Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med nybygget pc!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp kjøpt og bygget meg en pc fra bunnen (igår). Jeg fikk hjelp av onkelen min siden jeg aldri hadde gjort dette før. Etter flere timers montering var endelig pcèn ferdig.

Vi startet den opp og innstallerte Windows Vista Premium 64-bit OEM Engelsk versjon. Dette gikk nesten knirkefritt, men da onkelen min hadde gått og jeg skulle innstallere drivere til hovedkortet, skjermkortet osv.. begynte problemene å balle seg opp.

Jeg gikk inn i min datamaskin og der så jeg til min store forferdelse at den ene harddisken ikke var der. Det er en Western Digital 500GB S-ATA II 7200 RPM og etter en liten kikk i BIOS så skulle alt være i orden, men det var det jo ikke. Hvordan får jeg den "opp" igjen?

Jeg gikk videre og satte inn DVDèn som følgte med mitt Asus Commando hovedkort. Men da poppet det opp feilmeldinger, "cant execute kernel mode drive service", "cant load ASUSHWIO.DLL", "cant load ASCDDMI.DLL", + ett vindu hvor det står at windows requires a digitally signed driver". Jeg vet at vista 64-bit må ha signerte drivere, men er det mulig å gå rundt dette?, ville tro at asus commando hadde en signert driver?

Videre så ser jeg at skjermkortet mitt av en eller annen grunn ikke er "i bruk". Isteden for mitt "Leadtek WinFast GeForce 8800GTX 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express" så står det oppført "Standar VGA graphics Adapter". Hvorfor registreres ikke skjermkortet mitt :cry: ?

Har prøvd å lette etter hardwares men til ingen nytte..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er langt fra sikkert at driverene på CD-en er signerte for Vista 64-bit. Trolig er HK laget i for noe tid siden ( par mnd). Sjekk ASUS sine sider for drivere, og da mener jeg alle, dvs lyd, SATA/IDE (trolig JMicron) etc for nye versjoner. Oppgrader også bios.

Dette er faktisk et generelt råd. Medfølgende CD inneholder vanligvis ikke siste versjon, derfor lønner det seg alltid å laste ned nyeste drivere og bios, og brenne disse på en CD/ha de på en minnebrikke.

Skjermkortet finnes ikke før du har installert skjermkortdrivere. Og her er det så vidt det er fungerende drivere for Vista 64 bit. Se på nVidia sine sider. Trolig er drivere på CD for gammel.

Også for manglende HD er det trolig driverproblem dersom bios ser den.

Lenke til kommentar

etter å ha innstallert skjermkortdriveren testet jeg med en film (DVD), men da viste det seg at lyden ikke fungerte lenger! Før jeg hadde innstallert driverne hadde jeg hørt på musikk så det funka da.

Det står at "no audio output device is innstalled"

Hva gjør jeg nå? har i høytallerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...