett jeg da... men,men

Men kabler som er biligere kan fortere gå sund... det skal være sikkert og vist... noen i allfall...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...