Gjest medlem-82119 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Vista er priset svært høyt, noe som garantert øker piratkopieringen. Det virker for meg som en bevisst strategi fra M$: Nå selger vi vista til en høy pris, dermed piratkopierer flere, og da kan vi forsvare den høye prisen med at det ville vært billigere hvis færre kopierte. De som tross alt velger å kjøpe, får da: -Trøbbel med manglende og halvfungerende drivere -Siste versjon av internet explorer som fortsatt ikke støtter dagens nett-teknologi fullt ut -En mediaplayer som fortsatt har et stykke før den når opp til f.eks vlc? -Et nytt filsystem, som gjør det enda vanskeligere å finne filene og dermed enda vanskeligere å få avinnstallert programmer helt -Et operativsystem fullstappet med DRM -Et operativsystem utviklet sammen med NSA -Et antivirus som fungerer dårlig -Antispyware som ikke finner så mye -Et skikkelig glossy utseende som krever hardwareoppgradering for å få fullt utbytte -sikkerhetshull som tilsynelatende blir like vanlige med vista som ved xp De som fortsatt holder seg til xp, får da: -Et billigere operativsystem -Velutprøvde drivere -Et enklere filsystem -Slipper hardware oppgradering -Totalt sett mer resurser til rådighet, siden xp krever mindre enn vista -Mindre drm Så..........hva er det jeg går glipp av her som gjør det så bra å bruke vista rent bortsett fra å ha det? Jeg hadde IKKE klart å fått solgt vista til noen, med det jeg har lest om det til nå.. Kjøper folk HVA SOM HELST bare det er nytt? Kunne selvsagt valgt linux, men det sliter vel fortsatt med spill har jeg lest. Lenke til kommentar
covah Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Dette er en diskusjon som ALLTID starter etter at MS lanserer et nytt desktop OS. Da XP kom, påsto alle at w2k var så mye bedre. Da w2k kom, var NT4 sååå mye bedre osv. Og w2k var IHVERFALL ikke god til spill/multimedia, da måtte man ha w98. Utviklingen går vidre, og er "umulig" å stoppe. Hadde alle fulgt tankegangen din, hadde vi fortsatt kjørt 286'er med DOS og WordPerfect. Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg begyner og gå lei alle disse syte og klage postene. Kan dere ikke gå og poste i samme tråd? Så slipper vi som driter i det og lese om det i ett kjør... Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) Vista er priset svært høyt, noe som garantert øker piratkopieringen.Det virker for meg som en bevisst strategi fra M$: Nå selger vi vista til en høy pris, dermed piratkopierer flere, og da kan vi forsvare den høye prisen med at det ville vært billigere hvis færre kopierte. De som tross alt velger å kjøpe, får da: -Trøbbel med manglende og halvfungerende drivere -Siste versjon av internet explorer som fortsatt ikke støtter dagens nett-teknologi fullt ut -En mediaplayer som fortsatt har et stykke før den når opp til f.eks vlc? -Et nytt filsystem, som gjør det enda vanskeligere å finne filene og dermed enda vanskeligere å få avinnstallert programmer helt -Et operativsystem fullstappet med DRM -Et operativsystem utviklet sammen med NSA -Et antivirus som fungerer dårlig -Antispyware som ikke finner så mye -Et skikkelig glossy utseende som krever hardwareoppgradering for å få fullt utbytte -sikkerhetshull som tilsynelatende blir like vanlige med vista som ved xp De som fortsatt holder seg til xp, får da: -Et billigere operativsystem -Velutprøvde drivere -Et enklere filsystem -Slipper hardware oppgradering -Totalt sett mer resurser til rådighet, siden xp krever mindre enn vista -Mindre drm Så..........hva er det jeg går glipp av her som gjør det så bra å bruke vista rent bortsett fra å ha det? Jeg hadde IKKE klart å fått solgt vista til noen, med det jeg har lest om det til nå.. Kjøper folk HVA SOM HELST bare det er nytt? Kunne selvsagt valgt linux, men det sliter vel fortsatt med spill har jeg lest. 8046458[/snapback] Dette må vel være den mest feilaktige og usaklige "jeg hater microsoft" innlegget til nå: "Vista er priset svært høyt, noe som garantert øker piratkopieringen. Det virker for meg som en bevisst strategi fra M$: Nå selger vi vista til en høy pris, dermed piratkopierer flere, og da kan vi forsvare den høye prisen med at det ville vært billigere hvis færre kopierte. Tror du verden største programvareselskap setter priser ut fra spekulasjoner om at folk kommer til å piratkopiere så de dermed kan sette enda høyere priser. Enig at det er dyrt, men det du sier her er bare vås De som tross alt velger å kjøpe, får da: -Trøbbel med manglende og halvfungerende drivere Vista sin driver-database inneholder 20.000 drivere, og nesten all maskinvare fungerer perfekt. -Siste versjon av internet explorer som fortsatt ikke støtter dagens nett-teknologi fullt ut Hva i "dagens nett-teknologi" er det IE7 ikke støtter, og som burde vært forventet støtte for? -En mediaplayer som fortsatt har et stykke før den når opp til f.eks vlc? Har du virkelig prøvd WMP11 ? -Et nytt filsystem, som gjør det enda vanskeligere å finne filene og dermed enda vanskeligere å få avinnstallert programmer helt Nytt filsystem? Vista bruker - som XP, NTFS, og har en lynrask søkefunskjon når du har stilt indekseringen slik du vil ha den. -Et operativsystem fullstappet med DRM Ok, hvis det er fullstappet med DRM er jeg enig. Men jeg har mine tvil, Ms vil jo ha kunder også, ikke bare fiender. -Et operativsystem utviklet sammen med NSA Rykter (Svelger du ALT du leser i avisen rått?) -Et antivirus som fungerer dårlig Det finnes ikke antivirus i Vista, noe Ms heller ikke har påstått at det gjør. -Antispyware som ikke finner så mye Finner ikke så mye?? Hva mener du, at det finner bare 10 % - 20%? Hvis du sammenligner Windows defender med Spybot eller Ad-aware er den nok ikke SÅ mye dårligere. -Et skikkelig glossy utseende som krever hardwareoppgradering for å få fullt utbytte Skru av Aero da vel! Ingen tvinger deg til å ha den på -sikkerhetshull som tilsynelatende blir like vanlige med vista som ved xp Hva i all verden vet du om det? Kan du spå inn i fremtiden?? Hva med å sette deg inn i saker og ting før du slenger ut av deg masse påstander? Endret 28. februar 2007 av pmarius Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 # Du ber om det # hva er det jeg går glipp av her Jeg tør ikke å fortelle deg hva du går glipp av, på grunn at du vil gå glipp av det jeg sier, uansett. Jeg har Vista, og føler ikke av å gå glipp av noe som helst, tvert imot har stor gleden av det Genialt, første rate varer. (har xp, har vista, og har litt linux slik at jeg get the point på egen hånd )---NO need for kommentarer--- Når det gjelder at, du ikke hadde klart å få solgt Vista til noen, så blir det 2 argumenter her: -Du er ikke,etter cv-en som du presenterer her, egnet til ---salg---noe som du burde tenke godt om, når du skal velge yrke. -Du kan ikke fått solgt det, uansett, av den grunn at du har ikke noe Vista å selge Du. Noe som fører igjen at du Må og vurdere, dine muligheter som skaper, noe som passer ikke til deg. Ellers synes det er helt Ok at du har denne tråd. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Når det gjelder internet explorer, så ligger det mye info ute på nettet på hva den kan og ikke kan, bl.a denne: http://it-nytt.no/arkiv/2006/12/hakon_wium...om_opera_og_web NSA`s medvirkning er dokumentert og de har selv innrømmet det. Her er litt av det bl.a NRK har skrevet om saken: http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.1685418 Programmer som ikke støttes oppdateres vel fortløpende, men det er vel endel igjen på listen: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=168252 Når jeg skrev filsystem så mente jeg filstruktur. De fleste som har forsøkt å avinnstallere noe vet at det ligger igjen mye etter avinnstallasjonen. Vista sitt nye filstruktur vil gjøre det vanskeligere å slette alt. Å påstå at Windows sitt defender program er like bra som ad-aware er tull, mange tester har motbevist dette. Nå skal ikke jeg reklamere for det ene eller andre, de som vil får google mer på dette, men hardware.no hadde selv en nyhet på dette: http://www.hardware.no/nyheter/sikkerhet/a..._defender/35786 Når det gjelder sikkerhetshull så gikk det vel kun MINUTTER før de første hullene ble rapportert inn, og de har vært gjevne små og store sikkerhetshull rapportert siden releasen. Poenget mitt er at M$ IKKE har klart å gjøre Vista sikrere, ihvertfall ikke på det nåværende tidspunkt. Sånt sett var det bare et tidsspørsmål før noen fant på å selge sikkerhetshull til høyestbydende: http://www.dagensit.no/bedrifts-it/article...l=article_title Det at Vista inneholder 20000 drivere behøver ikke bety at de fungerer like godt på vista som for xp, regner med mesteparten er kopiert derfra? Om jeg laster ned siste skjermkortdriver fra nvidia til xp, så er det versjon 90 ettellerannet, med andre ord rimelig velprøvd. Vistadriveren er vel neppe så utprøvd ennå. Blir omtrent som å si at et bildelelager har 20000 deler, men det hjelper ikke hvis de ikke har det jeg trenger. Prismessig så må det jo være en bevisst strategi på å selge vista til den prisen de gjør, og "alle" vet at det er en stor sammenheng mellom pris og piratkopiering. Når de allikevel velger å sette prisen såpass høyt MÅ de vite at det dermed også blir en vesentlig piratkopiering...som det ALLTID har vært med operativsystemene. Hvis de hadde solgt vista til for eksempel 500,- så ville vel de færreste brydd seg med å klusse til en piratversjon...og vesentlig flere solgte ekseplarer ville uansett mer enn oppveid "tapet" pr. enhet. Ellers har jeg jobbet som selger med suksess, litt av grunnen til at jeg reagerer på produktet som selges her. Når det gjelder hardware kriteriene, så går vel de strengt tatt på mer enn aero. Mange PCer som kjører xp greit nok idag, vil slite med vista. Det er forøvrig ikke noe ønske om å gå tilbake til steinalderen, snarere tvert imot. Jeg foreslo tidligere at det kanskje hadde vært en ide med en helt strippet versjon av vista, uten drm, uten nettleser, uten epostleser, uten et tonn drivere, uten mediaplayer og uten alt det halvhjertede forsøkene slik at man stod igjen med en ren versjon som lot oss innstallere/avinnstallere programmer, legge inn de driverne man trengte, hatt en enkel filbehandling og driverbehandling og det var det. Burde vært mulig å lage noe sånt for en billig pengelapp? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Du glemmer fakta som at Microsoft faktisk har hatt noen "få" ansatte på jobb de siste årene og brukt 60 milliarder på utviklingen. Skulle bare mangle at de fikk dem igjen. De driver ikke veldedighet. På ett tidspunkt må de slippe et nytt operativsystem, og sannsynligheten for at alt skal funke fra dag en er liten. Men hva er forskjellen på Vista og så og si alle programmer som blir gitt ut. Nevn noen av de store kjente programmene i verden som aldri har gitt ut en eneste oppdatering etter det ble lagt ut for salg?? Forskjellen på Vista og mange andre programmer, er antallet som ganske tidlig begynner å bruke dette. Derfor mange flere feil som blir rapportert. Og det er ikke Microsoft sin feil at mange hardware produsenter ikke har greid å få fingeren ut med oppdaterte drivere. Vista Beta har jo vært tilgjengelig siden før jul, og det kan jo ikke ha kommet som en overraskelse at Vista ble lagt ut for salg i januar....så ikke skyld på MS, skyld på de ulike produsentene. Det er egentlig bra at Vista ikke har Antivirus osv, for de ble jeg truet med STORE saksmål om de la noe slikt inn i Vista. Da mener folk de får monopol. Og det samme kan man vel si om Windows Defender....hadde det vært 100% perfekt, ville vi jo ikke hatt behov for å kjøpe 3.part programvare, og STORE søksmål hadde ventet. Defender gir den grunnleggende beskyttelse, og så må du kjøpe noe annet om du ikke er fornøyd. Andre selskaper skal også tjene noen kroner. Husk at hvis Microsoft hadde ønsket, kunne de gitt oss et OS med alt av programvare vi noen gang kunne ønske oss, og så kunne de slått alle andre programvare selskapene i verden konkurs....men om konkurranse tilsynet i USA, EU og resten av verden hadde godtatt det er vel like sannsynlig som at romvesner tar over jorden i løpet av den neste uken. Vista fungerer bra, ikke feilfritt, men kan ikke huske hverken Win95, Win98, WinME, WinXP eller Win2003 har gjort det samme fra dag en. Men du er vel neppe gammel nok til å huske noe annet enn WinXP. Og du brukte det neppe fra den dagen det ble lagt ut for salg. Men klage kan du, og klage mer vil du sikkert gjøre. Det er jo så lett å klage, enn å se det positive og gjøre verden til ett bedre sted. Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Og, når det gjelder drivere og den artikkelen du ehnviser til. Ja, mange vil ikke fungere, men hvorfor... jo fordi de som har testet disse programmene har testet gammel versjon som ikke er Vista kompatibel, mange av de programmene fungerer med siste versjon. Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 At NSA har vært med å utarbeide sikkerhetsrutinene i Vista er greit nok. Det som er rykter, er det at NSA sammen med Microsoft skulle ha lagt inn noe slags programvare for å overvåke folk. Det tror jeg ikke før det er bevist. Du hadde også andre påstander, som at Vista hadde antivirus, til og med et dårlig sådan. Du skrev også filsystem, ikke filstruktur. Og det problemet med at programmer legger igjen masse skrot når de avinstalleres, ja det er vel mere skaperene av det aktuelle programmet som har skyld i det, ved å lage dårlige avinstalleringsrutiner, ikke Ms. At det dukker opp noen bugs og sikkerhetshull når kanskje titalls millioner legger in et os samme dag, det er vel neppe til å unngå i et så stort og komplisert system som Vista faktisk er. De har nok gjort så godt de kan. Er bare så lei av all sytingen mot Microsoft, mye av det virker en smule paranoid og lite gjennomtenkt, slik posten din var. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 At NSA har vært med å utarbeide sikkerhetsrutinene i Vista er greit nok. Det som er rykter, er det at NSA sammen med Microsoft skulle ha lagt inn noe slags programvare for å overvåke folk. Det tror jeg ikke før det er bevist. Du hadde også andre påstander, som at Vista hadde antivirus, til og med et dårlig sådan. Du skrev også filsystem, ikke filstruktur. Og det problemet med at programmer legger igjen masse skrot når de avinstalleres, ja det er vel mere skaperene av det aktuelle programmet som har skyld i det, ved å lage dårlige avinstalleringsrutiner, ikke Ms. At det dukker opp noen bugs og sikkerhetshull når kanskje titalls millioner legger in et os samme dag, det er vel neppe til å unngå i et så stort og komplisert system som Vista faktisk er. De har nok gjort så godt de kan. Er bare så lei av all sytingen mot Microsoft, mye av det virker en smule paranoid og lite gjennomtenkt, slik posten din var. 8049341[/snapback] Word. NSA`s medvirkning er dokumentert og de har selv innrømmet det.Her er litt av det bl.a NRK har skrevet om saken: http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.1685418 Jeg kan ikke finne en eneste innrømmelse i den artikkelen - kun spekulasjoner rundt emnet. Bli kritisk til artikler! Stoler du på artikkelen får du jammen stole på det som står der også - og det står kun om spekulasjoner. En annen ting, du nevnte at Vista er veldig krevende - der er jeg ganske uenig. Det "glossy utseende" du nevner er valgfritt, det relativt høye RAM-forbruket kompenserer for harddiskbruk og er egentlig ingen forskjell fra XP (legger bare programmene inn i RAMen på forhånd, hva skal du med RAM hvis den ikke brukes?), en god del av overvåkningselementene kan skrus av for å øke ytelsen. Driverproblemet er irrelevant - stort sett det meste ligger klart. Hadde du aldri disse problemene i XP? Lenke til kommentar
covah Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Ang. DRM'en i Vista. På meg virker det som om DRM har blitt det nye skremselsordet. Den har INGEN innvirkning på de xvid filene eller dvd'ene du spiller av. På filmfronten, har den BARE innvirking dersom du spiller av en Blu-Ray eller HD-DVD film som er HDCP beskyttet (noe ingen er idag, og ingen vet om blir i morgen). MS hadde faktisk ikke fått LOV til å bygge inn støtte for Blu-Ray/HD-DVD uten å legge inn DRM. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Er Vista ms sin stolthet? Ja det vil jeg tro,for bedre OS finnst ikke,har det selv og det har fungert perfekt fra dag 1 Til de som klager å syter om at det er så ille,hvorfor ikke gå for et annet os istedenfor å piratkopiere dette,kan ikke skjønne at det er noen vits å piratkopiere å ta i bruk noe som er så ille Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Finnes jo i realiteten svært få alternativ til m$ om man ikke vil begrense bruken. Er gammel nok til å ha brukt dos og har bannet meg gjennom win95 og me og syntes veldig mange ting kom på plass med xp. Allikevel så skurrer det litt, når m$ har svidd av 60 milliarder, og latt MANGE jobbe med dette i mange år....så går det MINUTTER og så rapporteres det om sikkerhetshull og ting man håpet skulle bli bedre er i realiteten tilsynelatende like ille. Hvis jeg hadde kjøpt meg en helt ny bil som stoppet innimellom, den hadde sine sikkerhetshull som at lysene ikke virket og airbagene manglet osv så hadde jeg blitt litt snurt hvis bilselgeren sa at, jaja, man kan ikke forvente at alt skal virke fra dag en husk at mange har kjøpt bilen og kjører den på ulikt underlag og fyller både 95 og 98 oktan bensin på. Vista er sikkert bra, men jeg hadde vel forventet mer....sett i forhold til forhåndsomtalen, pengene som er brukt, antall ansatte som har jobbet med det osv. Men det er vel det beste vi får for tiden..? Mer NSA info kan forresten leses her: http://itpro.no/art/9982.html http://comments.gmane.org/gmane.org.user-g...linux.blug/7407 http://www.techweb.com/article/printableAr...0&site_section= Det at NSA hjelper til å gjøre Vista sikrere er bra, men jeg stoler ikke på at de ikke samtidig legger inn noe som gjør at de kan overvåke den enkelte. Alt som KAN misbrukes VIL misbrukes, og hverken m$ eller NSA har en historikk på å være særlig hensynsfulle. Er forøvrig ikke kun ute etter å disse m$, men det irriterer meg at når det lanseres et operativsystem som kommer til å være selve operativsystemet over operativsystemene de neste årene (det snakkes også om at det er det aller siste operativsystemet som vil bli laget på den måten) så synes jeg f.eks at de kunne integrert ad-aware i det, lagt til et valg om man vil innstallere internet explorer eller isteden velge en annen, som opera, man kunne lagt til et skikkelig komprimeringsprogram med kontrollpanel og støtte for alle kjente format, gjerne integrert IzArc eller noe lignende, man kunne lagt til muligheter for å omgjøre mediafiler bedre, noe ala slik som super gjør, man kunne lagt til gode brennemuligheter med bl.a støtte for imagefiler, ikke som nå hvis jeg forsøker å brenne med windows filbehandleren så popper det opp en melding som sier omtrent: Jeg vet ikke om jeg klarer å brenne, men jeg skal forsøke. går det så går det. De kunne lagt til torrent støtte, slik at man kunne lastet ned torrent filer direkte. En påpekte også at det ikke var mulig å søke på nettsiden, noe som kan være greit. Den nye filstrukturen virker umiddelbart forvirrrende, spesielt siden det ofte er behov for å ha tak i selve filen ikke en snarvei til den. Når det gjelder restfiler og kataloger etter avinnstalleringer, så er jeg enig i at det også er utviklerens feil...men det burde vært mulig at f.eks windows laget en logg over hvilke filer som ble lagt hvor og hvilke registeroppføringer som ble lagt hvor og så ble programmet avinnstallert etter denne loggen (som selvsagt ble oppdatert hvis det ble laget tilleggsfiler og kataloger tilknyttet programmet). Savner også en slags delvis låsing av operativsystemet, slik at man kan innstallere hele operativsystemet, eventuelt med de tillegg man vil og så ha et system som gjør at man senere kan velge en funksjon som slettet absolutt alt unntatt det nyinnstallerte operativsystemet. Det gjennopprettingssystemet som ligger i xp har ihvertfall aldri fungert som det skal når jeg har hatt bruk for det. Kan selvsagt innstallere og lage imagefil men det blir litt styrete. Med andre ord, en knapp som fjernet alt unntatt operativsystemet slik det ble innstallert. Det er så mange slike detaljer jeg kunne ønsket, men isteden så blir jeg møtt med tungvindte autentiseringssystemer som i praksis krever bredbånd (de som ikke har tilgang til å få bredbånd kan visstnok heller ikke ha vista), man har nsa som har gjort noe man egentlig ikke får vite noe om, man har ulike begrensninger på antall reinnstalleringer, bytte av hovedkort osv. Føler derfor at mye av det burde vært fjernet, mens mye annet burde vært lagt til. Har de brukt 60 milliarder på å få frem vista, så kunne de kanskje brukt en milliard til på å få de siste bitene på plass. Endret 1. mars 2007 av medlem-82119 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Finnes jo i realiteten svært få alternativ til m$ om man ikke vil begrense bruken.Er gammel nok til å ha brukt dos og har bannet meg gjennom win95 og me og syntes veldig mange ting kom på plass med xp. Allikevel så skurrer det litt, når m$ har svidd av 60 milliarder, og latt MANGE jobbe med dette i mange år....så går det MINUTTER og så rapporteres det om sikkerhetshull og ting man håpet skulle bli bedre er i realiteten tilsynelatende like ille. Hvis jeg hadde kjøpt meg en helt ny bil som stoppet innimellom, den hadde sine sikkerhetshull som at lysene ikke virket og airbagene manglet osv så hadde jeg blitt litt snurt hvis bilselgeren sa at, jaja, man kan ikke forvente at alt skal virke fra dag en husk at mange har kjøpt bilen og kjører den på ulikt underlag og fyller både 95 og 98 oktan bensin på. Vista er sikkert bra, men jeg hadde vel forventet mer....sett i forhold til forhåndsomtalen, pengene som er brukt, antall ansatte som har jobbet med det osv. Men det er vel det beste vi får for tiden......kanskje vi ikke fortjener bedre? 8052594[/snapback] I linux kan du emulere eller hva det nå heter programmer som er skrevet for Windows, alik at du kan kjøre de i linux. de fleste andre programmer (ikke så mange spill spill) finnes det alternativer til i linux, enten så er de bare skrevet til linux, eller så er det fri programvare av en annen produsent. Å sammenligne et OS med en Bil syntes jeg er helt på jordet. Gudene vet hvor mange som bruker et Windows OS, og flere av de leter og prøver nye måter å finne sikkerhetshull. noe som egentlig ikke er et sikkerhetshull, kan bli det med de riktige verktøyene. Så da vil det være umulig å lage et OS som er 100% sikkert. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Finnes jo i realiteten svært få alternativ til m$ om man ikke vil begrense bruken.Er gammel nok til å ha brukt dos og har bannet meg gjennom win95 og me og syntes veldig mange ting kom på plass med xp. Allikevel så skurrer det litt, når m$ har svidd av 60 milliarder, og latt MANGE jobbe med dette i mange år....så går det MINUTTER og så rapporteres det om sikkerhetshull og ting man håpet skulle bli bedre er i realiteten tilsynelatende like ille. Hvis jeg hadde kjøpt meg en helt ny bil som stoppet innimellom, den hadde sine sikkerhetshull som at lysene ikke virket og airbagene manglet osv så hadde jeg blitt litt snurt hvis bilselgeren sa at, jaja, man kan ikke forvente at alt skal virke fra dag en husk at mange har kjøpt bilen og kjører den på ulikt underlag og fyller både 95 og 98 oktan bensin på. Vista er sikkert bra, men jeg hadde vel forventet mer....sett i forhold til forhåndsomtalen, pengene som er brukt, antall ansatte som har jobbet med det osv. Men det er vel det beste vi får for tiden......kanskje vi ikke fortjener bedre? 8052594[/snapback] Vel nå er det vel slik at Vista virker og det gjør det for de aller fleste,det som er problemet er at "ekstrautstyret" ikke virker og en kan vel ikke direkte laste ms for det,men heller levrandørene av dette som ikke har giddet oppdatere dette. For en kan vel heller ikke anngripe feks Ford fordi ekstrutstyret du i sin tid kjøpte til en sierra ikke passer eller fungerer i en mondeo Lenke til kommentar
JimL Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Om Vista er Microsofts stolthet? Det vil jeg nå for guds skyld håpe, det burde ethvert nytt OS være. Prismessig er det så som så, jeg syns ærlig talt ikke det er så ekstremt avskrekkende som alle skal ha det til. Ting koster gjerne litt når de er nye, sånn blir det bare. Er mye jeg kunne diskutert videre, men biter meg fast i et par ting som jeg følte var litt på kanten provoserende. Du (og mange andre) halshugger Windows Defender. Det jeg ikke skjønner er hvorfor! Tenk antallet totalt uvitende folk som kjøper PC med vista ferdiginstallert, de har da en løsning som faktisk forsøker å renske bort litt rask. En stor prosentandel av disse hadde sannsynligvis aldri installert hverken spybot , ad-aware eller andre noen sinne. Er det ikke da bedre at de i hvert fall har _noe_? Og ja, kanskje er ad-aware bedre, men hvordan kunne mS ordnet opp med det? Skulle de fokusert mer på Windows Defender enn Windows selv? Dette er jo første utrulling av programmet og jeg antar sterkt at det vil bli forbedret framover. Alternativt kunne de vel kanskje kjøpt ad-aware, og bygd dette inn i Vista. Men da hadde jeg nå ikke engang orket å logge på hw.no i frykt for at hele forumet var blitt et stort hylekor over hvordan MS kjøper opp og legger ned alt av konkurrenter osv. Akkurat det samme gjelder VLC. Med den argumenteringen enkelte fører så ville vi jo måtte legge ned alle prosjekter som ikke var best. Åssen syns du det ville vært å hatt étt os, én torrentklient, én mediaplayer, én office-pakke, osv? Jeg syns Microsoft gjør det helt riktig med å levere en alt-i-ett løsning som faktisk fungerer evig godt nok for menigmann. Så får heller vi entusiastene bli litt irriterte over å måtte slå av enkelte ting i OS'et fordi vi ønsker å bruke 3. parts programvare. Dette er rett og slett ikke Ola Normann interessert i å sitte og bruke tid på. Endret 1. mars 2007 av JimL Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 For menigmannen som du nevner som ikke vet om alternativene eller ikke bryr seg med å finne det ut, så finnes det vel egentlig kun ett os, en office-pakke, en mediaplayer osv og da er det vel greit at det gjør det det skal best mulig. Når jeg kjøpte xp så skulle alt bli bra. Det BLE mye bedre, men da også overrasket det meg at det f.eks ikke var mulig å spille av dvd-filmer i xp på grunn av manglende codec. Når jeg skulle pakke opp de første filene så syntes jeg det var rart at xp ikke kunne pakke opp rar filer. Jeg syntes videre det var rart at 3. partsprogrammer som java, direct-X, flashplayer, osv ikke var med. Jada, vet at det ikke er m$ sin skyld nødvendigvis, men det er jo uansett grunnleggende ting som man må ha fra dag 1 man går på nettet. Videre så hadde vel xp ca 10000 drivere innebygget, men de hadde IKKE driverne fra de TO skjermkortleverandørene AGP eller nvidia. Driveren som ble innstallert virket greit nok helt til jeg skulle spille et spill. Det lå heller ikke driver inne til isdn kort, ingen twaindriver som kunne få liv i skanneren, webcam var dødt osv. 10000 drivere høres imponerende ut, men når man allikevel stort sett må på leverandørenes sider for å laste ned ordentlige drivere så er det mest for å få maskinen opp og gå. Vista skal vel ha 20000 drivere, betyr det at man kan legge inn vista og så ha alle drivere som er nødvendige til å kjøre de aller feteste spillene, er det bare å skanne ivei, fyre om messenger og vinke til verden via webcam osv? Skjønner heller ikke hvorfor m$ egentlig bryr seg med defender osv når det finnes så mye bedre alternativer fra før. Burde vært mulig å inngå en avtale med firma som lavasoft, avg, avast osv og tilby dem en sum for å bruke dem som sikkerhetsleverandører til vista. Det ville gitt et helt annet inntrykk av m$. Jeg mener oppriktig talt at hvis m$ hadde inngått avtaler med 3.partsleverandører så kunne omsetningen til disse øket enormt. m$ MÅ ikke knuse konkurrentene eller kjøpe dem opp, det fines samarbeidsmuligheter som begge parter kan dra nytte av: m$ får bedre os og 3.partsfirma får lov til å se i kulissene hvordan vista er byget opp slik at de kan levere bedre produkter som igjen gjør vista bedre. Forøvrig så kan jeg si at det også irriterer når folk sier stakkers m$ som alle skylder på, de lager bare topp os som er perfekte og umulig kan forbedres. Det må være mulig å ta opp tema uten nødvendigvis bli stemplet som m$-disser. Skulle jeg disset m$ så kunne jeg dratt frem mye annet dritt, men det er ikke poenget. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Hm, det spørs egentlig hvor enkelt det er å gjennomføre et sånt sammarbeid. Det ville jo utvilsomt blitt mye styr med å kun slippe Ad-aware inn i varmen, og ms ville aldri åpnet dørene for hele sw/hw-bransjen. Mulig det er noe jeg ikke er helt med på, men jeg ser ikke noen annen mulighet enn å åpne windows eller kjøpe opp programmer. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 (endret) Oh yeah! Enda en anti-ms sytepost Uansett: Her drar Vista mindre ressurser enn det XP gjør, fordi Vista utnytter skjermkortet til å tegne opp, og det blir faktisk mer ressurser tilgjengelig for programmene. Og det er alltid problemer med et OS i starten, med tanke på drivere. Og om du bare klager, så ikke piratkopier da vel. Eller er det kanskje godt nok for deg? ENDRET: Men om MS inngikk samarbeid med 3. part antivirus ville det blitt massive protester om "monopol-status" og alt det der. Poenget er at de som er i mot Microsoft alltid skal rakke ned på noe, og blir aldri fornøyde. Endret 1. mars 2007 av Matsemann Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 1. mars 2007 Del Skrevet 1. mars 2007 Kunne selvsagt valgt linux, men det sliter vel fortsatt med spill har jeg lest. Linux? Har du virkelig gått på løgnen om at Linux som desktop er så fantastisk stabilt? Realitycheck!! Det eneste du slipper (foreløpig) er virustrusselen. Foreslår at blar gjennom noen poster i GNU/Linux forumet så dropper du raskt den tanken når du ser alle problemer de sliter med. Rett som det er dukker det opp tråder hvor løsningen ender opp med å reinnstallere hele dritten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå