johrog Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Har en Dell 5100 som med spesifikasjonene under, nå lurer jeg på om det vil være noe å tjene på å bytte prosessor, og om denne http://www.psdata.no/ps.asp?it=130370&mlevel=240703 prosessoren passer til mitt hovedkort?? Hovedkort: Manufacturer : Dell Inc. Mainboard : Dell 0J8885 Bios : Dell Inc. Chipset : Intel i945G/GZ Physical Memory : 2048 MB DDR2-SDRAM LPC bus : Yes PCI Bus : Yes Bus PCI-Express : Yes USB Bus : Yes SMBus/i2c Bus : Yes Bus HyperTransport : No Bus CardBus : No Bus FireWire : No Prosessoren som står i: Processor : Intel Pentium 4 521J Frequency : 2800 MHz - (current : 2793.14 MHz) Support : LGA 775 Data Cache L1 : 16 KB Trace Cache L1 : 12 Kµops Cache L2 : 1024 KB FPU Coprocessor : Present Processor activity : : 1% Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 (endret) I følge Intel.com så støtter brikkesettet Core 2 prosessorer, det beste du finner ute på markedet for dektop for tiden. Jeg vet ikke hvor mye du vil bruke, men utifra prisen på den du ville kjøpe så vil denne gå 400kr over budsjettet, men den vil være bedre. Dette er den billigste i Core 2 serien. https://prisguiden.no/product.php?productId=57542 Klokkehastighet er ikke relevant for ytelse, og prosessorene (P D og Core 2) kan ikke sammenlignes spesifikasjon messig, da de er bygd på to helt forskjellige måter. Endret 28. februar 2007 av PatrickM Lenke til kommentar
peiper Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Har en Dell 5100 8046017[/snapback] Gå inn på dell sine supportsider. Legg inn servicetag (står på lapp på maskina di. Se etter biosoppdateringer. Det bruker å stå der hvilke CPU som støttes. Hva skal du bruke PC'n til? Hvorfor oppgradere, er det noe som går tregt? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Som peiper sier: finn ut hvilken BIOS du har, for å støtte PD og Core 2 kan det være at en BIOS flash må til. Lenke til kommentar
peiper Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Som peiper sier: finn ut hvilken BIOS du har, for å støtte PD og Core 2 kan det være at en BIOS flash må til. 8046098[/snapback] Dell er DILL. Finner ingenting på diskusjonssidene eller på supportsidene. Ring inn og spør dem. A03 bios skal inneholde støtte for nye CPU'er, men de sier ikke hvilke CPU'er..... Lenke til kommentar
johrog Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Dell har tydeligvis bestemt seg for IKKE å gjøre det enkelt for de av oss som ønsker å oppgradere CPU (ikke noe nytt ....) Jeg finner ikke noe entydig om hvilken CPU som passer til dimension 5100, det ser imidlertid ut til at de fleste er enige om at Core2 ikke vil funke. Skulle noen komme over informasjon som sier noe annet så takker jeg for en tilbakemelding. Har oppgradert bios (A003) men som peiper sier der står det ikke hvilke nye CPUér som støttes. Så langt ser det ut til at en P4 modell 650 er den raskeste som vil funke. Å grunne til oppgraderingen er at junior på 14 har begynt å spille BF2, har allerede satt inn 1Gb ekstra RAM, og et Gforce 7600GT for å tilfredstille kravene, og så tenkte jeg at en kjappere prosessor kanskje kunne gitt enda litt ekstra..... Takker så langt iallefall Lenke til kommentar
peiper Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 (endret) Dell har tydeligvis bestemt seg for IKKE å gjøre det enkelt for de av oss som ønsker å oppgradere CPU (ikke noe nytt ....)Jeg finner ikke noe entydig om hvilken CPU som passer til dimension 5100, det ser imidlertid ut til at de fleste er enige om at Core2 ikke vil funke. Skulle noen komme over informasjon som sier noe annet så takker jeg for en tilbakemelding. Har oppgradert bios (A003) men som peiper sier der står det ikke hvilke nye CPUér som støttes. Så langt ser det ut til at en P4 modell 650 er den raskeste som vil funke. Å grunne til oppgraderingen er at junior på 14 har begynt å spille BF2, har allerede satt inn 1Gb ekstra RAM, og et Gforce 7600GT for å tilfredstille kravene, og så tenkte jeg at en kjappere prosessor kanskje kunne gitt enda litt ekstra..... Takker så langt iallefall 8089731[/snapback] P4 2,8 + 1+GB RAM og 7600GT holder til BF2. 1280x1024, alt max, unntatt AA/AF burde gå som en drøm. Ringte du Dell? Kanskje supportfolka kan si noe. Mener jeg leste at de hadde fått D8xx serien til å fungere på 5100. Endret 6. mars 2007 av peiper Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Trådstarter: Som jeg sa i mitt første svar så støtter brikksettet ditt Core 2, i følge Intel.com. =) Lenke til kommentar
johrog Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Tror ikke jeg velger å bruke penger på noe som kanskje er bortkasta. eller i beste fall bare gir en marginal positiv effekt på maskinen. Dell sier: "Dell does not offer processor or motherboard upgrades for purchase as discreet items, nor does Dell recommend upgrading the processor or motherboard in any given system; therefore, Dell cannot support systems in which the motherboard or processor has been upgraded through third-party services or products" Og jeg har ikke funnet dokumentert noe sted at at Core2 prosessorer støttes av hovedkortet til Dimension 5100, eller hvilke konkrete prosessorer som støttes av mitt hovedkort. Uansett takk for svar og kommentarer Lenke til kommentar
peiper Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Tror ikke jeg velger å bruke penger på noe som kanskje er bortkasta. eller i beste fall bare gir en marginal positiv effekt på maskinen. Dell sier: "Dell does not offer processor or motherboard upgrades for purchase as discreet items, nor does Dell recommend upgrading the processor or motherboard in any given system; therefore, Dell cannot support systems in which the motherboard or processor has been upgraded through third-party services or products" Og jeg har ikke funnet dokumentert noe sted at at Core2 prosessorer støttes av hovedkortet til Dimension 5100, eller hvilke konkrete prosessorer som støttes av mitt hovedkort. Uansett takk for svar og kommentarer 8097428[/snapback] På forumene har de testet både C2D CPU'er og Pentuim D 9XX CPU'er, og ingen hadde fått de til å virke. Selv med ny bios. At de ikke vil si noe om hvilke CPU'er som støttes, viser bare at Dell har en veldig sær innstilling mot kundene sine...... Endret 7. mars 2007 av peiper Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Slik jeg kan se det så har bare Dimension 5100 blitt levert med en type hk. I delelisten så står bare Celeron og Pentium 4 Prescott oppført som tilgjengelige til den maskinen. Så hvis du putter i en feks Pentium D dual core eller en C2D CPU så tviler jeg på at biosen vil klare å finne utav hva det er for noe. Tviler sterkt på at C2D går selv om chipsetet skal takle det. Har litt med strømstyringen til CPU og slikt å gjøre. Så den kjappeste CPUen vil da være en 650. Eller du kan prøve deg med en Pentium D 805-930, men det er jammen ikke sikkert om det vil fungere. Lenke til kommentar
johrog Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Tror dere at en P4, 650, 3,4Ghz vil gi merkbar effektøkning på systemet da? eller sagt på en annen måte vil det være verdt pengene?? Minner om at det er en p4 2,8Ghz som står i maskinen i dag (se første post for detaljer om systemet slik det er pr d.d) Lenke til kommentar
peiper Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Tror dere at en P4, 650, 3,4Ghz vil gi merkbar effektøkning på systemet da? eller sagt på en annen måte vil det være verdt pengene?? Minner om at det er en p4 2,8Ghz som står i maskinen i dag (se første post for detaljer om systemet slik det er pr d.d) 8097577[/snapback] Nei, ikke verd det, og ikke blir det særlig merkbart heller. Skjermkort har mye mer å si. 7600GT er forøvrig godt nok. X1950pro er bedre, men ikke verd oppgraderingen. Lenke til kommentar
johrog Skrevet 7. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2007 Da er den saken avgjort ! Junior får klare seg med det opsettet jeg har, og så stoler jeg på Peiper som sier at BF2 vil funke akseptabelt med 1280x1024. Da kan han bare installere å komme igang. Det er allerede "kloremerker på tastaturet" etter ivrige tenåringsfingre så det er på tide å starte krigen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå