Gå til innhold

Er Vista m$ sin stolthet?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Kunne selvsagt valgt linux, men det sliter vel fortsatt med spill har jeg lest.

Linux? Har du virkelig gått på løgnen om at Linux som desktop er så fantastisk stabilt? Realitycheck!! Det eneste du slipper (foreløpig) er virustrusselen.

Foreslår at blar gjennom noen poster i GNU/Linux forumet så dropper du raskt den tanken når du ser alle problemer de sliter med. Rett som det er dukker det opp tråder hvor løsningen ender opp med å reinnstallere hele dritten.

8053941[/snapback]

Nå får du gi deg. Du er helt usaklig nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8054345[/snapback]

Etter den erfaringen jeg har hatt med Linux (prøvde Ubuntu og Kubuntu i en uke) så synes jeg han har en viss rett for seg (jeg har selvfølgelig ikke nok kompetanse og erfaring til å lage noe ekte grunnlag). Rett som det var kunne det skje at ingen programmer ville åpne seg (uten at jeg hadde gjort noen form for endringer på systemet). Og jeg klarte aldri å få det trådløse kortet til å fungere - selv om jeg gikk gjennom flust med guider og tools for å få det til. Men nok om det.

Angående prisen på Windows Vista synes jeg den er en smule høy, samt at de kunne ha hatt en eller annen form for rabatt hvis flere i samme familie ønsker å kjøre systemet. Det hadde vært bedre hvis man kunne kombinere Windows Vista med Office 2007-pakken for en 5000 kr. En slik pris hadde vært overkommelig.

Endret av FreeedriK
Lenke til kommentar

Nei, jeg synes ikke det er usakelig i det hele tatt.

Ta deg en tur innom GNU/Linux forumet da? At et OS med 1% av brukermassen klarer å produsere så mye mer problemer og feil for brukerene enn hva Windows gjør er for meg et under. Det er SÅ mange flere "hjelp meg" tråder i GNU/Linux forumet enn i Windows forumet :!:

Jeg har samme erfaring selv med Linux som desktop OS. Det henger, lyden er dårlig, programmer starter tregt, innstallasjoner feiler med "kryptiske" meldinger om biblioteker som mangler. Avinnstallering av nyinnstallerte programmer feiler pga. biblioteker som visstnok er i bruk :ohmy:

Til syvende og sist var det stabilitetsproblemer som gjorde at jeg kasta Ubuntuinnstallasjonen på hue ut.

Lenke til kommentar

Det er jo kjent at Buuntu (linux genenerelt) har prøblemmer med trådløs teknologi.

En grun til at det er så mange Hjelp meg! tråder i Linux delen er jo enkel, det er mange som er vandt til Windows som prøver det og trenger hjelp til ett eller annet...

Lenke til kommentar
Det er jo kjent at Buuntu (linux genenerelt) har prøblemmer med trådløs teknologi.

En grun til at det er så mange Hjelp meg! tråder i Linux delen er jo enkel, det er mange som er vandt til Windows som prøver det og trenger hjelp til ett eller annet...

8054802[/snapback]

Det er ikke bare trådløst som er problemet. Lyd, oppløsning, heng i både innstallasjon og oppstart er gjengangere.

I det siste har jeg også sett flere og flere problemer med "Aero-killeren" Beryl som medfører at hele OSet må reinnstalleres.

Endret av kaffenils
Lenke til kommentar
Angående prisen på Windows Vista synes jeg den er en smule høy, samt at de kunne ha hatt en eller annen form for rabatt hvis flere i samme familie ønsker å kjøre systemet. Det hadde vært bedre hvis man kunne kombinere Windows Vista med Office 2007-pakken for en 5000 kr. En slik pris hadde vært overkommelig.

Når jeg nå leser på www.digi.no/ at "Microsoft har altså betalt EU bøter på til sammen 777 millioner euro (6,3 milliarder kroner), og risikerer nå ytterligere bøter på over 650 millioner euro (5,3 milliarder kroner)" kan man jo skjønne at de må ha inn litt cash :!:

(Jeg vet ikke om kildens nøyaktighet er troverdig, men det var noen astronomiske summer i alle fall, og MS imponerer ikke EU kommisjonen med sin håndtering av antitrust)

Lenke til kommentar
Finnes jo i realiteten svært få alternativ til m$ om man ikke vil begrense bruken.

Er gammel nok til å ha brukt dos og har bannet meg gjennom win95 og me og syntes veldig mange ting kom på plass med xp.

Allikevel så skurrer det litt, når m$ har svidd av 60 milliarder, og latt MANGE jobbe med dette i mange år....så går det MINUTTER og så rapporteres det om sikkerhetshull og ting man håpet skulle bli bedre er i realiteten tilsynelatende like ille.

Hvis jeg hadde kjøpt meg en helt ny bil som stoppet innimellom, den hadde sine sikkerhetshull som at lysene ikke virket og airbagene manglet osv så hadde jeg blitt litt snurt hvis bilselgeren sa at, jaja, man kan ikke forvente at alt skal virke fra dag en husk at mange har kjøpt bilen og kjører den på ulikt underlag og fyller både 95 og 98 oktan bensin på.

Vista er sikkert bra, men jeg hadde vel forventet mer....sett i forhold til forhåndsomtalen, pengene som er brukt, antall ansatte som har jobbet med det osv.

Men det er vel det beste vi får for tiden..?

Mer NSA info kan forresten leses her:

http://itpro.no/art/9982.html

http://comments.gmane.org/gmane.org.user-g...linux.blug/7407

http://www.techweb.com/article/printableAr...0&site_section=

Det at NSA hjelper til å gjøre Vista sikrere er bra, men jeg stoler ikke på at de ikke samtidig legger inn noe som gjør at de kan overvåke den enkelte.

Alt som KAN misbrukes VIL misbrukes, og hverken m$ eller NSA har en historikk på å være særlig hensynsfulle.

Er forøvrig ikke kun ute etter å disse m$, men det irriterer meg at når det lanseres et operativsystem som kommer til å være selve operativsystemet over operativsystemene de neste årene (det snakkes også om at det er det aller siste operativsystemet som vil bli laget på den måten) så synes jeg f.eks at de kunne integrert ad-aware i det, lagt til et valg om man vil innstallere internet explorer eller isteden velge en annen, som opera, man kunne lagt til et skikkelig komprimeringsprogram med kontrollpanel og støtte for alle kjente format, gjerne integrert IzArc eller noe lignende, man kunne lagt til muligheter for å omgjøre mediafiler bedre, noe ala slik som super gjør, man kunne lagt til gode brennemuligheter med bl.a støtte for imagefiler, ikke som nå hvis jeg forsøker å brenne med windows filbehandleren så popper det opp en melding som sier omtrent: Jeg vet ikke om jeg klarer å brenne, men jeg skal forsøke. går det så går det.

De kunne lagt til torrent støtte, slik at man kunne lastet ned torrent filer direkte.

En påpekte også at det ikke var mulig å søke på nettsiden, noe som kan være greit.

Den nye filstrukturen virker umiddelbart forvirrrende, spesielt siden det ofte er behov for å ha tak i selve filen ikke en snarvei til den.

Når det gjelder restfiler og kataloger etter avinnstalleringer, så er jeg enig i at det også er utviklerens feil...men det burde vært mulig at f.eks windows laget en logg over hvilke filer som ble lagt hvor og hvilke registeroppføringer som ble lagt hvor og så ble programmet avinnstallert etter denne loggen (som selvsagt ble oppdatert hvis det ble laget tilleggsfiler og kataloger tilknyttet programmet).

Savner også en slags delvis låsing av operativsystemet, slik at man kan innstallere hele operativsystemet, eventuelt med de tillegg man vil og så ha et system som gjør at man senere kan velge en funksjon som slettet absolutt alt unntatt det nyinnstallerte operativsystemet.

Det gjennopprettingssystemet som ligger i xp har ihvertfall aldri fungert som det skal når jeg har hatt bruk for det.

Kan selvsagt innstallere og lage imagefil men det blir litt styrete.

Med andre ord, en knapp som fjernet alt unntatt operativsystemet slik det ble innstallert.

Det er så mange slike detaljer jeg kunne ønsket, men isteden så blir jeg møtt med tungvindte autentiseringssystemer som i praksis krever bredbånd (de som ikke har tilgang til å få bredbånd kan visstnok heller ikke ha vista), man har nsa som har gjort noe man egentlig ikke får vite noe om, man har ulike begrensninger på antall reinnstalleringer, bytte av hovedkort osv.

Føler derfor at mye av det burde vært fjernet, mens mye annet burde vært lagt til.

Har de brukt 60 milliarder på å få frem vista, så kunne de kanskje brukt en milliard til på å få de siste bitene på plass.

8052594[/snapback]

Når det gjelder den sammeligningen din mellom det å kjøpe en ny bil og å kjøpe Windows Vista - og så forvente samme grad av kvalitet og sikkerhet så er den helt på jordet. En bilfabrikant har den ene, konkrete bilen de skal lage; de lager en sikkerhetssak som airbag, tester den noen ganger helt til den til slutt virker som den skal. Og når den virker bra så gjør den det, i uoverskuelig fremtid.

Når Microsoft utvikler Vista snakker vi om et enormt komplisert system, som skal knyttes opp mot hundretalls millioner andre datamaskiner med et stort antall forskjellige andre operativsystemer som er under kontunuerlig og ekstremt rask utvikling, hvorav mange styres av onde mennesker med onde hensikter.

Du synes også det skulle være valgfritt å installere Opera, Firefox eller hilken nettlseser man vil. Det er klart Microsoft må ha sin egenutviklede nettleser i Vista, da nettleseren er tett integrert med mange andre funskjoner og tjenester i systemet. Når det gjelder WMP er jeg enig med deg. Den kunne vel vært frivillig å installere. Men er det så ille at den er der? Systemet tar ikke skade av å ha 2. 5 eller 7 mediaspillere innstallert. Men jeg er enig at støttet til flere formater kunne vært bedre, har selv irritert meg over at jeg ikke fikk spilt av .OGG i WMP.

Du vil ha Ad-aware innstallert. Hvorfor det? De har jo Windows defender som de ikke har utviklet selv, men kjøpt fra et annet selskap og utviklet videre. Hvis det er slik at du har rett i at denne er så mye dårligere enn Ad-aware og Spybot så gjør de nok sitt beste for å endre på dette.

Å utvikle et os er en evig strøm av kompromisser. Klart de kunne lage en logg over alle fil -og registerendringer som foretas under innstallasjon av et program, dette har de nok tenkt på, men dette vil gå utover ytelsen. Ikke mye så klart. Men skulle de følge alle ønsker fra alle datainteressrte i verden, ville nok Vista blitt en bloatware som vasset i sirup. Antagelig har de lagt inn de funkjonene som de har kommet frem til etter års kunde -og markedsundersøkelser.

Lenke til kommentar

Er enig med pmarius der. En bils kvalitet blir dårligere for hver kilometer den kjører, mens ett operativsystem er som en god årgangsvin, os'et blir bedre og bedre jo lengre tiden går. Oppdateringer og servicepakker er bedre enn rust og rusk i forgasseren :p

Lenke til kommentar

Kjøpte bærbar med Windows Vista...

Det dummeste jeg har gjort...

Brukte en evighet på å få aktivert det via telefon og det går tregt, får feilmeldinger og hangups hele tida...

Rimelig sikker på jeg skifter tilbake til XP...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Mange meninger her nå.

Når jeg sammenlignet med en bil, så var det det første og beste jeg kom på der og da.

Den er vel allikevel ikke så på jordet.

som en skriver her, en bilfabrikant kan teste ut en sikkerhetsfunksjon som airbag til den faktisk virker.

Det er visst ikke forventet at ting skal virke i et os.

En bil slites mer og mer ned, det er sant, men et os vil også "slites ned" med mer og mer restfiler og dill som sløver ned maskinen.

Er vel en grunn til at pc-brukerne med gjevne mellomrom reformaterer for å få ryddet opp?

En ny bil er også rimelig kompleks, med ganske heftig elektronikk og endel data som suser rundt.

De produserer mer en EN modell som det ble påstått, faktisk flere modeller enn m$ produserer av os.

Så sammenligningen er vel ikke HELT fjern tenker jeg.

Utgangspunktet mitt var og er at pc-brukerne har generelt enkle ønsker om os`et:

100% stabilt, kreve minimalt med ressurser, enkelt i bruk/selvforklarende, høy sikkerhet mot virus/spyware/ad-ware/pop-ups osv, lav produktpris, ha et OK utseende.

Hvis man forutsetter at m$ har særdeles oppegående programmerere, rimelig stor utviklingskonto (hvor de visstnok har brukt 60 milliarder) , så lang erfaring med os som mulig, tilgang til omtrent uendelig antall beta-testere.....så spør jeg meg om vista er som forventet?

Lenke til kommentar
.....så spør jeg meg om vista er som forventet?

8111764[/snapback]

Nei.

Det er mye, mye bedre enn jeg hadde forventet.

Alt jeg har installert og testet funker knusefint, rett og slett.

Og det beste av alt - vi vet det kommer til å bli enda bedre når drivere og programmer er enda mer optimalisert :)

Gidder ikke argumentere mot påstandene og skeptisismen, da disse allerede er besvart av andre _brukere_ av en fullverdig, kjøpt, Vista utgave flere ganger i tråden.

Det kan være sunt å være skeptisk, men det må da være måte på ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Vista er priset svært høyt, noe som garantert øker piratkopieringen.

Det virker for meg som en bevisst strategi fra M$: Nå selger vi vista til en høy pris, dermed piratkopierer flere, og da kan vi forsvare den høye prisen med at det ville vært billigere hvis færre kopierte.

De som tross alt velger å kjøpe, får da:

*snip*

De som fortsatt holder seg til xp, får da:

-Et billigere operativsystem

-Velutprøvde drivere

-Et enklere filsystem

-Slipper hardware oppgradering

-Totalt sett mer resurser til rådighet, siden xp krever mindre enn vista

-Mindre drm

Så..........hva er det jeg går glipp av her som gjør det så bra å bruke vista rent bortsett fra å ha det?

Jeg hadde IKKE klart å fått solgt vista til noen, med det jeg har lest om det til nå..

Kjøper folk HVA SOM HELST bare det er nytt?

Kunne selvsagt valgt linux, men det sliter vel fortsatt med spill har jeg lest.

8046458[/snapback]

OIOIOI! du må ha fått ein tung Microsoft brukerhåndbok eller ein pc med Windows installert i hodet som liten.

De som tross alt velger å kjøpe, får da:

-Trøbbel med manglende og halvfungerende drivere.

Dette blir fiksa ganske så snart, faktisk så fungerer pc'n min heilt perfekt.

-Siste versjon av internet explorer som fortsatt ikke støtter dagens nett-teknologi fullt ut

Pisspreik, fungerer fint!

-En mediaplayer som fortsatt har et stykke før den når opp til f.eks vlc?

Ingenting i vegen for å legge inn VLC i Vista... ser ikkje problemet.

-Et nytt filsystem, som gjør det enda vanskeligere å finne filene og dermed enda vanskeligere å få avinnstallert programmer helt

Ser heller ikkje problemet her, Filsystemet er da ganske logisk og likt XP.

-Et operativsystem fullstappet med DRM

Det er her dei fleste av dei som ikkje liker vista henger seg opp, men dei henger seg opp i noke som ikkje er vits å henge seg opp i. Vista GIR deg muligheiten til å spele av DRM beskytta matriale, om du kjøper matriale uten DRM så speler da vista den perfekt av!

-Et operativsystem utviklet sammen med NSA

Det er nå vel fint?

-Et antivirus som fungerer dårlig

Ja, dei andre antivirus selskapene skal jo leve dei også, dessuten må du vel betale for Onecare saken, er bare den malware saken som er inkludert i vista.

-Antispyware som ikke finner så mye

Finner sikkert nok, ser folk som kjøyrer adaware kvar dag, da kan du lure litt på brukern.

-Et skikkelig glossy utseende som krever hardwareoppgradering for å få fullt utbytte

Vel... det er opp til deg kor masse penger du legger i hardware.

-sikkerhetshull som tilsynelatende blir like vanlige med vista som ved xp

Sånt må man rekne med... Er jo ikkje så merklig at folk prøver å hacke den mest utbrette platformen (kjem til å bli i allefall)

Lenke til kommentar

8054802[/snapback]

:!: :!: :!:

Her sitter det en gjeng med Linux-folk som bruker all verdens tekniske uttrykk på å forklare hvorfor en funksjon er bedre i Linux enn Windows. Så kommer man til en virkjelig grunnleggende svakhet og de samme folkene forklarer det med "Det er jo kjent at Buuntu (linux genenerelt) har prøblemmer med trådløs teknologi". He-he. Godt jobbet!

Lenke til kommentar
For en kan vel heller ikke anngripe feks Ford fordi ekstrutstyret du i sin tid kjøpte til en sierra ikke passer eller fungerer i en mondeo  :hmm:

8052663[/snapback]

Så når man feks. oppgraderer fra en Pentium til Core2Duo så er det helt greit at programmene dine ikke fungerer lenger? Hørt om bakoverkompatibilitet?

Enten får man gjøre jobben skikkelig og sikre full kompatibilitet eller så får man gjøre skikkelig framskritt og sette fremgang foran kompatibiliteten. MS har tydeligvis ikke gjort noen av delene.

Kjøpte bærbar med Windows Vista...

Det dummeste jeg har gjort...

Brukte en evighet på å få aktivert det via telefon og det går tregt, får feilmeldinger og hangups hele tida...

Rimelig sikker på jeg skifter tilbake til XP...

8059218[/snapback]

Jammen jammen....Vista er jo "verdens beste OS".... :lol:

Lenke til kommentar
-Siste versjon av internet explorer som fortsatt ikke støtter dagens nett-teknologi fullt ut

Pisspreik, fungerer fint!

8246284[/snapback]

Hvorfor tror du det? Fordi vi nettutviklere må bøye oss i støvet for teite regler som IE har innført. Enhver som lager hjemmesider (fra bånn) må først lage siden å få den til å passe i ordentlige nettlesere (Fx, Opera, Safari) som støtter standarden. Etter det må vi ty til hacks for at IE også skal vise den perfekt. Og som om det ikke var ille nok med IE6, så har IE7 laget mange nye feil (og løst noen andre). Så nå må vi teste i både IE6 og IE7... :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...