Dipstick Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 jeg regner med at du kødder med oss, for resonementene dine henger jo ikke sammen. Er det sånn at du skrur ut alt som ikke virker? Det har ikke slått deg at en vifte som aldri går rundt antakeligvis betyr at noe er galt? Men for all del, skulle gjerne likt å se regnestykket på hvor mye du sparer. Å droppe reservehjulet er jo idiotisk. Den dagen du får bruk for det og ødelegger dekket med spray i stedet har nok en eventuell vinning garantert gått opp i spinninga. Jeg håper altså både for vår og din del at du bare kødder med oss... Lenke til kommentar
eab Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 gått opp i spinninga. 8183432[/snapback] Det er jo spinninga som er moro. Dessuten kan man fint kjøre uten radiatorvifte, dersom man ikke blir stående lengre perioder i kø eller på tomgang, spesielt på varme dager. Hvor ofte tror dere en elektrisk radiatorvifte går når man kjører normalt langs veien i fra 20-30km/t og oppover? Har selv montert elektrisk radiatorvifte i min bil og det er ikke ofte den starter i det hele tatt. Spesielt ikke på vinteren. Men olje på minimumsstreken er kanskje litt drøy måte å spare vekt på. Da er det nesten bedre å helle på en halvliter ekstra og heller gå på do før du skal ut og kjøre (men det gjør du vel uansett, for å spare vekt?). Oljen er også med på å kjøle motoren, ikke bare smøre. Men når det er sagt så vil jo sila og oljepumpa klare å dra opp olje selv om nivået er på minimum. For mye olje kan forøvrig være like skadelig som for lite. 3bar i dekkene vil ikke nødvendigvis slite spesielt mye midt på, det kommer an på dekkprofil og denslags. Lavprofildekk skal gjerne ha mer luft enn vanlig ballongdimensjon. Men har du fått ut termostaten, spøkelse? Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Jeg skrur ut alt jeg ikke har behov for og som er lett å ta ut. For å ta dette en gang til (jeg må ha forklart meg klønete siden så mange misforstår): Sommer 2005: Radiatorvifte i motorrommet. Temperatur stabil på 92 grader. Sommer 2006: Radiatorvifte ikke i motorrommet. Temperatur stabil på 92 grader. Vinter 2006/2007: Radiatorvifte ikke i motorrommet. Temperatur ustabil 95 - 100 grader. Basert på at temperaturen kortvarig la seg på 92 grader etter at termostaten var ute, så er min konklusjon at termostaten er kaputt. Vifta har aldri gått rundt (så vidt jeg vet). Det er sikkert en termostatstyrt bryter, men jeg har tenkt å fikse årsaken (kjølevannets termostat) og ikke kamuflere årsaken med å montere radiatorvifta. befs: Mener du virkelig at det er farlig å kjøre med oljenivå på minimumsstreken? Det må du begrunne. PS. Oljetrykkindikatoren fungerer. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Men har du fått ut termostaten, spøkelse? 8184388[/snapback] Jada, fikk den ut ved å bende løs med en skrutrekker. Men har ikke fått tak og montert en ny enda, jeg har ikke kommet lengre enn til feilsøkinga. Så den gamle og defekte sitter der fortsatt. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Det er ikke farlig å kjøre med olja på min, men da må en følge med. Det er alltid litt forbruk av olje i en bil, selv om det skal være lite. Selv om oljelampa ikke lyser, noe den ikke gjør før trykket er betydelig lavt, så er det ikke sundt at trykket synker når olja er under minimum. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Var det så at du har en 1.4l motor? Og med den vektfjerningen du har gjort, går bilen no bedre? Er nokså sikker på at hadde jeg stilt opp med maken bil og motor så hadde du slitt endel for å bli kvitt meg! Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 29. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Var det så at du har en 1.4l motor? Og med den vektfjerningen du har gjort, går bilen no bedre? Er nokså sikker på at hadde jeg stilt opp med maken bil og motor så hadde du slitt endel for å bli kvitt meg! 8260980[/snapback] 1,5 liters motor har jeg. Den går bra, får den opp i 125 km/h på femte gir i Rælingstunellen. Enda mer på fjerde gir, men sparer motoren litt. Jeg har ikke noen nøyaktige tall, men det er klart at 5% mindre vekt gjør at bilen går bedre. Hadde du stilt opp med maken bil og motor, så hadde vi nok kjørt like fort. Jeg veier for øvrig 75 kg, det er jo totalvekta som teller. Endret 29. mars 2007 av spøkelse Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 (endret) Hva er dette med å spare ned noen kilo på vekta? Er det for å spare bensin eller for å få opp futten på kjærra? Hører ut som mer slit enn det er verdt! Hvorfor peile olja hele tiden for å få bilen til å bruke 0.01 liter mindre på mila? Er du så glad i å spare penger som det høres ut, så tar du vare på bilen din med å kjøre med tilstrekkelig med olje og ikke minst med å ha radiator-vifta i orden! Vil du ha mer futt på kjærra, så kjører du forresten ikke rundt i en 1,5 liters motor til å begynne med! Det at vifta ikke slår inn er enten termostatbryteren eller at motoren ikke har blitt tilstrekkelig varm nok til at vifta har slått inn! Det å skru den ut og samtidig bruke minimalt med olje for å spare et kilo på en 1,5 liters motor, høres ut som å barbere bikkja og samtidig nekte den nok vann for at den skal springe fortere! Det hjelper ikke, det bare gjør ting verre på andre områder! Nei, med all respekt, begynn å ta vare på bilen din, istedet for å tyne den på alle mulige områder! Det kommer til å lønne seg mer i lengden! Endret 1. april 2007 av LiamH Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 2. april 2007 Forfatter Del Skrevet 2. april 2007 Hva er dette med å spare ned noen kilo på vekta? Er det for å spare bensin eller for å få opp futten på kjærra? 8284707[/snapback] Jeg tar ut unødvendig vekt for å få opp futten på kjerra. Den drar mye bedre nå. De andre punktene du nevner har blitt diskutert i det vide og det brede i denne tråden. Jeg gidder derfor ikke å kommentere det. Nå har jeg satt i ny termostat (kosta 143 kroner, altfor dyrt). Temperaturen ligger nå stabilt på 94 grader, så jeg anser problemet som løst. Og radiatorvifta ligger stabilt i garasjen. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Fukt i tanken bekymrer jeg meg ikke for. Jeg har vannutskiller i dieselfilteret. Jeg fyller ca annenhver mandag. Det blir billigst her i osloområdet. 8179155[/snapback] Øhm. Du fyller 1/3 tank annenhver mandag? Vitsen med å pese så mye med å få bilen til å gå littebittegranne bedre hvis du ikke bruker den? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 gått opp i spinninga. 8183432[/snapback] Har selv montert elektrisk radiatorvifte i min bil og det er ikke ofte den starter i det hele tatt. Spesielt ikke på vinteren. 8184388[/snapback] På en del biler med air condition / klima, starter den elektriske viften automatisk med jevne mellomrom, selv om ikke motortemperaturen har nådd maks. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 Øhm. Du fyller 1/3 tank annenhver mandag?Vitsen med å pese så mye med å få bilen til å gå littebittegranne bedre hvis du ikke bruker den? 8295650[/snapback] Jeg liker å bli presset tilbake i setet, derfor vil jeg at bilen skal gå best mulig. Mormor kjører rolig og pent, hun har derfor ikke det samme behovet for akselerasjon som meg. Er du også en bestemor-kjører, lockdog? Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 Er jo ikke det jeg sier da. Men hvis du ikke bruker mer enn 1/3 tank, og du gir mye gass, kan du ikke kjøre mange km i uka. Så poenget mitt var mye stress for lite kjøring. Hadde du hatt en SPREK bil hadde jeg vært med på at det kunne være verdt det. Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 4. april 2007 Del Skrevet 4. april 2007 1/3 tank på 2 uker kan ikke bli mange km med en litt stor motor. Ca 20 liter bensin det. Og en bil som går litt bruker kanskje 1,5 l på milen..... 13 mil det. Ca samme som jeg kjører på 2 dager. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 5. april 2007 Forfatter Del Skrevet 5. april 2007 Jaha? Fordi jeg har 6 km til jobben, så skal ikke jeg kunne ha en bil som går bra? Kjører jeg mer enn vanlig, så fyller jeg heller en gang i uka. Nå har jeg for øvrig fått nok av denne kveruleringa deres. Jeg har derfor rapportert Vampyro, lockdog, LiamH, Corvette og Dipstick til moderatorene. Håper dere får advarsel og en lang ferie og jeg ber samtidig om at denne tråden stenges, for her er det bare amøber som kommenterer. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Saken er løst, og/-eller trådstarter har bedt om stenging. Ønskes saken gjenoptatt kan dette innlegget rapportères, og tråden vil bli vurdert gjenåpnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg