Gå til innhold

Hvilken kabel for å koble forsterkeren til PCen?

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne koble forsterkeren til PCen/PCen te forsterkeren(:p), men vet ikke hvilken kabel jeg skal bruke!

Og ikke vil jeg bli helt blakk heller, så en billig-, men grei på kvalitet-kabel er noe jeg er på jakt etter. Dessuten må den være iallefall 10m...

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du spdif coax ut på hovedkortet ditt trenger du ein slik...

spdif.jpg

og ein spdif coax ser slik ut på hovedkortet ditt

plyta-panel.jpg

Det er den gule runde saken under printer/parralellporten og ved sida av keyboard inngangen. Du ser også toslink inngangen rett ved sida av.

Har du spdif toslink på hovedkortet ditt trenger du ein slik...

spdif.jpg

og ein spdif toslink ser slik ut:

spdif_opt_protect_cover_l.jpg

Ser at toslinkene kan sjå litt forskjellige ut...

Har du ingen av delene må du bruke ein slik kabel som Mathias666 linka til i sin post.

Lenke til kommentar

Hovedkortet mitt er et: MSI K8N NEO Platinum,nForce3 250Gb, ATX Socket-754,SATA,GbLAN,Firewire,DDR,AGP8x

Lydkortet er et Creative SB Audigy 2 PCI Lydkort m/1394,THX, DD EX6.1, Bulk

Det blir jo lydkortet jeg vil bruke, da jeg antar man får bedre lyd med denne enn med det integrerte på hovedkortet!

Legger med et bilde av HKet og lydkortet...

post-82907-1172738288_thumb.jpg

post-82907-1172738532_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hovedkortet mitt er et: MSI K8N NEO Platinum,nForce3 250Gb, ATX Socket-754,SATA,GbLAN,Firewire,DDR,AGP8x

Lydkortet er et Creative SB Audigy 2 PCI Lydkort m/1394,THX, DD EX6.1, Bulk

Det blir jo lydkortet jeg vil bruke, da jeg antar man får bedre lyd med denne enn med det integrerte på hovedkortet!

Legger med et bilde av HKet og lydkortet...

post-82907-1172738288_thumb.jpg

post-82907-1172738532_thumb.jpg

8051615[/snapback]

Trenger også å vite hva slags inngang du har på forsterkeren...

Lenke til kommentar

Joa, skal gå med en stereojack (grønn) til phonojack (rød og hvit)-adapter. Sprøsmålet er om det er det som er best. Jackene er analoge, mens SPDIF, som er grundig dokumentert over, er digitale. Har du digital inngang på forsterkeren (eller CD-spilleren) er det best å gå digitalt fra PCen til stereoen. Da vil den digitale lyden konverteres til analog i stereoen. I så tilfelle spiller det i teorien ingen rolle hva slags lydkort du bruker, så lenge det ikke bruker AC'97-kodeken (som skal gi dårligere digital ut, det er noe med nedsamplig og blabla, men det der kan ikke jeg noe om)

Har du ikke digital inngang på stereoen så må du bruke de analoge utgangene på PCen. Da bruker du adapteret jeg nevnte over og plugger stereojacken (grønn) i PCen, og phonokontaktene (rød og hvit) i for eksempel aux eller video på forsterkeren. Det er her at lydkortet kommer inn. Jo bedre lydkort, jo bedre digital til analog-kovertering (generelt sett).

Legg merke til at digital til analog (DAC)-konverteringen ikke nødvendigvis må foregå inne i forsterkeren hvis du går digital fra PCen. Her kan det også være CD-spilleren som gjør jobben. I min Harman/Kardon HD970 er det for eksempel innebygget DAC og dermed gir det bedre kvalitet enn å koble til forsterkeren analogt fra PCen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...